اروپا و امریکا

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی کشورهای اروپا و امریکا را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

این که در یک «شورش مصنوعی»، بسیجی، طلبه، پلیس و حتی مردم عادی سلاخی، شکنجه یا زنده زنده به آتش کشیده شوند را چگونه «انقلاب» آن هم از نوع «عشق» می‌نامد، هم حیرت‌انگیز است هم مایه تاسف! همین به اصطلاح جامعه‌شناس اما وقتی به تبیین شورش‌های فرانسه می‌رسد، آن را در چارچوب «جامعه‌شناسی خشونت» تحلیل می‌کند! تحلیلی که در نهایت نیز خروجی‌اش، تبرئه نظام سیاسی حاکم بر فرانسه است. اما این‌جا در ایران، متهم ساختن نظام سیاسی!
یک تحلیلگر مسائل سیاست خارجی گفت: آمریکا با بومی‌کردن منازعات منطقه‌ای، قدرت‌های رسمی و غیر رسمی را علیه هم قرار داد. در این شرایط هزینه تقابل آمریکا کاهش و تقابل‌ها میان قدرت‌های رسمی و غیررسمی با یکدیگر گسترش یافت.
بهشتی‌پور درباره ادعا اروپا برای ممانعت از اجرای بند موشکی در اکتبر با اتکا به پهپاد‌های ایران در اوکراین گفت: علت اصلی چالش اروپایی‌ها جنگ اوکراین است. آن‌ها نمی‌توانند ممانعت کنند، بلکه می‌توانند قطعنامه را اجرا نکنند. قطعنامه بالاخره صادر شده است و نمی‌توانند جلو اجرای قطعنامه را بگیرند.
تعلیق رابرت مالی و جانشینی اش با آبرام پیلی باعث بحث ها و تحلیل های فراوانی شده است. طبق گزارش ها، بعید است جانشین رابرت مالی اقتدار و اتوریته او را داشته و بتواند در زمینه احیای توافق هسته ای کاری انجام دهد.
مضحکانه و البته تلخ‌تر اینکه بازرس سازمان ملل متحد نسبت به اینکه «پیشرفت‌هایی در برخورد با زندانیان گوانتانامو»رخ‌داده ( بدون توجه به ماهیت غیرقانونی بنای این زندان و اشغالگری آمریکا در کشورهایی مانند عراق و افغانستان)، ابراز خرسندی کرده است!
اروپا، آبستن حوادث مهمی است که در اثر تبعیت برده‌وار از آمریکا و عواقب خسارت‌بار آن پدید آمده است. مردم اروپا در اثر مصائب ناشی از آمریت جبارانه آمریکا، به ستوه آمده و سر به عصیان گذاشته‌اند. دولتمردان اروپایی‌ها اگر استقلال رای داشتند، می‌توانستند با قدرت منطقه‌ای بی‌نظیری در تراز ایران کار کنند و خود را از بحران نجات دهند.
از انقلابی نامیدن تجزیه‌طلبان ایرانی تا اراذل اوباش دانستن معترضان فرانسوی؛

آتش در خانه مکرون

مواضع رئیس جمهور فرانسه درباره اعترضات در این کشور، استفاده ابزاری از حقوق بشر و استانداردهای دوگانه الیزه نسبت به حق آزادی بیان را بیش از پیش به نمایش گذاشته است.
شبکه آمریکایی الحره به زبان عربی به نقل از برخی منابع روس اعلام کرد، یوگنی پریگوژین، رئیس گروه واگنر با وجود اینکه کرملین اعلام کرد که او به بلاروس منتقل خواهد شد، هنوز در روسیه و به صورت مشخص در شهر سن‌پترزبورگ به سر می‌برد.
شورش واگنرها که شاخص‌ترین شناسنامه شخصی فرماندهش «سرآشپزی» برای پوتین و «کرملین» بود، با بی‌تدبیری و عجله در جنگ روانی ـ تبلیغاتی علیه پوتین و دولت مستقر در مسکو از سوی مجموعه رسانه‌های غربی شکست خورد و پس لرزه این شکست را در پرسش یک خبرنگار از بایدن رئیس جمهوری آمریکا می‌توان مشاهده کرد که:آقای رئیس جمهور! چه شد، که فرمانده واگنرها شکست خورد و به بلاروس گریخت؟ بایدن که این روزها بیماری فراموشی و زوال حافظه او دستاویز، اغلب گزارش‌های رسانه‌ای شده است، این بار هم به اشتباه گفت: «پوتین در حمله به عراق و اوکراین شکست خورده است!» با پخش این گزارش، بایدن بار دیگر مضحکه در افکار عمومی شد.
مذاکرات مسقط و دوحه در شرایطی انجام شد که ایران و ایالات‌متحده چاره‌‌‌ای جز توافق در دورنمای منطقه‌‌‌ای برای خود متصور نبودند. آمریکا تا این مرحله تاریخی همواره درصدد بوده است تا شکل خاصی از سیاست امنیتی و محدودیت‌های اقتصادی پردامنه را در ارتباط با ایران اعمال کند. امنیتی‌سازی ایران را می‌‌‌توان در زمره شاخص‌‌‌های محوری سیاست امنیتی آمریکا در ارتباط با ایران دانست. به همین دلیل است که هرگونه مذاکرات دیپلماتیک در روابط ایران و آمریکا با نشانه‌‌‌هایی از شوک و ابهام همراه می‌شود.
بی شک این گونه اقدامات ضد اخلاقی وانســانی باعث ترویج خشنونت و نفرت پراکنی می گردد و هیچ ســنخیتی با آزادی بیان و آزادی اندیشه ندارد بلکه خلاف قوانین و مقررات اسلامی و اعلامیه جهانی حقوق بشــر است.
استفان رادمیکر، دستیار سابق وزیر امور خارجه ایالات متحده

آمریکا به دنبال یک توافق هسته‌ای بسیار محدود با ایران است

نه دولت آمریکا و نه اروپایی‌ها نمی‌خواهند روند بازگرداندن تحریم‌ها را آغاز کنند، زیرا این اعتراف به این است که تلاش آنها در دو سال و نیم گذشته برای متقاعد کردن ایران برای پیوستن مجدد به برجام شکست خورده است.
بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در بیانیه‌ای اقدام شنیع سوزاندن قرآن کریم در سوئد را که همزمان با عید قربان رخ داد، محکوم کرد و این اقدام را موجب آسیب دیدن روابط میان ملت ها خواند.
ویلیام برنز، رئیس سیا، در جریان سفری اعلام نشده به اوکراین در ماه ژوئن، در مورد برنامه‌های کی‌یف برای بازپس گیری قلمرو و مذاکره با مسکو قبل از پایان سال ۲۰۲۳ بحث کرده است.
امانوئل مکرون و دیگر مقامات کاخ الیزه لحظه‌ای آرام و قرار ندارند! دامنه اعتراضات در پاریس، نانت و شهرهای دیگر مانند مارسی و تولوز روز به روز گسترده‌تر می‌شود و پرسش خشمگینانه معترضان مبنی بر چرایی شلیک مرگبار پلیس به یک نوجوان 17 ساله غیرمسلح، هنوز از سوی نهادهای مسؤول فرانسوی بی‌پاسخ مانده است.