علم و تکنولوژی

جدیدترین اخبار تکنولوژی روز دنیا را در سرویس فناوری پرسون بخوانید.

یک ستاره کوتوله قهوه‌ای که دمایش به سختی به دمای اجاق پخت پیتزا می‌رسد، سردترین ستاره‌ای است که انفجارهای رادیویی مکرر تولید می‌کند.
در پژوهش جدیدی که به سرپرستی دکتر «هادی معبودی» دانشمند ایرانی انجام شده است، مکانیسم‌های اساسی را نشان داده‌اند که توانایی‌های قابل توجه تصمیم‌گیری موجودات را به نمایش می‌گذارند. این پژوهش نشان می‌دهد که چنین توانایی‌هایی را می‌توان به فناوری‌های هوش مصنوعی منتقل کرد.
تا سال‌ها کارشناسان نمی‌دانستند چرا منطقه‌ای به وسعت حدود سه میلیون کیلومتر مربع در بستر اقیانوس هند پایین‌تر و گودتر از مناطق اطرافش است.
برای آنکه هدست واقعیت افزوده تبدیل به وسیله‌ای برای استفاده روزمره شود، هنوز راه زیادی داریم اما عینک‌های هوشمندی که داده‌های ساده را در میدان دید نمایش می‌دهند، می‌توانند یک گجت کاربردی و در عین حال جالب توجه باشند.
اخترفیزیکدان هاروارد خبر داد:

کشف احتمالی فناوری بیگانگان فضایی

اخترفیزیکدان دانشگاه هاروارد بر این باور است که احتمال دارد قطعاتی از یک فناوری مربوط به بیگانگان فضایی را در یک شهاب‌سنگ آسمانی کشف کرده باشد.
هفتمین ماموریت اعزام فضاپیمای اسپیس‌ایکس به ایستگاه فضایی بین‌المللی به فرماندهی یاسمین مقبلی فضانورد ایرانی - آمریکایی حدود چهل روز دیگر در ۱۵ اوت انجام خواهد شد.
دانشمندان در تحقیقات گسترده و جدید خود در شمالگان، چشمه‌های آزادکننده متان را مشاهده کرده‌اند که توسط یک سیستم لوله‌کشی مخفی در زیر اکثر یخچال‌های قطی شمال تغذیه می‌شوند.
«یاسمین مقبلی» فضانورد ایرانی آمریکایی و فرمانده مأموریت کرو ۷ اسپیس ایکس احتمالاً روز ۱۵ آگوست ۲۰۲۳ به همراه سه فضانورد دیگر از مرکز فضایی کندی در فلوریدا راهی هفتمین ماموریت ناسا به ایستگاه فضایی بین‌المللی می‌شود. این نخستین پرواز فضایی وی خواهد بود.
یک محقق که برای وزن کردن فرزند تازه به دنیا آمده‌اش با ترازوهای معمولی مشکل داشت، حسگری ساخت که می‌تواند با حساسیت بالا کوچکترین تغییرات فشار را اندازه‌گیری کند.
با پیگیری های حقوقی بین المللی وزارت ارتباطات اتفاق افتاد؛

اینترنت «استارلینک» ملزم به رعایت قوانین سرزمینی جمهوری اسلامی ایران شد

اتحادیه جهانی مخابرات (ITU) اعلام کرد که ارایه خدمات از سوی استارلینک در مرزهای جمهوری اسلامی ایران به دلیل عدم رعایت قوانین سرزمینی، غیرمجاز است.
روح الله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور گفت: اقتصاد دانش بنیان باید مردمی شود و این کار بخشی از مردمی کردن اقتصاد است.
پژوهشگران آمریکایی دریافته‌اند که فیل‌ها رژیم غذایی خود را نه تنها براساس آنچه در دسترس است، بلکه براساس ترجیحات و نیازهای فیزیولوژیکی خود تغییر می‌دهند.
سوسک موپلی اگر احساس خطر کند از غدد دفاعی خود ماده‌ای ترشح می‌کند که باعث تاول روی پوست دست انسان می‌شود. محققان به تازگی دریافتند که از این ترشحات در این سوسک دردسرساز می‌توان برای تولید نانوذرات نقره استفاده کرد.
جفری هینتون دانشمند پیشگام در حوزه هوش مصنوعی که لقب پدرخوانده هوش مصنوعی را یدک می‌کشد، در جدیدترین اظهارات خود گفته که هنوز متقاعد نشده است که هوش مصنوعیِ خوب بر هوش مصنوعیِ بد پیروز می‌شود و به آینده‌ی این فناوری خوش‌بین نیست.