علم و تکنولوژی

جدیدترین اخبار تکنولوژی روز دنیا را در سرویس فناوری پرسون بخوانید.

«یاسمین مقبلی» فضانورد ایرانی آمریکایی و فرمانده مأموریت کرو ۷ اسپیس ایکس احتمالاً روز ۱۵ آگوست ۲۰۲۳ به همراه سه فضانورد دیگر از مرکز فضایی کندی در فلوریدا راهی هفتمین ماموریت ناسا به ایستگاه فضایی بین‌المللی می‌شود. این نخستین پرواز فضایی وی خواهد بود.
یک محقق که برای وزن کردن فرزند تازه به دنیا آمده‌اش با ترازوهای معمولی مشکل داشت، حسگری ساخت که می‌تواند با حساسیت بالا کوچکترین تغییرات فشار را اندازه‌گیری کند.
با پیگیری های حقوقی بین المللی وزارت ارتباطات اتفاق افتاد؛

اینترنت «استارلینک» ملزم به رعایت قوانین سرزمینی جمهوری اسلامی ایران شد

اتحادیه جهانی مخابرات (ITU) اعلام کرد که ارایه خدمات از سوی استارلینک در مرزهای جمهوری اسلامی ایران به دلیل عدم رعایت قوانین سرزمینی، غیرمجاز است.
روح الله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور گفت: اقتصاد دانش بنیان باید مردمی شود و این کار بخشی از مردمی کردن اقتصاد است.
پژوهشگران آمریکایی دریافته‌اند که فیل‌ها رژیم غذایی خود را نه تنها براساس آنچه در دسترس است، بلکه براساس ترجیحات و نیازهای فیزیولوژیکی خود تغییر می‌دهند.
سوسک موپلی اگر احساس خطر کند از غدد دفاعی خود ماده‌ای ترشح می‌کند که باعث تاول روی پوست دست انسان می‌شود. محققان به تازگی دریافتند که از این ترشحات در این سوسک دردسرساز می‌توان برای تولید نانوذرات نقره استفاده کرد.
جفری هینتون دانشمند پیشگام در حوزه هوش مصنوعی که لقب پدرخوانده هوش مصنوعی را یدک می‌کشد، در جدیدترین اظهارات خود گفته که هنوز متقاعد نشده است که هوش مصنوعیِ خوب بر هوش مصنوعیِ بد پیروز می‌شود و به آینده‌ی این فناوری خوش‌بین نیست.
حلقه‌های زحل در اولین عکس تلسکوپ فضایی جیمز وب از این غول گازی بسیار زیبا به نظر می‌رسند و به مانند عکس خامی که چند روز پیش منتشر شد، چند قمر زحل نیز در آن قابل مشاهده هستند.
جمعی از مدیران بانکی کشور امروز به نمایشگاه الکامپ آمدند تا از نزدیک با محصولات دیجیتال اپراتور اول ارتباطی کشور آشنا شوند و تقاضای بهره‌برداری از راهکارهای هوشمندسازی همراه اول را داشته باشند.
جمعی از مدیران ارشد سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ضمن بازدید از دستاوردهای گروه همراه اول در حوزه دیجیتال و هوشمندسازی، در نشستی صمیمانه به تبادل نظر با مدیران اپراتور اول ارتباطی پرداختند.
یک هکر نرم‌افزار «تسلا»، از کشف ویژگی رانندگی «حالت ایلان» خبر داده است که به نظر می‌رسد به خودروهای خودران این شرکت امکان می‌دهد تا بدون اینکه دست راننده روی فرمان باشد حرکت کنند.
عصر جدیدی به نام عصر وب3 پدیدار شده است. برخی ویژگی‌های این عصر شامل فناوری غیرمتمرکز، توانمندسازی کاربران، تأکید بیشتر بر هویت دیجیتال، و حریم خصوصی هستند. محافظت از حضور آنلاینمان، با توجه به درهم‌تنیدگی بی‌سابقه زندگی‌مان با دنیای دیجیتال، هیچ‌گاه به‌اندازه امروز ضروری نبوده است. مقاله حاضر اهمیت هویت دیجیتال و حریم خصوصی را در وب3 با طرح مثال‌های عملی و واقعی بررسی می‌کند.