اروپا و امریکا

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی کشورهای اروپا و امریکا را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

یک تحلیلگر ارشد آمریکایی با بیان اینکه دیپلماسی بین ایران و آمریکا دشوار است به دولت جو بایدن پیشنهاد داد: برای احیای برجام راه‌هایی برای تشویق تهران بیابد حتی اگر این اقدامات خارج از چارچوب این توافق باشد.
وزارت دفاع روسیه امروز شنبه در گزارش روزانه خود از تحولات جنگ در اوکراین اعلام کرد نیروهای ارتش این کشور موفق شدند شهرک گرین‌کوفکار در استان خارکف را به کنترل خود درآورند.

مقامات آمریکایی اعلام کردند که این کشور تلاش‌ برای یافتن بقایای بالون بزرگ چینی را که در سواحل کارولینای جنوبی سرنگون کرد، به پایان رسانده است. به گفته آن‌ها بررسی‌ها تاکنون فرضیه‌ جاسوسی بودن این بالون را تقویت می‌کند.

وزیر امور خارجه آمریکا در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ با وزیر امور خارجه فرانسه، وزیر امور خارجه آلمان و وزیر امور خارجه انگلیس دربارع برنامه هسته ایران دیدار و گفتگو کرد.
فرماندهی مرکزی آمریکا موسوم به "سنتکام" با ادعای کشته شدن یکی از رهبران ارشد گروه تروریستی داعش در شمال شرق سوریه، گفت که چهار سرباز آمریکایی در این عملیات زخمی شدند.
رهبر کاتولیک‌های جهان در اوایل ماه جاری میلادی در سفر به آفریقا در مورد آینده پاپی خود صحبت کرد و جزئیات جدیدی در مورد استعفانامه موقتی که در اوایل دوران پاپی نوشت، ارائه داد.
سخنگوی وزارت خارجه روسیه امروز (جمعه) گفت، دخالت کشورهای عضو ناتو در جنگ اوکراین حداکثری است.
کاخ الیزه می‌خواهد پروژه‌های دوجانبه با چین و گفت‌وگو درباره چالش‌های جهانی مانند بحران آب‌وهوایی یا جنگ در اوکراین زنده کند. این رویداد پس از ملاقات مدیر دفتر کمیسیون امور خارجی کمیته مرکزی حزب کمونیست چین با امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، پشت درهای بسته است.

رئیس جمهوری آمریکا با بیان اینکه قصد انجام مذاکراتی با همتای چینی خود در پی مناقشه سرنگونی یک بالون مشکوک چینی از سوی ارتش آمریکا را دارد، اظهار داشت، از بابت دستورش برای سرنگونی این بالون عذرخواهی نمی‌کند.

پزشک جو باین بعد از معاینه او سلامت جسمانی او برای انجام وظایف مربوط به ریاست‌جمهوری را تأیید کرد.
اصطکاک دیپلماتیک بین ایالات متحده و چین با اتهام پکن مبنی بر پرواز بالن‌های ایالات متحده در ارتفاع بالا بر فراز مناطق سینکیانگ و تبت این کشور شدت گرفت و گفت که اقداماتی را علیه نهاد‌های آمریکایی که حاکمیت چین را تضعیف می‌کنند، اتخاذ خواهد کرد.