اروپا و امریکا

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی کشورهای اروپا و امریکا را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

وزیر خارجه روسیه. جنگ اوکراین را یک جنگ نیابتی خواند که واشنگتن و متحدانش برای حفظ سلطه غرب به راه انداختند و غرب به دنبال آن است که روسیه را چنان شکست دهد که برای چندین دهه نتواند خود را بازیابی کند.
معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بار دیگر در حمایت از اغتشاشات ایران گفت که ماههاست که برجام برای آمریکا اولویت ندارد و واشنگتن به دنبال آزادی مردم ایران است.
افشای شرط گذاری روحانی برای دیدار با ترامپ؛

امضای طلایی ترامپ چه بود؟

گذشت زمان همواره شرایط را تغییر می‌دهد. حتی برای افرادی که در پس حوادث مختلف نمی‌توانند آنچه را که به دنبال آن بودند را به دست آورند. حسن روحانی رئیس‌جمهور سابق ایران آمده بود تا ایرانی سربلند را به نمایش بگذارد. موفق هم شد هم تورم را کاهش داد و هم اینکه تهران با غرب بر سر مسائل هسته‌ای توافق کرد و مردم نیز به صورت نسبی از آن دولت رضایت داشتند. به طوری که روحانی مجدد رئیس‌جمهور شد اما ترامپ یکباره بازی را برای او برهم زد و از برجام خارج شد.
بایدن با انتقاد از سیاست‌های دولت رئیس جمهور سابق آمریکا گفت، سیاست خارجی "اول آمریکا" (America First) را در حالی به ارث برد که در واقع آمریکا در "آخر" قرار داشت.

یک پزشک مشهور روسیه ای اخبار مبنی بر بیماری ولادیمیر پوتین را تکذیب کرد.

اردوغان گفت: ما در خصوص جنگنده‌های اف-۱۶ می‌خواهیم آنها را از شما (آمریکا) بگیریم اما شما آنها را به ما نمی‌دهید. شما قول عرضه جنگنده ها را به ما دادید اما زیر قولتان زدید.
رمزگشایی از مواضع گروسی چندان دشوار به نظر نمی‌رسد. او در آستانه سفر خود به ایران درصدد است به‌صورت همزمان سیگنال‌های متنی و فرامتنی بازدارنده‌ای را علیه کشورمان مخابره کند. این رویکرد گروسی ناظر بر نگاه غیرحقوقی وی در قبال پرونده هسته‌ای ایران و موارد ادعایی مطروحه «در گزارش‌های مربوط به اماکن سه‌گانه» است.
یک رسانه انگلیسی به نقل از چند مقام مطلع از موضوع گزارش داده است، اتحادیه اروپا در حال بررسی راهکار قانونی برای قرار دادن نام سپاه پاسداران در فهرست به اصطلاح تروریستی این اتحادیه است. اقدامی که به شدت از سوی فرانسه و آلمان حمایت می‌شود.
ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در گفت‌وگویی با خبرگزاری یونهاپ همچنین کره شمالی را تهدیدی علیه امنیت جهانی دانست و دیدگاه همکاری بین کره جنوبی و ناتو را در حوزه‌های امنیت سایبری، فناوری و کنترل سلاح مطرح کرد.