دیدنی و خواندنی

در سرویس دیدنی و خواندنی هرآنچه در دنیای اطراف برای مخاطب جذاب و آموزنده باشد منتشر می شود.

درنگی در زندگی میرزا تقی‌خان امیرکبیر؛

مرد بزرگی که دلقک‌ها و هرزه‌ها را راند

هرکس از این ملت بعد از قرنی فلاکت و بدبختی جامعه قد مردانگی برای اصلاحات عَلَم کرد، روس و انگلیس به انواع دسایس و نیرنگ موفقیت او را شکسته و هر نقشه که برای اصلاحات طرح شد، روس و انگلیس با دوده سیاه جهالت و لجاج عناصر سهل‌القبول صفحه کتاب اصلاح او را سیاه کردند.
بازارچه سوسکی در حوالی بازار امین‌السلطان و در محدوده سرقبرآقا برای اهالی دروازه غار نامی آشناست؛ نامی متفاوت که با بخشی از تاریخچه محله گره خورده و برای اهالی قدیمی یادآور روزگار گذشته است. در گفت‌وگو با «علیرضا زمانی» تهران‌پژوه، به تاریخچه و علت نامگذاری بازار سوسکی پرداختیم.
ماجرای روز اول بهمن ماه سال 1343 با صدای شلیک کلت کمری شروع شد. ساعت 10 صبح، حسنعلی منصور، نخست‌وزیر وقت، که برای تصویب لایحه کاپیتولاسیون (انقلاب سفید) راهی مجلس می‌شد، از سوی اعضای فداییان اسلام با شلیک سه گلوله‌ ترور شد.
ایران در دوران قاجار در تماس فزاینده‌ای با دنیای غرب و بازار‌های جهانی قرار گرفت؛ در آن دوران تریاک به کالایی تجاری تبدیل شد و تولید و تجارتش افزایش یافت تا جایی که سود قابل توجه صادرات تریاک موجب شد زمین‌های مخصوص کشت غلات، پنبه و محصولات دیگر به کاشت خشخاش اختصاص یابد که این موضوع قحطی بزرگی در سال‌های ۱۸۷۱ تا ۱۸۷۲ میلادی را در پی داشت.
کوچه و بازار صابون‌پزخانه یا به قول اهالی دروازه غار «صام‌پزخونه» گذری بود با مغازه‌های متعدد صابون‌فروشی و یکی از مشهورترین اماکن محله دروازه غار. ده‌ها مغازه و کارگاه‌های کوچک و بزرگ تولید صابون در این گذر سال‌ها صابون مصرفی تهرانی‌ها را تامین می‌کردند.
بین اهالی قدیمی محله دروازه غار گرمابه لوکس طلایی حافظ به «حمام چهارشنبه» معروف بود. این حمام هر روز از ۴صبح تا ۸ شب باز بود. وقتی از اهالی دلیل این نام را می‌پرسیم، هیچ‌کس علت دقیقش را نمی‌داند.
۴۸ سال قبل، وقتی شیخ رجبعلی در مغازه خیاطی جمع و جورش و فارغ از هیاهوی توسعه ناگهانی تهران دغدغه سر به راه کردن لات‌های محله دروازه غار را داشت، کمی آنطرف‌تر اهالی محله در تکاپوی ساخت مسجدی بودند که پاسخگوی نیازهای معنوی‌شان باشد.
تا حالا فکر کردید مراسم ازدواجتان را در آسمان برگزار کنید؟ یا شمع تولدتان را در مسیری که به دست باد سپرده اید فوت کنید؟ دلتان نمی‌خواهد هیجان بالن سواری هنگام غروب و طلوع آفتاب را تجربه کنید؟
ماه رجب، از ماه‌های پرفضلیت سال است که در خصوص انبوه فضلیت‌های این ماه همین بس که از رسول خدا (ص) روایت شده که رجب ماه بزرگ خدا است و ماهی در احترام و فضیلت به آن نمی‌رسد.
انتخاب عنوان «غار» برای یکی از میدان‌های معروف تهران و یکی از ۱۲ دروازه پایتخت، که نامی متفاوت بود، گفته می‌شود به داستان ناپدید شدن یکی از فرزندان امام موسی کاظم (ع) و یک نامگذاری بخصوص برمی‌گردد.
با ورود ارامنه به تهران کلیسا و آرامستان در محله‌های ارمنی‌نشین ساخته شد. قبرستان ارامنه ونک و قبرستان دولاب از آن جمله‌اند که بعدها قبرستان ارامنه بورستان در تهران ساخته شد.
ساخت یکی از کوچک‌ترین مساجد تهران که در دل محله هرندی واقع شده حکایتی خواندنی دارد. مسجد شوشتری که تا چند دهه با نام مسجد کوچیکه شناخته می‌شد پیشینه‌ای ۸۰ساله دارد و یادگار یکی از مردان عابد و زاهد این محله است.
بهجت‌آباد یکی از کانون‌های اصلی ارامنه در تهران بود و اکنون نیز ارامنه بسیاری در این محله زندگی می‌کنند. مهاجرت ارامنه به بهجت‌آباد اما داستانی پر فراز نشیب دارد؛ از مهاجرت بی‌نتیجه این گروه به ارمنستان تا انتخاب بهجت‌آباد به عنوان محل جدید زندگی‌شان که زمینه کوچ آنها به دیگر محله‌ها را فراهم کرد.
در سال ۱۹۹۸، کاوشگر ماه ناسا با محموله خاکستر یوجین شومیکر، سیاره‌شناس معروف، اندکی بعد از مرگ او در سن ۶۹ سالگی به فضا پرتاب شد.
بازگشت ناصرالدین شاه از فرنگ همیشه برای اهالی پایتخت نشین پر از ماجراهای عجیب و غریب بود. ماجرای شکل‌گیری خیابان لاله‌زار هم سوغات اولین سفر او از فرنگستان بود. خیابان لاله‌زار قرار شد چیزی شبیه خیابان شانزه‌لیزه پاریس شود.
میرزا تقی‌خان امیرکبیر، از بزرگ‌ترین رجال سیاسی ایران و وزرای ایران است که در سال ۱۱۸۵ در خانواده‌ای از طبقات پایین متولد شد و پس از عمری خدمات ارزنده در پی دسیسه درباریان با دستور ناصرالدین شاه ۱۸ دی ۱۲۳۰ به قتل رسید.