انرژی

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های خبری سرویس نفت و انرژی و نیرو را در سرویس انرژی پرسون بخوانید.

وزیر نیرو گفت: هشت شهر بزرگ کشور در تنش آبی شدید قرار دارند و در حال حاضر فقط ۱۸ میلیارد متر مکعب آب، در سدهای کشور ذخیره شده است.
در حالی که قاره اروپا با بحران انرژی دست و پنجه نرم می‌کند، مسئول سیاست‌های مربوط به تغییرات آب و هوایی در این قاره نسبت به تاثیرات منفی بازگشت به استفاده از «انرژی کثیف» زغال سنگ هشدار داد.
مدیرعامل شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی گفت: با برنامه‌ریزی صورت گرفته با وزارت نفت برای تامین سوخت، اکنون نگرانی برای تامین برق زمستان وجود ندارد و ۱۵ درصد نیز در تعمیرات نیروگاه‌ها پیشرفت داشته‌ایم.

دبیرکل فدراسیون صادرات انرژی در گفت و گو با پرسون:

تهاتر نفت با کالا خطر تکرار ماجرای بابک زنجانی را یادآوری می‌کند

دبیرکل فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته بیان کرد: در جریان تهاتر نفت با کالا و یا سرمایه‌گذاری معمولا نفت با تخفیف ارائه می‌شود و همچنین محدودیت‌هایی نیز در دریافت نوع کالاها وجود دارد و هزینه مبادله نیز افزایش می‌یابد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران گفت: برنامه چهار ماهه ویژه‌ای برای پایش و کنترل آلودگی هوا در فصل سرما پیش‌بینی شده که شامل یک برنامه اجرایی نظارتی و اقدامات فرهنگی و اطلاع‌رسانی است که از ابتدای آبان ماه اجرا می‌شود.
سخنگوی شرکت ملی گاز گفت: با شروع فصل سرما دغدغه تامین گاز کشور به وجود می‌آید؛ برای این موضوع مهم به دستور معاون وزیر در امور گاز کمیته ای تشکیل شده که در گازرسانی به مشترکان وقفه ای ایجاد نشود، البته برای موضوع نیازمند همراهی جدی مشترکان هستیم.
هرچند که اوضاع فعلی دریاچه ارومیه مطلوب نیست اما معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا خبرهای خوبی را درباره احیای این دریاچه اعلام کرده که می توان نسبت به اوضاع آن امیدوار بود.
قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۸۷ سنت معادل یک درصد افزایش به ۸۵ دلار و ۷۳ سنت رسید.
درحالی که سال گذشته در همین زمان بیش از ۵۰درصد مخازن سدهای کشور پر بود، امروز تنها ۳۷درصد مخازن سدهای کشور پر و ۶۳درصد خالی است.
شرکت‌های انرژی چینی بزرگ در پی جهش قیمت‌ها و کمبود داخلی برق، در مرحله مذاکرات پیشرفته با صادرکنندگان آمریکا برای امضای قراردادهای بلندمدت تامین گاز طبیعی مایع (LNG) هستند.
قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۹ سنت معادل ۰.۱۱ درصد کاهش به ۸۳ دلار و ۳۳ سنت رسید.
وزیر نیرو گفت: یکی از رویکرد‌های مهم در این دوره انتقال آب فلات مرکزی و استان‌هایی است که فاقد آب مطمئن به‌ویژه بخش صنعت و شرب هستند. یکی از این راهکارها تامین این آب از دریای خلیج فارس است.
رئیس کمیته نیرو کمیسیون انرژی مجلس گفت: در این جلسه موضوع افزایش نامتعارف مبلغ قبوض برق بررسی شد و کمیته نیرو کمیته‌ای اختصاصی متشکل از کارشناسان تعرفه‌ها، عوامل اجرایی دستگاه اجرایی، تعدادی از نمایندگان و مرکز پژوهش‌های مجلس جهت رسیدگی به موضوع تشکیل داد.
روزنامه رسمی دیلی‌صباح ترکیه امروز نوشت: این کشور گفتگوهای مفصلی را برای واردات گاز از کشورهای دیگر و تامین نیاز داخل انجام می‌دهد.
با احتمال سوئیچ کردن نیروگاه‌ها از گاز به نفت:

نفت برنت گران تر شد

قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام برنت، ۰.۷۷ درصد رشد کرد و به ۸۳.۸۲ دلار بازگشت.
اوایل هفته یکی از مدیران رده بالای نفتی از «استفاده حداکثری از مازوت در نیروگاه‌ها» خبر داده و سبب بروز نگرانی‌هایی درباره احتمال تکرار آلودگی هوای سال گذشته شده بود. این در حالی است که دیروز مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش با رد استفاده از مازوت در زمستان آن را کم‌اولویت‌ترین سوخت برای نیروگاه‌ها پس از گاز و گازوئیل معرفی کرد.
در جلسه ستاد اقتصادی، رئیس جمهور تاکید کرد؛

ضرورت تهیه طرح جامع مدیریت تولید و مصرف انرژی

رئیس‌جمهور در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت بر ضرورت تهیه یک طرح جامع درباره نیازهای کشور به انرژی‌های مختلف تاکید کرد.