اروپا و امریکا

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی کشورهای اروپا و امریکا را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

روزنامه فایننشال تایمز به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد که ایالات متحده به چهار کشور اتحادیه اروپا فهرستی از کالاهای گران قیمت دو منظوره را تحویل داده که ظاهرا روسیه به دنبال خرید آنها برای دور زدن تحریم‌هاست.
بر اساس سند افشا شده پنتاگون که توسط واشنگتن پست به دست آمده، جاستین ترودو به طور خصوصی به مقامات ناتو گفته است که کشورش هرگز به هدف هزینه‌های نظامی این ائتلاف نخواهد رسید.

جدیدترین نظرسنجی توسط خبرگزاری رویترز و موسسه نظرسنجی ایپسوس نشان می‌دهد که میزان محبوبیت بایدن سه درصد نسبت به گذشته پایین است.
هیلاری کلینتون در گفت‌وگویی با شبکه خبری اسکای نیوز درباره اعلام کاندیداتوری ترامپ برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ صحبت کرد و گفت: او نمی‌تواند در این انتخابات پیروز شود؛ اما بایدن می‌تواند.

یک کارشناس مسایل بین‌الملل گفت: در میان سناتورهای حزب جمهوریخواه در کنگره آمریکا، برخی افراد نظیر لیندسی گراهام و تام کاتن در صدد هستند به هر نحو ممکن زمینه بازگشت ترامپ به قدرت را فراهم سازند اما برخی دیگر از سران و سناتورهای حزب جمهوری‌خواه معتقدند که یک بار برای همیشه باید هزینه حذف کامل ترامپ از این حزب را داد.

با وجودی که مقامات سیاسی فرانسوی از ابتدای آشنایی خود با ایران‌زمین روابط نسبتا گرمی با دربار و دولت‌های ایران داشتند و همانند دول استعمارگر انگلیس و روسیه، ایران را به اشغال نظامی درنیاوردند اما از بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران و اعلام سیاست خارجی نه شرقی نه غربی، رنگ عوض کردند و به تاسی از مقامات ایالات متحده، سیاست‌های غیر دوستانه‌ای علیه ملت و دولت ایران به کار بستند با این حال در این رفتار هم ثابت نماندند و نیم‌نگاهی به بهبود روابط دیپلماتیک با ایران داشته‌اند.

یک سخنگوی پنتاگون گفت که وزارت دفاع آمریکا همچنان از دامنه و میزان افشای اسناد محرمانه‌ای که اخیراً به صورت آنلاین منتشر شد، بی‌اطلاع است.
بایدن از خبرسازی‌های تقابل واشنگتن برای مهار چین در صحنه بین‌المللی بهره‌گیری می‌کند و تیتر خبری روزنامه‌ها و رسانه‌های غربی به ویژه آمریکایی از «شاخ به شاخ» شدن کاخ سفید با پکن برای چهره‌سازی قدرتمند «بایدن» در صحنه بین‌المللی یاد می‌کنند که کارساز است.
مواضع صریح داسیلوا علیه سیاست‌های مداخله‌گرایانه آمریکا در جنگ اوکراین و تأکید او بر حذف دلار از مبادلات جهانی، نقطه آشکارساز شکست محاسبات اخیر واشنگتن در آمریکای لاتین محسوب می‌شود. 

آلمان علاوه‌ بر استقلال از دست رفته‌اش درگیر جنگی است که هیچ تمایلی به آن نداشت و تا سال‌ها بعد باید با تبعات اقتصادی آن دست‌وپنجه نرم کند.
برگ تازه‌ای از مدارک لو رفته پنتاگون؛

«خوزه لوپز پورتیو» مامور سیا بود

رئیس‌جمهوری اسبق مکزیک که در سال‌های ۱۹۷۶ الی ۱۹۸۲ این کشور را رهبری می‌کرد، مامور سازمان سیا بوده است
یک کارشناس روابط بین‌الملل گفت: سخنان اخیر مکرون مبنی بر عدم مشارکت اروپا با آمریکا در هر گونه بحران و جنگی در تایوان، نشان می‌دهد که هزینه‌های ناشی از بازی اروپاییان در زمین کاخ سفید در جنگ اوکراین به اندازه‌ای طاقت فرسا و غیر قابل جبران است که جایی را برای تکرار این پروژه در نقطه ای دیگر از جهان ( شرق آسیا) باقی نمی‌گذارد.