علم و تکنولوژی

جدیدترین اخبار تکنولوژی روز دنیا را در سرویس فناوری پرسون بخوانید.

دانشمندان چت ربات هوش مصنوعی، GPT-۴ را به نوعی آموزش دادند که یک معامله‌گر هوش مصنوعی برای یک مؤسسه مالی خیالی باشد. نتیجه آن تعجب‌آور بود: زمانی که ربات تحت فشار مالی قرار می‌گرفت، معاملات داخلی را انجام می‌داد، دروغ می‌گفت و تقلب می‌کرد.
مریخ نورد «کنجکاوی» ناسا در حالی که برای مدت زمانی در مریخ توقف کرده بود، از طلوع تا غروب مریخ فیلم‌برداری کرد.
پژوهشگران با استفاده از سیاره خودمان به عنوان منبع الهام می‌گویند شکل‌های حیات روی زمین از جمله گیاهان و برخی میکروب‌ها، دی‌اکسید کربن می‌گیرند و اکسیژن منتشر می‌کنند که می‌تواند توسط فوتون‌های خورشید به ازون تبدیل شود.
متاسفانه در کشور به شدت در زمینه آموزش و پرورش متخصصان حوزه It و برنامه نویس خوب و متبحر کوتاهی صورت گرفته است و در حال حاضر به دلیل بازار کار خوب این رشته ها با کمبود نیروی انسانی مواجه بوده ایم و هستیم.
هنوز این فناوری در تشخیص کلمات کمی مشکل دارد و واژه‌ای مثل «مرد» را با «نویسنده» اشتباه می‌کند که علت آن تشابه امواج مغزی چنین واژه‌هایی است. البته این فناوری در ترجمه افعال بسیار خوب عمل کرده است.
زمانی که اینشتین سعی کرد تا جرم‌های شتاب‌دهنده را در نظریه "ویژه" خود اعمال کند، متوجه شد که اجسام دارای جرم باید به نحوی بر ابعاد اطراف (فضا- زمان) تاثیرگذار باشند؛ به نحوی که به نظر می‌رسد جسم به گونه‌ای عمل می‌کند که گویا می‌تواند جرم‌های دیگر را بکِشد.
همراه اول در حاشیه نخستین روز از برگزاری نمایشگاه تلکام 2023 با انعقاد دو توافقنامه سه‌جانبه، همچنان بر دیدگاه خود نسبت به لزوم تقویت تولیدکنندگان داخلی تجهیزات رادیویی نسل جدید و همچنین حمایت از پژوهشگران و طرح‌های پژوهشی تأکید کرد.
در این مطلب به ۱۰ جنبه جذاب شبکه‌های عصبی مصنوعی می‌پردازیم. ممکن است همه این موارد شما را شگفت زده نکنند، اما مطمئنا درک شما را در مورد این سیستم‌های قابل توجه عمیق‌تر و لایه‌هایی از پیچیدگی و نوآوری را آشکار می‌کنند که اغلب مورد توجه قرار نمی‌گیرند.
رئیس پژوهشکده فوتونیک و فناوری‌های کوانتومی پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای گفت: به دلیل پیچیدگی فناوری‌های کوانتومی قطعاً با حضور یک سازمان باید اقدام به توسعه این فناوری در داخل کشور کرد؛ از این رو باید با مجموعه‌های مختلف هم‌افزایی و همکاری صورت گیرد تا به اهدف موردنظر برسیم.
رییس سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری استان فارس خبر داد:

برگزاری هفته پژوهش و رونمایی از بزرگ‌ترین شبکه علمی حل مسئله در استان فارس

رئیس سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری سپاه فجر استان فارس گفت: به مناسبت هفته پژوهش 250 عنوان برنامه شاخص علمی و پژوهشی در استان فارس برگزار می شود.