علم و تکنولوژی

جدیدترین اخبار تکنولوژی روز دنیا را در سرویس فناوری پرسون بخوانید.

فیروز نادری مدیرکل اکتشافات منظومهٔ شمسی بوده‌است و عمده شهرتش به خاطر ۲ کاوشگر مریخ یعنی روح و فرصت بود که با مدیریت او اطلاعات زیادی از جمله امید بیشتر به وجود حیات در مریخ را به بشر داد.
همان‌طور که بیشتر مردم ویژگی‌های آزاردهنده و صفات مثبت دوستان خود را می‌پذیرند، نباید مگس‌ها را فقط براساس رفتار منفی آن‌ها قضاوت کنیم. اریکا مک آلیستر حشره‌شناس در کتابی با عنوان «زندگی اسرارآمیز مگس‌ها» استدلال می‌کند که باید چشمان خود را رو به اهمیت اقتصادی و زیست‌محیطی عظیم مگس‌ها باز کنیم.
رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اعلام کرده است که متوسط و اوج ترافیک داخلی شبکه ارتباطات نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از دو برابر شده است.
نیرویی که الماس‌ها را به ما می‌رساند؛

راز عجیب ارزشمندترین سنگ کره زمین فاش شد

استفاده از شبیه‌سازهای بسیار دقیق ابررایانه‌ای برای شبیه‌سازی حرکات زمین‌شناسی کره زمین، پیامدهای بسیار بزرگی در استخراج‌های صنعتی خواهد داشت.
پیرزنی که گفته می‌شود حملات یازده سپتامبر به برج‌های دوقلو را پیش‌بینی کرده بود، پیشگویی ترسناکی برای سال ۲۰۲۳ دارد.
طبق اطلاعاتی که ناسا جمع آوری کرده در ۱۲ ژوئن (۶ روز دیگر) یک سیارک با قطر ۱۵۰۰ فوت و سرعت ۷۷۳۰۱ کیلومتر برساعت از کنار زمین گذر می کند.
پس از سال‌ها انتظار، اپل سرانجام امشب در رویدادی تاریخی از هدست واقعیت ترکیبی خود با نام «اپل ویژن پرو» (Apple Vision Pro) رونمایی کرد. این دستگاه انقلابی می‌تواند تغییری را در بازار ایجاد کند که آیفون در دنیای فناوری ایجاد کرده بود. اپل می‌گوید کاربران می‌توانند این دستگاه را با دستان، چشم‌ها و فرمان‌های صوتی خود کنترل کنند. کوپرتینویی‌ها می‌گویند هدست آن‌ها محتواهای دیجیتالی را با فضای پیرامون ما تلفیق می‌کند و از این فناوری با عنوان Spatial Computing یا «رایانش فضایی» نام می‌برند.
بر اساس علم فیزیک، صداهایی که می‌شنویم، ارتعاشات شنیداری هستند که برای حرکت به یک واسطه یا ماده نیاز دارند. در لوله روبنس، امواج صوتی که به عنوان نمونه از موسیقی می‌شنویم، از طریق گاز قابل اشتعال درون لوله حرکت می‌کنند.
روبات‌های کرم خاکی به لطف بدن نرم و توانایی‌شان برای ورود به مواد مختلف سطحی، می‌توانند نقش مهمی در کشف اسرار سیارات و قمرهای منظومه شمسی ایفا کنند.

نظریه انیشتین پیشنهاد کرد که گرانش می‌تواند نور را با انحنای بافت فضا-زمان خم کند. برای اثبات این موضوع، او فکر کرد که نگاه به ستارگان پس‌زمینه‌ای که بسیار نزدیک به خورشید به‌نظر می‌رسند، ایده خوبی است.
وزیر بازرگانی آمریکا با تندترین زبان برای توصیف واکنش واشنگتن، گفت: آمریکا تصمیم اخیر مقامات چینی برای ممنوعیت تراشه‌های شرکت میکرون تکنولوژی (Micron Technology) در بعضی از بخش‌های حساس را تحمل نخواهد کرد.
در دنیای امروز استفاده از دستگاه‌های به‌ روز و پیشرفته برای صاحبان صنایع اهمیت بسیار بالایی دارد و برای رقابت در بازار باید همیشه آپدیت باشند. با پیشرفت علم و تکنولوژی ایده‌های جدیدی پیشنهاد شده که امر تولید را آسان‌تر و کیفیت محصولات را بالا برده‌اند.
نیورالینک (Neuralink)، استارتاپ رابط مغز و کامپیوتر ایلان ماسک، تاییدیه سازمان غذا و داروی ایالات متحده را برای انجام آزمایش انسانی تراشه مغزی خود دریافت کرده است. در حال حاضر مشخص نیست که نیورالینک در این آزمایشات، چه نوع آزمایش‌هایی را انجام خواهد داد.
فضا به‌طور فزاینده‌ای درحال پر شدن با اشیاء دست‌ساز انسان است. بیشتر این اجسام ازقبیل فضاپیمای فعال، تجهیزات فضانوردی یا زباله‌های فضایی معلق در فضا را انتظار دارید در فضا پیدا کنید. اما موارد عجیب و غریبی نیز وجود دارند که انسان‌ها در فضا قرار داده‌اند و البته همیشه عمدی نبوده است.
اگرچه در زمان دایناسورها احتمالا هیچ انسانی نمی‌توانست زحل را بدون حلقه‌هایش ببیند اما ساکنان آینده زمین ممکن است جهان را بدون آنها بشناسند.
فناوری نوینی ابداع شده که با کمک سیستم لیزرنوری، داده را از فاصله ۴۸۰ کیلومتری در فضا با سرعت ۲۰۰ گیگابیت برثانیه به ایستگاهی در زمین منتقل کرده است.