یادداشت‌ها

کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس برجام را توافقی برای کاهش تنش ایران با غرب، ازجمله آمریکا قلمداد می‌کردند و معتقد بودند توافق هسته‌ای موجب ازبین‌‌رفتن فشارها بر تهران، لغو تحریم‌ها و افزایش سرمایه‌گذاری در ایران شده و می‌تواند روابط خصمانه میان تهران و واشنگتن را پس از نزدیک به چهار دهه ترمیم کند و به همین دلیل، این کشورها تلاش‌ کردند این توافق به نتیجه نرسد.

اولین واکنش رسمی یک نهاد دولتی در زمینه فناوری زنجیره‌بلوک و محصول رمزارزی آن به سال ۱۳۹۳ و مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی بازمی‌گردد. مرکز پژوهش‌های مجلس اولین‌بار در سال ۱۳۹۳ با انتشار فایل پی‌دی‌افی تحت عنوان «بیت‌کوین؛ ابزاری نوین در نظام پرداخت‌های الکترونیکی» به پدیده رمزارزها واکنش نشان داد.
برجام توافقی است که با امضای آن، طرفین متعهد و ملزم به اجرای مفاد آن هستند و خروج یک عضو امضا‌کننده نمی‌تواند تکلیفی برای دیگران به وجود آورد که دوباره پشت میز مذاکره بنشینند و همان مطالبی را که منجر به معاهده برجام شد، به گفت‌وگو بگذارند.

با گذشت یک سده از کودتای سوم اسفند و روی‌کار‌آمدن حکومتی با پیشینه نظامی‌گری، تا این زمان هیچ‌گاه کالبدشکافی دقیقی از این حادثه مهم و سرنوشت‌ساز ارائه نشد.
رشد اقتصادی در کشور انسان‌محور نیست. اگر 50 درصد شرایط کنونی به تولید افزوده شود و سطح تولید با یک رشد متعادل نسبت به سال 90 برسد، در آن صورت، تولید کشور، نیروی کار محور می‌شود. بعد از آن است که نیروی کار بیشتری طلب و بنابراین انسان‌محور خواهد شد.

نظام پولی و بانکی کشور با چالش‌های مختلفی همانند رشد بالای نقدینگی، عدم استقلال بانک‌مرکزی، سلطه مالی دولت، خلق بی‌رویه نقدینگی توسط بانک‌ها، عدم شفافیت مناسب و نظارت نامناسب بانک‌مرکزی و... روبه‌رو است.
نمایندگان یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی طرحی برای اصلاح ضمانت اجرای مهریه را در دستورکار خود قرار داده‌اند که به خودی خود می‌تواند مشکلات بسیاری را برای خانواده‌ها ایجاد کند.
انتخاباتی که همه نگران نتیجه آن باشند و فردای انتخابات تنش‌ها و نگرانی‌ها بیشتر شود، حتما مطلوب نیست و نباید آن تقویت کرد.
کلیات طرح شفافیت آرا با وجود ۱۵۳ رای مخالف از ۲۳۴ رای حاضر تصویب نشد، طرحی که برای تصویب مطابق قانون به دو سوم رای موافق نیاز داشت.با این حال به درخواست حداقل ۵۰ نماینده و بر اساس ماده ۱۳۰ همان آیین نامه ، این موضوع که طرح مزبور مجددا به شور گذاشته شود یا خیر به رای گذاشته شد و این بار با ۱۸۷ رای موافق در مقابل تنها ۳۸ رای مخالف و ۱۱ رای ممتنع مورد توجه قرار گرفت . به این ترتیب مجلس مجددا این طرح را به شور خواهد گذاشت.
انتظار بود وزرای امور خارجه آلمان، انگلیس و فرانسه در اولین دیدار خود با وزیر امورخارجه آمریکا، بلوغ سیاسی خود را نشان داده و از آمریکا بخواهند که پیمان شکنی ترامپ در خروج از برجام را با لغو تحریم های ایران جبران کند.

صنایع‌دستی و هنر‌های سنتی از جمله رشته‌های هنری محسوب می‌شود که حرفه و شغل بسیار‌ی از افراد نیز به حساب می‌آید و زمینه لازم برا‌ی ایجاد اشتغال و ارتقا‌ی توان اقتصاد‌ی اقشار مختلف اجتماع در سطح کسب و کار‌های خرد، خانگی، کلان و‌ کار‌گاهی را دارد.

یک سال گذشت، یک سال پرتلاطم از آن روزی که در خبرها خواندیم دو مورد بیمار مبتلا به ویروس کرونا در قم شناسایی شدند.
دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس‌جمهوری و سخنگوی دولت در یادداشتی عنوان کرده با گذشت یک ماه از تغییر دولت در آمریکا سرانجام دولت بایدن با مشاهده مقاومت بی‌نظیر مردم ایران در نپذیرفتن زورگویی و تحمل شدیدترین جنگ اقتصادی در آستانه کنار گذاشتن سیاست فشار حداکثری قرار گرفته است.
اساسا رابطه مستقیم بین فقر و کار کودک وجود دارد، به این ترتیب که اگر فقر بیشتر شود، تعداد کودک کار نیز طبیعتا افزایش می‌یابد. اتفاقی که طی مدت یک‌سال گذشته با آن مواجه بودیم که در مناطق محروم و حتی مناطق جنوبی تهران محسوس است.

زلزله‌ای با بزرگای ۶/ ۵ در مقیاس ریشتر در شهر سی‌سخت در استان کهگیلویه و بویراحمد در شامگاه روز ۲۹ بهمن ساعت ۲۲ و ۵ دقیقه حدود ۲۰ شهر و بیش از ۱۱۰۰ آبادی را تحت‌تاثیر قرار داد. این زلزله که در منطقه دنا در سامانه گسلی زاگرس اتفاق افتاد نشان داد ناآرامی زمین در منطقه زاگرس که در آبان‌ماه سال ۹۶ زلزله سرپل ذهاب را رقم زده بود می‌تواند کماکان منشأ جنبش‌های جدید زمین در آینده باشد.
بحران کووید-۱۹ شکنندگی بازار کار و نابرابری‌های ساختاری را بیش از پیش روشن‌تر کرد. نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد آثار همه‌گیری بر بیکاری برای تمامی کشورها یکسان نبوده است.
نرخ اشتغال رسمی با افزایش حداقل دستمزدها می‌تواند رابطه معکوسی داشته باشد و افزایش زیاد دستمزدهای سال آینده تاثیر منفی بر اشتغال رسمی در ‌بخش‌های وسیعی از کشور خواهد داشت.
کشورهای جهان در بحرانی به سر می‌برند که با همه‌گیری نوع جدیدی از ویروس کرونا، عامل بیماری کووید-۱۹‌ آغاز شد؛ اعمال محدودیت‌های مختلف بر فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی برای کاهش تعاملات و تماس‌های انسانی جهت کنترل شیوع ویروس، زنجیره عرضه و تقاضای جهانی را مختل کرده و بیکاری را به حد چشمگیری در کشورها افزایش داده است.
در ماه‌های گذشته و به‌دنبال افزایش نجومی قیمت برخی کالاها، انتظار می‌رود تقاضای داخلی برای برخی محصولات و کالاهای تولیدی داخلی با افت چشمگیری روبه‌رو شود. در بازار مواد غذایی گزارش‌هایی از حذف گوشت قرمز از سفره بسیاری از خانوارهای ایرانی به گوش می‌رسد.

انتخابات 1400 و مسائل داخلی ایران بیش از حد لزوم همبسته تحولات منطقه‌ای و خارجی است و از نگاه بسیاری این ضعف سیستم داخلی است و از نظر برخی با موضع‌گیری‌های ایران در منطقه و حضور فعالش در عراق، لبنان، بحرین و سوریه دور از انتظار نیست.
محتوای زیرنویس‌های شبکه خبر با رنگ قرمز طوری بود که اگر کسی از وقوع زلزله خبر نداشت و در طول 24 ساعت گذشته برای اولین‌بار تلویزیون را روشن کرده بود، احتمالا تصور می‌کرد زلزله 9 ریشتری آمده است.