یادداشت‌ها

رئیس کل بانک مرکزی در حالی از روند نزولی نرخ تورم در ایران و روند افزایشی آن در سایر کشورها خبر می‌دهد که آمارها حاکی از آن است که نرخ تورم در ایران حداقل ۴ برابر سایر کشورهای دنیا است.
در شرایطی که حاکمیت، یکدست و مقامات برآمده از یک جریان سیاسی هستند، اکثریت بالایی از مردم و حتی طیفی از حامیان کف خیابانی از ناکارآمدی موجود و نابسامانی وضعیت بویژه در حوزه معیشت ناراضی‌اند.
سعید خسروشاهی فعال رسانه ای نسبت به استدلال وزیر کشاورزی که گفته بود برای اینکه جلو قاچاق آرد بگیریم آن را گرانی کردیم به کنایه به وزیر نفت گفت: بعید نیست که بنزین را هم گران کنید.
اصلا فرضیه "هدف خدمت به مردم و رفع درد از دردمندان" و "دلسوزی و ترحم و نازک دلی"، واقعیتی است که بر بخش گسترده ای از جامعه پزشکی به وضوح دیده می شود و کاش یک مطالعه آماری این درصد را مستند می نمود.
در سالهایی که از پیروزی انقلاب اسلامی گذشت بارها دشمنان تلاش کردند تا با تغیر تفکر در بطن انسانی آموزش و پرورش در سراسر دنیا این مقوله مهم را دستخوش تغیراتی باب میل خودشان بکنند اما هدایت ها و رهنمود های حضرت امام(ره ) و رهبری معظم انقلاب سبب شد تا تیر دشمنان هربار به سنگ خورده و کلیت سیستم آموزشی مبتنی بر فهم، بصیرت و انسانیت در جمهوری اسلامی حفظ شود.
تورم برآیندی از عملکرد وزارتخانه ها؛ نهادها؛ وضعیت زیرساخت‌ها، محیط داخلی، محیط بین‌الملل، وضعیت اقتصاد ملی، درآمد های ارزی، اعتبار پول ملی و همچنین عملکرد دستگاه‌های اقتصادی مرتبط مانندبانک مرکزی، بورس،‌سازمان برنامه و بودجه ؛ مجموعه ازکلان اقتصاد کشور، گمرک؛ وزارت اقتصاد؛ وزارت جهاد کشاورزی؛ تعاون ؛کار ورفاه اجتماعی و سایر وزارتخانه هاست. در حوزه اقتصاد همه باید هماهنگ شوند و در حوزه سیاست وحدت حول محور ولایت و رهبری و در چارچوب سیاست های کلان ملی و قانون اساسی هرکس وظایف خود را انجام دهد در سیاست نمی شود انتظار داشت همه یک حرف بزنند بلکه انتظار این است که تضارب آرا و افکار صورت گیرد برای اداره بهتر کشور .
از مجلس گرفته تا دولت ، اغلب رویدادها به صورت امر و باید و نبایدهای آمران غیرکارشناس و کارنابلد به پیش می رود و برنامه و ارزیابی دقیق اقتصادی مشاهده نمی شود..

برای اولین بار سامانه ارزیابی اثرات زیست محیطی پروژه‌های عمرانی و زیربنائی شهرداری تهران راه‌اندازی شد که امید است این اتفاق مهم در شهرداری تهران منجر به ارزیابی موثرتر اثرات زیست محیطی پروژه‌های شهرداری تهران شود و نتایج مطلوبی را برای توسعه پایدار شهری و بهبود کیفیت زیست شهری به همراه داشته باشد.
جامعه شناسان در معرفی ارکان و ضرورت‌های توسعه جوامع، رسانه و نهادهای مدنی را دو رکن اساسی و ضرورت غیر قابل انکار در شکل‌گیری مقدمات توسعه جوامع می‌شناسند.
سال ها است که هفته معلم یا مثلا بزرگداشت مقام معلم برگزار می شود.

از دانشجویانم می‌خواهم به مجموعه ده جلدی تاریخ اجتماعی ایران، نوشته مرتضی راوندی، نگاه کنند.

یکی از روزهایی که در جامعه جهانی نامگذاری شده، روز جهانی کارگر مصادف با 11 اردیبهشت ماه است.
شاید برای شما هم پیش آمده باشد که برای نوشتن درباره امری دچار تردید شوید. من هم برای نگارش در این باره دچار وسواس شدم و علت تاخیر در تحریر مطلب برای روز شنبه از این باب است.
قابل پیش‌بینی بود که وقتی مشارکت حداکثری در انتخابات از دستور کار کنار گذاشته شود، امکان تحقق حداقلی از رقابت در انتخابات هم از مردم سلب می‌شود. هدف چه بود؟ یکدست‌سازی حاکمیت.
آمار و داده‌‌‌ها نشان می‌دهد، در حال حاضر در کشور، سالانه حدود ۱۰۰میلیارد مترمکعب آب از منابع سطحی و زیرزمینی برداشت و توزیع می‌شود که ۹۰‌درصد آن در بخش کشاورزی، ۸‌درصد به شرب و ۲‌درصد به صنعت تحویل می‌شود.
اگر جایگاه و اهمیت نظام آموزشی هر کشور و نقش آن در رشد و توسعه، پیشرفت و ترقی همه‌جانبه زندگی شهروندان را مورد دقت وسیعی قراردهیم، در خواهیم یافت که باید قوی‌ترین، توانمندترین وزیر کابینه دولت، وزیر آموزش و پرورش باشد؛ چون بدون تردید همه کشورهای توسعه یافته از رهگذر تغییر و تحول در نظام آموزشی به رشد و ترقی و تعالی رسیده‌اند.
مرز؛ یک مفهوم و واقعیت سیاسی ساخته بشر است که قلمرو حکومتی کشورها را از هم متمایز می‌کند. در علومی چون حقوق داخلی و بین‌المللی، جغرافیا، سیاست، روابط بین‌الملل و نظامی، مرز مفهوم مهمی است و تعریف مشخصی دارد.
مذاکرات احیای برجام از وقت‌های تلف شده هم گذشته و از وقت اضافه هم عبور کرده و اکنون در مقطع فرازمانی پیش می‌رود. به این معنا که مذاکرات در یک وقت خاص استثنایی ادامه دارد.
یک جایی در ذهنم، شاید هم قلبم وجود دارد که مدام قصه می‌سازد. گاهی برای ساختمان‌ها گاهی برای آدم‌ها، وقت‌هایی هم برای پنجره‌ها. تا سال آخر دبیرستان در محله مهرآباد جنوبی زندگی می‌کردیم.