انرژی

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های خبری سرویس نفت و انرژی و نیرو را در سرویس انرژی پرسون بخوانید.

مدیر کل روابط عمومی وزارت نفت گفت: استفاده از کارت هوشمند سوخت موقتاً دچار مشکل شده است اما افراد می‌توانند فعلا از بنزین آزاد استفاده کنند.

در شرایطی که هنوز درخواست برخی هموطنان برای پرداخت خسارت به وسایل برقی‌شان از سوی توانیر بی پاسخ مانده و قول پرداخت آن برای ماه‌های آینده داده شده بود، امروز اعلام شد که پرداخت خسارت‌های نوسانات برق مشترکان از آبان ماه آغاز خواهد شد.
قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام برنت، ۰.۱۵ درصد نسبت به قیمت بسته شده دیشب رشد کرد و به ۸۶.۱۲ دلار رسید.
مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران با تأکید بر اینکه هرگونه جریمه برای مشترکان پرمصرف گاز طبیعی طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی اعمال می‌شود، اعلام کرد که شرکت ملی گاز به‌دنبال تغییر تعرفه‌ برای آنهاست.
در صورت تداوم تولید نفت در سطح فعلی و ثابت بودن حجم ذخایر تثبیت‌شده، کشور تا ۱۰۸ سال آینده، نفت برای تولید خواهد داشت.
بحران آب در تهران دیگر از مرحله هشدار عبور کرده و وارد مرحله جدید بی آبی شده است؛ شاید این کلمه چندان معنا و مفهومی برای شهروندانی که هر روز شیر آب را باز می‌کنند و شاهد جوشش این مایه حیات هستند، نداشته باشد اما اگر تنها نیم نگاهی به آمار و ارقام وضعیت سدها بیندازیم متوجه عمق فاجعه منابع آبی خواهیم شد.
یک کارشناس ارشد حوزه منابع آبی اظهار کرد: به نظر می‌رسد فاصله بین کم ‌آبی‌های خطرناک شهر تهران در هر سال، بیشتر و بیشتر می‌ شود و معنای این وضعیت، پاسخگو نبودن جیره‌ بندی‌ها برای تامین آب منازل و در نتیجه، گام گذاشتن‌های آغازین در مسیر خالی از سکنه ‌شدن تدریجی تهران است.
هشدار محکومیت ‌مجدد ایران در بخش دوم پرونده کرسنت‌؛

برگ برنده ایران در تغییر نتیجه حکم دیوان داوری چیست؟

به جریان انداختن پرونده حقوقی زنگنه و تیم وی توسط قوه‌ قضائیه در ماجرای کرسنت، تنها عامل مؤثر و برگ برنده ایران در تغییر نتیجه حکم دیوان داوری بین‌المللی درباره بخش دوم پرونده کرسنت خواهد بود.
تا آنجایی که حافظه یاری می‌کند آنچه هیچ‌وقت دست از سر کشور برنداشته «شایعه و تکذیب» است؛ این شایعه طیف وسیعی از افزایش میزان یارانه‌ها، کاهش قیمت مواد غذایی و کالاهای اساسی تا افزایش نرخ بنزین را در بر می‌گیرد. با وجود اینکه تقریبا در هیچ کدام از موارد تقریبا باور عمومی برای افزایش میزان یارانه‌ها یا کاهش قیمت مواد غذایی وجود نداشت، اما هر زمان که شایعه پیرامون افزایش قیمت بنزین در رسانه‌ها دست به دست می‌شد، نگرانی‌ها در خصوص افزایش بی‌سر و صدا و یک‌شبه آن مانند آنچه در سال 98 رخ داد، تشدید می‌شد.
غفلت از اصلاح ساختار اقتصادی صنعت برق و عدم سرمایه‌گذاری جدید، به تکرار خاموشی‌ها در تابستان و آلودگی هوا با مازوت‌سوزی نیروگاه‌ها در زمستان منجر شده است. اما استفاده از ظرفیت‌ انرژی‌های خورشیدی، می‌تواند به این دو بحران در آینده پایان دهد.
قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام برنت، ۰.۲ درصد رشد کرد و به ۸۵.۹۹ دلار رسید.
رشد قیمت نفت به محدوده بالای ۸۰ دلار و امید به دیدن قیمت بالای ۱۰۰ دلار می‌تواند درآمدهای ارزی کشور را بار دیگر رشد دهد. درصورتی‌که ایران تنها یک میلیون بشکه نفت با میانگین قیمتی ۷۰ دلار صادر کند، درآمد ارزی ایران از جانب فروش نفت در حدود ۵/ ۲۵میلیارد دلار می‌شود که طی سال‌های اخیر یک رکورد است.
یک نماینده مجلس در گفت‌وگو با پرسون مطرح کرد:

استخراج رمزارزها در خانه از دلایل صدور قبوض‌ برق سنگین

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: صرفا برای 15 درصد از مشترکان قبوض سنگین برق صادر شده که این گروه می‌توانند اعتراض خود را به صورت تلفنی و یا از طریق سامانه ثبت کنند.
جبران خسارت و ضمانت سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حوزه نفتی موضوع مهمی‌ است. برخی از مدیران راه‌حل‌هایی را ارائه می‌کنند که در میدان این راه‌حل‌ها یا امکان‌‌پذیر نیست یا اگر امکان‌پذیر باشد با ریسک‌های بسیار فراوانی همراهند که بخش خصوصی نمی‌تواند آن را بپذیرد مگر اینکه شرکت نفت یا بازار بورس ضمانت کند که اینکه اصلا معنا ندارد.
سخنگوی صنعت برق کشور گفت: متاسفانه خاموشی‌های شب و روز‌های گذشته در سطح استان تهران طبق برنامه بوده و بدون برنامه نبوده است.