پادزهر سم "سیه مار" تولید شد

رئیس بخش جانوران سمی مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی با اشاره به فوت یک نفر در منطقه سیستان و بلوچستان بر اثر گزش سیه مار گفت: پادزهر این سم ساخته شده است.
تصویر پادزهر سم "سیه مار" تولید شد

به گزارش سایت خبری پرسون، ناصر محمدپور صبح دوشنبه در جمع خبرنگاران در خصوص شناسایی گونه‌ای جدید از مار کبری در منطقه جنوب شرقی کشور گفت: به دنبال گزارش‌های منتشر شده در رسانه‌ها در خصوص مارگزیدگی بر اثر گزش سیه مار در استان سیستان و بلوچستان، مؤسسه رازی بنا به وظیفه ذاتی خود در ارتباط با ارتقای بهداشت کشور، تیمی از کارشناسان مجرب بخش جانوران سمی خود را به منطقه اعزام کرد و به مدت ۱۰ روز عملیات میدانی انجام دادند و از منطقه بازدید کردند.

وی با بیان اینکه از طرف سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز مکاتباتی مبنی بر ورود مؤسسه رازی برای بررسی موضوع انجام شد، افزود: تیم اعزامی از مؤسسه رازی، ضمن بازدید از بیمارستان ایرانشهر، شهرستان سرباز و روستاهای تابعه که گزش با سیه مار در آن مناطق گزارش شده بود، موضوع را از جنبه بالینی شامل بررسی پرونده مصدمان، شرح وضعیت مردم منطقه و شبکه بهداشت بررسی کردند که نتایج وضعیت بالینی در آینده گزارش خواهد شد.

محمدپور با بیان اینکه یکی از وظایف بخش جانوران سمی مؤسسه رازی، شناسایی گونه مار، استحصال زهر جانور و بررسی اثر خنثی سازی پادزهرهای موجود بر گونه شناسایی شده است، ادامه داد: ماری که همکاران ما در منطقه سیستان و بلوچستان شناسایی کردند، به سیه مار معروف و اسم علمی آن Bungarus sindanus است که از خانواده مارهای کبری به شمار می‌رود و با توجه به اینکه پادزهرهای پنتاوالان و به ویژه هگزاوالان مؤسسه رازی قابلیت خنثی سازی زهر مارهای کبری را دارد، انتظار می‌رود پادزهرهای مؤسسه بتوانند زهر این مار را خنثی کنند.

رئیس بخش جانوران سمی مؤسسه رازی اضافه کرد: پس از شناسایی و زهرگیری از مار توسط کارشناسان مؤسسه رازی، زهر استحصال شده به مؤسسه منتقل و مقدمات آنالیز زهر از نظر نوع زهر و خصوصیات آن از نظر میزان سمیت و سایر شاخص‌ها بررسی خواهد شد.

وی تصریح کرد: تا کنون گزارشی از آنالیز خصوصیات زهر سیه مار در کشور موجود نبوده و گزارش مؤسسه رازی نخستین مورد از بررسی خصوصیات زهر این مار در کشور خواهد بود.

به گفته محمدپور، پس از آنالیز و بررسی زهر مار در بخش جانوران سمی مؤسسه رازی، چنانچه پادزهرهای موجود در بازار توانایی خنثی سازی زهر این مار را داشته باشند با تأمین پادزهر هگزاوالان و یا حتی پنتاوالان مؤسسه رازی، مشکل این منطقه حل خواهد شد. در غیر این صورت پادزهر بر علیه زهر این مار تهیه خواهد شد و سعی می‌کنیم در کوتاه‌ترین زمان این اقدامات انجام گیرد تا نگرانی مردم منطقه رفع شود و ارامش به منطقه بازگردد.

محمدپور همچنین سیه مار را بومی کشور پاکستان نام برد و یادآور شد: معمولاً برای مارهایی که پراکندگی کمتری دارند و سالانه یک یا دو گزش از آنها گزارش می‌شود، پادزهر ساخته نمی‌شود اما به نظر می‌رسد، پادزهر هگزاوالان مؤسسه رازی توانایی خنثی سازی زهر این مار خوش خط و خال را دارد.

وی اضافه کرد: در مورد اخیر، پادزهر هگزاوالان مؤسسه در منطقه توزیع نشده و پادزهر پنتاوالان مؤسسه رازی نیز در بیمارستان ایرانشهر که محل مراجعه یکی از مصدومان بوده، استفاده نشده و پادزهر دیگری تزریق شده است.

رئیس بخش جانوران سمی مؤسسه رازی، با بیان اینکه این مؤسسه در صد سال گذشته برای انواع مختلف بیماری‌های موجود یا بیماری‌های نوپدید یا گرفتاری‌های ناشی از جانوران زهری مانند مار و عقرب و غیره و نیز سایر مشکلات پیش آمده، رسالت حفظ و تأمین امنیت بهداشتی جامعه را بر عهده داشته است، تاکید کرد: در این حوزه نیز سعی خواهیم کرد در کوتاه‌ترین زمان کار را انجام دهیم و یک راه حل پایدار برای جلوگیری از مرگ و میر هم وطنان فراهم آوریم.

منبع: خبرآنلاین

504514