علم پزشکی

جدیدترین اخبار روز دنیا در حوزه پزشکی را در سرویس فناوری پرسون بخوانید.

روانپزشک دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با بیان اینکه افسردگی یکی از مشکلات شایع دوران سالمندی است، بهترین و موثرترین روش‌ پیشگیری از افسردگی سالمندان را حضور در اجتماع و روابط خانوادگی دانست و افزود: اعضای خانواده و مراقب سالمند باید برای ملاقات‌های سالمند با دوستان و اطرافیان خود برنامه‌ریزی منظمی داشته باشند تا از انزوای اجتماعی جلوگیری کنند.

میگرن یکی از بیماری‌های شایع است که خیلی از افراد درگیر آن هستند. مبتلایان به میگرن می‌توانند با رعایت یکسری نکات تغذیه‌ای شدت این بیماری را کاهش دهند.
داده‌های مطالعه جدیدی نشان می‌دهد بیماران مبتلا به دیابت نوع یک برای مدیریت میزان قند خون‌ خود باید پس از هر نیم ساعت نشستن، سه دقیقه راه بروند.
عضو کلینیک سلامت جنسی مرکز درمان باروری و ناباروری ابن سینای جهاددانشگاهی، گفت: این ویروس از طریق شنا کردن و سطوح منتقل نمی شود و تنها راه انتقال این ویروس، برقراری رابطه جنسی و سری لیزر آلوده است. همچنین امکان انتقال این ویروس از مادر به نوزاد در حین زایمان طبیعی وجود دارد.
با فرا رسیدن فصل بهار و تابستان و افزایش گردوغبار، خارش چشم‌ها شروع می‌شود و همین مسئله باعث می‌شود که برخی افراد مدام چشم‌هایشان را بمالند در حالیکه متخصصان هشدار می‌دهند که این کار روی بینایی تاثیر منفی می‌گذارد.
انواع بسیاری از آرتریت یا التهاب مفاصل وجود دارند و خوشبختانه داروهای بسیاری و نیز گزینه‌های غیر دارویی، تغییرات سبک زندگی و روش‌های جراحی برای کنترل درد و سایر علائم این بیماری وجود دارد.
پزشکان می‌گویند اکنون دید واضحتری درباره آنچه افراد در آخرین ساعت‌های زندگی‌هایشان تجربه می‌کنند، پیدا کرده‌اند و در اغلب افرادی در نتیجه یک بیماری ادامه‌دار می‌میرند، یک اًفت سریع و ناگهانی در حدود هنگامی که «مردن فعال» نامیده می‌شود، رخ می‌دهد.

دانشمندان در تازه‌ترین مطالعات خود دریافتند که نوعی میکروب روده می‌تواند چاقی را در افراد تشدید کند.
بیماری کبد چرب، اغلب بدون علامت بوده اما می‌تواند به‌ مرور زمان و با افزایش میزان چربی کبد با علائمی از جمله دل‌ درد، بی‌اشتهایی، ضعف مفرط، تهوع، کاهش وزن، کاهش تمرکز و توجه و ... خود را نشان دهد.
واکسن‌های mRNA که در جریان پاندمی کرونا مورد توجه عمومی قرار گرفتند، در اصل برای درمان سرطان در دست بررسی بودند، اکنون یکی از این بررسی‌ها نتایج امیدبخشی را در جلوگیری از عود یا بازگشت سرطان مرگبار پوستی ملانوم نشان داده است.
به‌طور کلی افراد گاه به گاه از مصرف خوراکی شیرین لذت می‌بردند با این حال، این روزها، مردم کمی بیش از حد از میان وعده‌های شیرین لذت می‌برند به‌عنوان مثال، آمریکایی‌ها روزانه تا ۲۷۰ کالری مواد شیرین مصرف می‌کنند.