انرژی

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های خبری سرویس نفت و انرژی و نیرو را در سرویس انرژی پرسون بخوانید.

قطار توسعه دیپلماسی انرژی در دولت سیزدهم در شرایطی سرعت گرفت که تحریم‌های ایران هر روز بیشتر می‌شد اما وزارت نفت با ایجاد راهکارهایی تحریم‌ها را دور و توسعه همکاری‌های بین‌المللی را رقم زد.
معاون اجرایی رئیس‌جمهور با بیان اینکه امروز شاخص رشد اقتصادی کشور به بیش از ۶ درصد رسیده است گفت: امروز جمهوری اسلامی ایران باافتخار اعلام می‌کند که برای نفت کشور مشتری داشته و هر آنچه تولید شود را به فروش می‌رساند.
تجربه سال‌های گذشته و ماجرای بعضی از افرادی که با استفاده از واسطه‌ها توانستند در بخش فروش نفت نفوذ کنند و پول‌های زیادی از اموال عمومی را غارت نمایند، باید درس عبرت خوبی برای مسئولین نظام جمهوری اسلامی باشد
معاون وزیر نیرو گفت: در بخش برق در چارچوب قانون برنامه هفتم توسعه، معاملات بورس انرژی به شدت رونق خواهد یافت و در ادامه بازار آب و پساب را خواهیم داشت و عرضه پساب در بورس انرژی را شاهد خواهیم بود.
بارش‌های از ابتدای سال آبی جاری (ابتدای مهر ۱۴۰۲) تا ۱۴ بهمن معادل ۷۲,۷ میلیمتر می‌باشد. این مقدار بارندگی نسبت به میانگین دوره‌های مشابه دراز مدت (۱۱۶,۲ میلیمتر) ۳۷ درصد کاهش داشته است.
خودروهای کم کیفیت به عنوان متهم ردیف اول، کشور را از صادرکننده بنزین به واردکننده تبدیل کردند که در صورت وجود خودروهای استاندارد می‌توان مصرف بنزین را به ۶۰ میلیون لیتر در روز کاهش داد.
رییس امور بهداشت، ایمنی، محیط زیست و پدافند غیرعامل شرکت گاز استان تهران گفت: پس از ممانعت وزارت جهاد کشاورزی از پایش مصرف گاز این وزارتخانه و خودداری از دریافت اخطار قطع، گاز وزارت جهاد کشاورزی قطع شد.
وزیر نیرو درباره سرنوشت حق آبه ایران از هیرمند و نتیجه مذاکرات با مقامات طالبان گفت: معاهده ۱۳۵۱ یک معاهده بین‌المللی است و اجرای آن اختیاری نیست، ما به صورت مستمر اجرای آن را پیگیری می‌کنیم و اخیرا هم در سفر مسئولان طالبان به ایران، قول داده اند که به این معاهده پایبند باشند
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی گفت: امسال با ۲۲ پروژه آماده افتتاح در حوزه بهره‌برداری و توسعه آب و ۵ پروژه دفع بهداشتی فاضلاب و بهره برداری از نیروگاه برق خورشیدی به استقبال چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی می رویم.
انتقال انرژی الکتریکی به ما اجازه می‌دهد تا به سادگی بدون پذیرفتن هزینه بالای حمل سوخت و تولید آلودگی ایجاد شده ناشی از سوختن انواع سوخت در نیروگاه‌ها از انرژی الکتریکی بهره‌مند شویم.
سرپرست شرکت مدیریت شبکه برق ایران با اعلام اینکه بستر فنی تجارت و تبادل برق میان ایران و ترکیه با استفاده از فناوری‌های روز آماده شده است، گفت: با ایجاد تجارت برق میان دو کشور، امکان صادرات برق به اروپا فراهم خواهد شد.
از سوی معاون اول رییس جمهور صادر شد؛

دستور بازنگری در نرخ خوراک و فرآورده پالایشگاه‌ها

با دستور دکتر مخبر معاون اول رییس جمهور «دستورالعمل نحوه محاسبه قیمت خوراک و فرآورده های نفتی پالایشگاه‌ها» با رویکرد حفظ قابلیت پیش‌بینی پذیری و حمایت از صنایع بورسی مورد بازنگری قرار می گیرد.
مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور به افتتاح ۶۷ پروژه آب و فاضلاب ضمن سفر ریاست جمهوری به استان هرمزگان اشاره کرد و گفت: با افتتاح پروژه‌های آبرسانی جمعیتی بالغ بر ۳۳۰ هزار نفر در ۱۵۷ روستا و ۶ شهر از خدمات صنعت آب و فاضلاب بهره‌مند می‌شوند.
دولت بایدن در آوریل به دلیل منوعیت نامزدی کاندیدای مخالف در انتخابات سال جاری ونزوئلا، تحریم‌های جدیدی علیه نفت ونزوئلا وضع خواهد کرد.