اروپا و امریکا

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی کشورهای اروپا و امریکا را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

نیویورک تایمز در گزارشی طولانی بر اساس «نقشه‌های جنگی مخفیانه، رهگیری‌ها و مصاحبه با سربازان و معتمدین کرملین و همچنین برخی از مقامات ناشناس آمریکایی سعی کرده دیدگاه برخی مقامات و رسانه‌های غربی و ادعاهای متفاوتی درباره ظرفیت و توانایی نظامی روسیه ارائه کند.
دونالد ترامپ که تا پیش از اعلام رسمی سومین نامزدی‌اش برای ریاست جمهوری آمریکا در انتخابات ۲۰۲۴ مکررا اشاره‌های کلی به چنین حضوری داشت، درخواست کرده تا با ۴۵ روز تاخیر فرم افشای اموال خود را به کمیسیون فدرال انتخابات آمریکا تحویل دهد.

معاون سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا با بیان اینکه ‌"دولت بایدن متعهد به عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای است" اظهار داشت: اما به صراحت گفته‌ایم که در حال حاضر روی برجام متمرکز نیستیم.
رئیس ستاد ارتش اسرائیل اعلام کرد این رژیم چند هفته قبل، یک محموله ایران را در مرز عراق و سوریه هدف قرار داده است.
روسیه ضمن رد "آتش‌بس کریسمس" پس از 10 ماه جنگ در اوکراین، درخواست کی‌یف را نیز برای آغاز خروج نیروهای روسی از این کشور تا کریسمس به عنوان گامی برای پایان دادن به بزرگ‌ترین جنگ اروپا از زمان جنگ جهانی دوم نپذیرفت.
یک وبگاه خبری-تحلیلی آمریکایی می‌گوید در گزارش آتی دبیرکل سازمان ملل به شورای امنیت درباره پایبندی ایران به توافق هسته‌ای، نظری قطعی در تایید ادعای قدرت‌های غربی مبنی بر به کار رفتن پهپادهای جنگی ایرانی در جنگ روسیه علیه اوکراین مطرح نشده است.
همزمان با سیزدهمین هفته اعتراضاتی که بعد از ماجرای تلخ مهسا امینی در شهرهای مختلف کشور آغاز شد، اتحادیه اروپا بسته تحریمی جدیدی را به تحریم‌های پیشین خود علیه ایران اضافه کرد.
رسانه‌های محلی گزارش دادند که رئیس‌جمهوری اوکراین از روسیه خواسته تا خروج نیروهایش را در زمان کریسمس آغاز کند.
وزیر خارجه انگلیس بعد از نشست اتحادیه اروپا گفت: اولویت ما جلوگیری از دستیابی ایران به تسلیحات اتمی است اما در کنار آن، به پاسخ دادن به اقدامات غیرقابل‌قبول ایران ادامه می‌دهیم.