انرژی

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های خبری سرویس نفت و انرژی و نیرو را در سرویس انرژی پرسون بخوانید.

یک عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، گفت: در عین حال که معتقدیم باید در حوزه مصرف بنزین، گازوئیل و سایر فرآورده های آن مدیریت دقیقتری اعمال شود اما هیچ گونه برنامه ای برای افزایش قیمت آن ها در دستور کار مجلس و دولت نیست.

قیمت هر بشکه نفت برنت امروز با ۴۷ سنت معادل ۰.۳۹ درصد افزایش به ۱۲۱ دلار و ۴ سنت رسید.
براساس گفته مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تهران، هم‌اکنون ۱۰ درصد مصرف برق شهر تهران مربوط به ادارات است و اجرای این طرح، می‌تواند در مدیریت مصرف تاثیرگذار باشد.
بر اساس نامه شرکت توزیع نیروی برق استان تهران، برق شهرک‌های صنعتی از ۱۵ خرداد امسال تا ۱۵ شهریور، هر سه‌شنبه از ساعت ۱۱ صبح تا ۱۱ شب قطع می‌شود.

تهاجم نظامی روسیه به اوکراین در حال بازطراحی نقشه انرژی جهان است که از پس آن، عصر جدیدی آغاز می‌شود که در آن ۳ محور اثرگذار بر انرژی در حال ظهور است: آمریکا و دیگر کشورهای غربی که از قدرت عظیم اقتصادی خود به‌‌‌ عنوان سلاحی سیاسی بهره برده‌‌‌اند؛ چین و دیگر اقتصادهای نوظهور مانند هند، ترکیه و ویتنام که در مقابل فشار غرب ایستادگی کرده و به دادوستد با روسیه ادامه داده‌‌‌اند؛ و عربستان سعودی و دیگر تولیدکنندگان نفت خاورمیانه که تلاش کرده‌‌‌اند موضعی خنثی بگیرند و ممکن است در سال‌های پیش‌‌‌رو سهم بازار بیشتری از آن خود کنند.
وزارت نفت گفت: با افزایش درآمدهای نفتی، دولت برای اولین بار در سال‌های اخیر برای اداره خود در ماه‌های نخست سال جاری از بانک مرکزی تنخواه نگرفته است.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ گفت: به دنبال اخطارهای داده شده، از روز سه شنبه؛ ۱۷ خردادماه، انشعاب ادارات شهر تهران که مصرف برق خود را کاهش نداده اند قطع خواهد شد.
وزیر نیرو با اشاره به نقش موثر تجار در افزایش حجم معاملات ایران و قطر، گفت: سند حمایت و پشتیبانی از بخش خصوصی ایرانی و قطری در اجلاس هشتم کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور امضا خواهد شد.
مدیرعامل توانیر با بیان اینکه با گرم شدن هوا مصرف برق این هفته به 58 هزار مگاوات ساعت می‌رسد، گفت: تلاش می‌کنیم با سیاست‌های تشویقی، مصرف بخش خصوصی را کاهش دهیم.

بر اساس آمار مدیریت شبکه برق کشور، تامین برق تاکنون بدون هیچ مشکلی به همه مشترکان خانگی، صنعتی و کشاورزی انجام شده و شبکه برق کشور در شرایط پایدار قرار دارد.
در حالی که وزیر نیرو هفته گذشته اعلام کرد که قطع برق شبکه خانگی به رفتار و میزان مصرف مشترکان بستگی دارد، اما برخی از مشترکان خانگی تهران از خاموشی‌های چندین‌باره برق در هفته گذشته خبر داده‌اند.
وزیر نفت گفت: تحریم‌کنندگان تصور می‌کنند با ابزار تروریستی تحریم می‌توانند مانع توسعه و پیشرفت ایران شوند، اما این تحریم‌ها شمشیری دولبه است که گریبانگیر خودشان شده است.
داگلاس نورث در کتاب «اقتصاد، سیاست و مسائل توسعه در سایه خشونت» تلاش می‌کند نوری به ابعاد پنهان مدیریت در جوامعی بتاباند که در آنها ظرفیت‌های طبیعی، انسانی و خدادادی فراوانی وجود دارد، اما این کشورها قادر نیستند از این ظرفیت‌ها برای دستیابی به توسعه و پیشرفت بهره ببرند.
رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی با اشاره به اینکه کشور صادرکننده محموله ۵۰۰ هزار لیتری بنزین به افغانستان مشخص نیست، گفت: تاکنون از ورود هیچ محموله بنزین ایران به افغانستان جلوگیری نشده و ممکن است این محموله برای کشور دیگری باشد که از مسیر ایران به افغانستان ترانزیت شده است.
قیمت هر بشکه نفت برنت با ۷۶ سنت معادل ۰.۶۲ درصد افزایش به ۱۲۲ دلار و ۴۳ سنت رسید.
افزایش قیمت نفت چه تاثیری بر بازار ایران می‌گذارد؟

فرصت‌های نفتِ گران

حسن مرادی، کارشناس حوزه نفت و انرژی درخصوص تاثیر افزایش قیمت نفت بر بازار نفت ایران و همچنین اقتصاد گفت: افزایش قیمت نفت بر بازار ما تاثیر خواهد داشت و وقتی که درآمد دولت از فروش نفت افزایش پیدا کند بخش‌های دیگر اقتصاد نیز به حرکت در می‌آید. بنابراین افزایش قیمت نفت می‌تواند برای اقتصاد ما مفید باشد و سبب رونق بخش‌های مختلف در اقتصاد شود.