دستاوردهای راهبردی یک سفر

سفر مهم و راهبردی رئیس‌جمهور اسلامی ایران به پادشاهی عمان مصادف شد با یک حادثه دردناکی که از قبل طراحی شده بود.
تصویر دستاوردهای راهبردی یک سفر

به گزارش سایت خبری پرسون، حسن هانی‌زاده تحلیلگر مسائل بین‌الملل در یادداشتی نوشت: سفر مهم و راهبردی رئیس‌جمهور اسلامی ایران به پادشاهی عمان مصادف شد با یک حادثه دردناکی که از قبل طراحی شده بود. در این حادثه سرهنگ پاسدار حسن صیادخدایی یکی از مدافعان حرم که نقش تاثیرگذاری در سرکوب گروهک تروریستی داعش در سوریه داشت به دست عوامل استکبار جهانی در شرق تهران ترور شد. هدف این است که در آستانه سفر رئیس‌جمهور به عمان این سفر تحت تاثیر این حادثه قرار بگیرد.

عوامل پشت پرده ترور این فرمانده پیشین مهم و تاثیرگذار برخی از قدرت‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای به‌ویژه رژیم صهیونیستی است که با نفوذ به کشورهای حوزه خلیج فارس تلاش دارد تا از طریق انجام یکسری ترورها علیه مقامات نظامی و سیاسی جمهوری اسلامی ایران ناامنی‌ها را در جمهوری اسلامی ایران تشدید کند. قطعا موساد و عوامل موساد و گروهک تروریستی منافقین در سازماندهی این ترور نقش داشتند. به هر حال سفر آقای دکتر ابراهیم رئیسی در شرایط ویژه‌ای انجام شد و دیدار مهم رئیس‌جمهور اسلامی ایران با پادشاه عمان، هیثم بن طارق دستاوردهای مهمی به همراه داشت. در حوزه سیاسی، عمان در طول چهار دهه گذشته نقش بسیار مهمی در حل بحران‌های منطقه‌ای ایفا کرد. این کشور عضو شورای همکاری خلیج‌فارس در طول این مدت همواره به رغم فشارهای منطقه‌ای و خارجی، روابط خودش را به شکل پایداری با جمهوری اسلامی ایران حفظ کرد و در حل بسیاری از بحران‌ها نقش داشته و در جریان مذاکرات ایران و کشورهای 1+5 که به توافقنامه برجام منجر شد، نقش عمان در دوره پادشاه فقید، سلطان قابوس بسیار مهم و تاثیرگذار بود و منجر به توافقنامه برجام شد.

اکنون سفر رئیس‌جمهور اسلامی ایران در چند حوزه قابل تجزیه و تحلیل است: نخست مساله روابط دوجانبه و روابط ایران با کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس است. عمان می‌تواند حلقه اتصال بین ایران و سایر کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس ایفای نقش کند کمااینکه در گذشته هم تلاش‌هایی به عمل آورد. در حوزه امنیتی و نظامی با توجه به جایگاه ژئوپلیتیکی عمان در خلیج‌فارس و دریای عمان طبیعتا همکاری و همگرایی ایران، عمان می‌تواند به بومی سازی امنیت خلیج‌فارس کمک کند و درواقع مانع حضور نظامی قدرت‌های فرامنطقه‌ای شود. موضوع دیگری که مورد بحث قرار گرفت مسئله تبادل تجاری و اقتصادی بین دو کشور است.

با توجه به اینکه بازارهای عمان کشش و ظرفیت بالایی برای پذیرش کالاهای ایرانی دارد لذا براساس توافقنامه‌های تجاری که در جریان سفر رئیس‌جمهور اسلامی ایران به عمان به امضا رسید، قرار است حجم تبادل اقتصادی ایران در سال‌های آینده به رقم 5 میلیارد دلار بالغ شود و این ظرفیت بین دو کشور هم وجود دارد. همچنین در مسئله همگرایی منطقه‌ای طبیعتا هرچه مناسبات ایران و کشورهای عرب حوزه خلیج‌فارس محکم‌تر باشد این مساله به کاهش نفوذ رژیم صهیونیستی در جنوب خلیج‌فارس منجر می‌شود. حتی تروری که اخیرا در شرق تهران صورت گرفت به دلیل نفوذی است که رژیم صهیونیستی در جنوب خلیج‌فارس برای آموزش عناصر تروریستی صورت داده و این نشان می‌دهد هرچه همگرایی بین ایران و شش کشور حوزه خلیج‌فارس بیشتر باشد طبیعتا نفوذ رژیم صهیونیستی کاهش پیدا می‌کند. در حوزه‌های دیگر از جمله مسئله دارایی‌های بلوکه شده ایران که رقم نسبتا بالایی هم است، عمان این آمادگی را دارد که بین ایران و آمریکا میانجیگری کند تا دارایی‌های بلوکه شده ایران آزاد شود.

به نظر می‌رسد که کشور عمان با صداقت کامل و حسن نیت در تلاش است که پول‌های بلوکه شده ایران دربانک‌های عمان را پس از موافقت طرف‌های دیگر آزاد و به ایران منتقل کند و این یک حرکت خوبی است که پیامدهای خوبی بر روی اقتصاد ایران مخصوصا در این شرایط باقی خواهد گذاشت. لذا این سفر، سفری کاملا استراتژیک و دارای ابعاد متعددی است و می‌تواند در حل مشکلات منطقه موثر باشد ضمن اینکه مذاکراتی که بین ایران و عربستان در بغداد جریان دارد و قرار است به زودی دور ششم مذاکرات هم در فاز سیاسی انجام شود به نظر می‌رسد طی هفته‌های آینده دیدار مهمی بین آقای امیرعبداللهیان و همچنین فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی در بغداد صورت بگیرد که در آن صورت مناسبات تهران و ریاض آغاز خواهد شد و این مسئله می‌تواند به کاهش تنش‌های منطقه‌ای کمک کند.

منبع: روزنامه آرمان ملی

398626