روانشناسی

روانشناسی مجله پرسون با رویکردی تخصصی به ارائه مطالبی آموزشی در زمینه سلامت روح و روان می پردازد.

محققان در مطالعه‌ای در دانشگاه بریستول به این نتیجه رسیده اند که بی خوابی شما می‌تواند نشانه‌ی هوش بالای نوزادتان باشد. این تحقیقات نشان می‌دهد که بین سطح موفقیت‌های فکری و خواب ناقص شبانه ارتباط وجود دارد.
حدود پنج سال پیش داوید (نام مستعار) متوجه شد که همیشه با دختری که با او در رابطه بود، دعوا می‌کند. او در اولین قرار ملاقاتش گفته بود امیدوار است پیش از مرگ با هزار زن رابطه داشته باشد. آنان در نهایت توافق کردند یک رابطه انحصاری داشته باشند، اما تک همسری یعنی حفظ رابطه صرفا در چارچوب دو نفره میان آن دو به عنوان منبع اصلی تنش باقی ماند. داوید می‌گوید: "همیشه به او می‌گفتم که تا چه اندازه این موضوع مرا آزار می‌دهد".
در این مقاله به بررسی مراحل رشد روانی،اجتماعی اریکسون می‌پردازیم. این مراحل، که توسط روان‌شناس معروف اریک اریکسون توسعه یافته‌اند، به دقت مراحل گذر از طیف رشد انسان از زمان تولد تا پایان عمر را توصیف می‌کنند.
کاهش استرس در خانواده از اهمیت بسیاری برخوردار است و در این مقاله به بررسی راه‌های مؤثر برای مدیریت و کاهش استرس در فضای خانوادگی پرداخته می‌شود.
ثابت شده که داشتن «رویای شفاف»، بی‌خوابی و اضطراب را کاهش می‌دهد و حتی به افراد کمک می‌کند غم و اندوهشان را پردازش کنند و از آن رها شوند. اما بسیاری از ما، توانایی دیدن رویا‌های شفاف را به طور طبیعی نداریم. اما رویای شفاف اصلا چیست و چگونه به دست می‌آید؟
روانپزشک و روانشناس دو متخصص در علوم مرتبط با حوزه روان هستند که شاید اشتراکاتی در کارشان داشته باشند، اما حیطه فعالیت آن‌ها از یکدیگر جداست؛ روانشناسان درمانگر عادات و رفتار‌های ما هستند، اما روانپزشک با دارو و درمان شیمیایی اختلالات مغز سر و کار دارد.
احساس تنهایی می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد که به شما کمک می‌کند دقیقا بدانید چرا چنین احساسی دارید. مطالعات نشان می‌دهد که هیچ راه واحدی برای درمان تنهایی وجود ندارد، اما راه‌های زیادی برای کاهش درد آن وجود دارد. انتخاب برای تبدیل شدن به خود واقعی بهترین قدم برای ارتباط با دیگران است.
تحقیقات نشان می‌دهند در دنیای امروزی بسیاری از کودکان در معرض پرخاشگری کلامی والدین قرار می‌گیرند و این موضوع با توجه به مشکلات زیاد مادر و پدر‌ها و افزایش میزان افسردگی، اضطراب، از هم گسستگی‌های خانوادگی و مصرف مواد مخدر شایع و رایج است.
مردی با سه کودک وارد یکی از واگن‌های نه‌چندان‌شلوغ متروی نیویورک شد. نشست و اگرچه جا برای نشستن همه بچه‌ها بود، همانطور که انتظار می‌رفت، آن‌ها تصمیم گرفتند بایستند، شوخی کنند و به اطراف بچرخند.
اسانس‌ها مایعات معطری هستند که با انجام تقطیر از گیاهان، گل‌ها، برگ‌ها و گاهی از میوه‌ها گرفته می‌شود. این اسانس‌ها با رایحه‌های معطری که دارند، دارای خواص و فواید زیادی هستند و در درمان بسیاری از بیماری‌ها و مشکلات روحی و روانی بکار برده می‌شود.
انجمن علمی روان‌پزشکی ایران برای دومین بار طی چهار ماه، نامه‌ای را خطاب به بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت نوشته و ضمن تقاضای برگزاری جلسه‌ای فوری برای ارائه گزارشی از وضعیت موجود، خواستار گفتگو درباره راه‌های همکاری جهت حل مشکل شده است. در این بین مهم است که بدانیم براساس نتیجه یک پژوهش نشان می‌دهد، خطر خودکشی در میان پزشکان بالاتر از سایر مشاغل است.
شما همیشه باید به عنوان والدین به فرزندان خود مخصوصا در سنین کودکی به اندازه کافی توجه کنید، اما انجام این کار به شکل متعادل، خیلی هم راحت نیست. توجه بیش از حد یا توجه کمتر از حد نیاز، هر دو عامل آسیب به کودک است. در این قسمت قصد داریم نشانه‌هایی را در کودک شما معرفی کنیم که علامت این است به او کم توجه بوده‌اید.
یک مدرس دانشگاه با بیان اینکه بیماری دروغگویی را نمی توان با تحقیر، سرزنش، تهدید یا تنبیه درمان کرد، راهکارهایی برای مقابله با دروغگویی کودکان و نوجوانان پیشنهاد کرد.
با ما همراه باشید تا کمی بیشتر با رفتار های مخربی که تحت عنوان روانشناسی تاریک به کار رفته و دیگران را آزار می دهد بشناسیم.