دیدنی و خواندنی

در سرویس دیدنی و خواندنی هرآنچه در دنیای اطراف برای مخاطب جذاب و آموزنده باشد منتشر می شود.

هر یک از ضرب‌المثل شیرین و پندآموز فارسی، حکایت و داستانی دارد که شنیدن آن به جذابیت مثل می افزاید و ماندگاری آن در ذهن شنونده یا خواننده را دوچندان می کند. اما بشنوید داستان ضرب المثل« آش نخورده و دهان سوخته» را که جالب و شیرین است.
درخت شیرین و فرهاد به عنوان یک نماد از عشق و وفاداری در فرهنگ و تاریخ مردم شهر کرمانشاه است. این درخت نه تنها نمایانگر داستانی زیبا از عشق، بلکه نمادی از تاریخ و ارثی غنی از جانب مردم این منطقه است.
با این که سرزمین قفقاز بعد از قرارداد ترکمانچای به روسیه تعلق گرفته، آن‌ها از وجود این گونه سگ بی‌خبر بودند، اما متاسفانه این گونه ایرانی، در نهایت به اشتباه در کشور روسیه ثبت شده است.
زمانی که اینشتین سعی کرد تا جرم‌های شتاب‌دهنده را در نظریه "ویژه" خود اعمال کند، متوجه شد که اجسام دارای جرم باید به نحوی بر ابعاد اطراف (فضا- زمان) تاثیرگذار باشند؛ به نحوی که به نظر می‌رسد جسم به گونه‌ای عمل می‌کند که گویا می‌تواند جرم‌های دیگر را بکِشد.
۱۵ اردیبهشت سال ۱۳۵۱ که پله، اسطوره فوتبال ، با پیراهن سفید سانتوس برزیل روی چمن ورزشگاه نوپای آزادی قدم گذاشت و تماشاگران تهرانی را بهت‌زده کرد، یکی از به یادماندنی‌ترین روزهای فوتبال پایتخت به حساب می‌آید.
سرتاسر کشور عزیز ما ایران پر از جاذبه‌های گردشگری و آثار تاریخی است که هر مسافر و گردشگری را مجذوب خود می‌کند. انتخاب مقصد برای شروع ایرانگردی کار چندان آسانی نیست؛ چراکه شهرهای زیادی در ایران هستند که برای شروع سفر مناسب بوده و تمدن و فرهنگ ایرانی در آن‌ها هویداست.
یک متخصص طب ایرانی گفت: در حال حاضر محورهای اصلی شب یلدا به حاشیه تبدیل شده و بیشتر بر مصرف انواع خوراکی‌ها در این شب تاکید می‌شود که ممکن است با یکدیگر در تناقض باشند و مصرف هم‌زمانشان ـ چه از نظر طب مدرن و چه از نظر طب ایرانی ـ توصیه نمی‌شود.
برخی از حشرات، به‌خاطر طراحی و رنگ‌های بی‌نظیرشان حسابی شهرت دارند اما اخیرا زیبایی یک بید، دنیا متحیر کرده است. این حشره، یک نوع بید است که در جنوب شرق آسیا و شمال هند یافت می‌شود.
چندان نگران نباشید اگرچه آینده بیش از آن که روشن باشد تاریک به نظر می‌رسد تمام پیشگویی‌های پیشگو‌ها درست از آب در نیامده اند و بخش عمده‌ای از ترسناک‌ترین پیش بینی‌های نوستراداموس در سال ۲۰۲۳ هنوز محقق نشده است.
دانشمندان احتمالا برای اولین بار گفتگویی با نهنگ‌ها داشته‌اند و نرم‌افزاری را تست می‌کنند که ممکن است روزگاری برای ارتباط با فرازمینی‌ها به کار بیاید.
فوسا تاتسومی، اهل کاشیوارا از استان اوزاکا،‌ که در خانه سالمندان زندگی می‌کرد و دومین زن مسن دنیا بود، پس از خوردن غذای محبوبش، فوت کرد.
میوه های شب یلدا را می توان طیف گسترده ای از میوه ها در نظر گرفت اما در این میان برخی میوه ها هستند که عدم حضور آن ها در سفره شب چله باعث می شود این شب خجسته ناقص و کم لطف به نظر برسد.

در مجموعۀ «سفر به عصر قاجار» هر بار با چند عکس باکیفیت که از آرشیوهای معتبر تهیه شده‌اند، شما را به تماشای گوشه‌هایی از زندگی مردم ایران در بیش از یک قرن قبل می‌بریم.
همان تابلوی کوچه کافیست که احساس کنی میهمان حریم یک خانواده اصیل ایرانی شده‌ای: کوچه لولاگر.... اسم پدر خانواده را روی کوچه گذاشته‌اند: ALLEY Lolagar.... ولی آقا محمدباقر، بانی پاگرفتن این کوچه خاص شده است.
مدینه در دهان شب فرو رفته است، مسلمانان همه خفته‌اند. سکوت مرموز شب گوش به گفت‌وگوی آرام علی دارد. و علی که سخت تنها مانده است، هم در شهر و هم در خانه، بی‌پیغمبر، بی‌فاطمه، همچون کوهی از درد، بر سر خاک فاطمه نشسته است.
باستان‌شناسان ایتالیایی خانه‌ای مجلل متعلق به دوران روم باستان را در نزدیکی عمارت تماشاخانه «کولوسئوم» در رم، پایتخت کشف کردند که دارای موزاییکی «بی‌نظیر» از ترکیب صدف‌، مرمر و شیشه‌های گرانبها است.
یک فرانسوی ۸۰ ساله و بزرگترین سهامدار برند تجاری هرمس، گفته است قصد دارد ثروت ۱۱ میلیارد یورویی خود را برای باغبان خانه‌اش به ارث بگذارد.