روانشناسی

روانشناسی مجله پرسون با رویکردی تخصصی به ارائه مطالبی آموزشی در زمینه سلامت روح و روان می پردازد.

اصطلاح «دلبستگی» را اولین‌بار جان بالبی در دهۀ ۱۹۵۰ برای توصیف پیوند نوزاد و مادر به‌کار برد. او معتقد بود سبک دلبستگیِ کودک به مادر مدلی برای روابط بعدی اوست و تأثیر مادر در این میان قطعی و همیشگی است، بنابراین، کسی که سبک دلبستگیِ‌ِ کودکی‌اش، مثلاً، «اضطرابی» است، تا پایان عمر در روابط عاطفی‌اش بدبین است و مراقب است دیگران به او آسیبی نرسانند، ولی تحقیقات بعدی نشان داد نظریۀ دلبستگی پیچیده‌تر از اینهاست و رابطه با افرادِ دیگر نیز در سرنوشت عاطفی‌مان نقش دارد، پس آیا نظریۀ دلبستگی غلط است؟ و آیا می‌توانیم در بزرگسالی سبک‌های دلبستگی‌مان را تغییر دهیم؟
زمانی که درگیر بیماری‌های جسمی مثل سرماخوردگی می‌شویم، می‌دانیم که خیلی سریع باید به درمانگاه برویم تا روند بهبودی به تعویق نیفتد. اما زمانی که احساسات درونی ما به مشکل می‌خورد و یا درگیر اضطراب و یا استرس می‌شویم چطور؟ به چه کسی برای بهبود سلامت روان مراجعه کنیم؟
بر اساس داده‌های مطالعه‌ای که در ۲۴ ژوئیه به صورت آنلاین در JAMA Internal Medicine منتشر شد، انزوای اجتماعی یک عامل خطر مهم برای افزایش احتمال اقامت در خانه سالمندان در میان افراد مسن و سالخورده است.
در دوران بارداری، بدن با تغییرات هورمونی زیادی دست‌وپنجه نرم می‌کند و روحیه‌ افراد حساس‌تر می‌شود. ما به عنوان یک فرد بافرهنگ و فهمیده باید مراقب حرف زدن مان با یک زن باردار باشی
دوست داشتن یا متنفر بودن از دیگران خیلی پیش‌پا افتاده اتفاق می‌افتد. می‌توان از کسی فقط به خاطر اینکه همان موسیقی مورد علاقه‌ شما را می‌پسندد خوشتان بیاید و یا بر عکس می‌توان از کسی تنها به خاطر دیدگاهش در مورد شکل زمین متنفر بود.
در تحقیقات مشخص شده که افراد تنها تصاویر و کلمات منفی یا تهدیدآمیز را در کمتر از ۴۰۰ میلی ثانیه تشخیص می‌دهند. این موضوع ممکن است نه تنها غم و اندوهی را که همراه با تنهایی است بلکه احساس قابل لمس خطر را نیز توضیح دهد.
پزشکان زیرشاخه جدیدی از افسردگی را شناسایی کردند که شامل اختلالات شناختی بارزتر است و درمان‌های فعالی در مورد آن پاسخگو نیست.

هر چه از نظر مادی بیشتر به دست آوریم بیش‌تر باور می‌کردیم که از نظر عاطفی لیاقت داریم. راحتی دنیای مدرن شروع به فریب دادن مان کرد تا فکر کنیم شادی در لحظه حقی است که از زمان چشم باز کردن و تولدمان برای ما در نظر گرفته شده است.
فرض کنید در یک مهمانی بزرگان آن جمع مشغول صحبت‌های سیاسی هستند این موضوع برای آنها شاید طبیعی باشد اما می‌تواند روی کودکان تاثیرات روانی از جمله افزایش اضطراب داشته باشد.
از اضطراب تا ترس از تنهایی؛

ورزش مناسب با اختلالات روحی‌

بنابه گفته روانشناسان، برای موفق شدن در هر کاری باید ویژگی‌های روحی خود را هم در نظر بگیرید. بنابراین اگر می‌خواهید ورزش، یکی از فعالیت‌های دایمی زندگی‌تان باشد و آن را رها نکنید و در عین حال، برخی از مشکلات روحی‌تان را هم درمان کنید، به سراغ ورزشی بروید که متناسب با روحیه‌تان باشد.
عضو هیئت علمی دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان با اشاره به آثار روانی مصرف مشروبات الکلی و تاثیر آن در تغییر کارکرد مغز و سیستم عصبی، بر اهمیت ابعاد پیشگیری و جلوگیری از شکل‌گیری تقاضا و مصرف الکل، تاکید کرد.