اروپا و امریکا

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی کشورهای اروپا و امریکا را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

علت اصلی سفر وزیر خارجه عمان به تهران

ایران و آمریکا به توافق رسیدند؟

وزیر خارجه عمان که در این سال‌ها از کشورش به عنوان میانجی در مناسبات ایران با دیگر کشورها یاد می‌شود، دوشنبه در سفری از پیش اعلام نشده به تهران آمد.
در حالی که مذاکرات احیای برجام بیش از یک سال است در بلاتکلیفی به سر می‌برد، مرخصی اجباری و ناگهانی مذاکره‌کننده ارشد آمریکا در بحث هسته‌ای، سرنوشت توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ را بیش از پیش به محاق برد.
پنهان‌کاری دولت بایدن درباره یک پرونده مبهم

تمام سناریوها درباره برکناری رابرت مالی/تحلیل‌ها چه می‌گویند؟

رابرت مالی عملا دیگر نقشی در امور مربوط به ایران در وزارت خارجه آمریکا ندارد. جانشین موقت او فردی کم تر شناخته شده است و در حال حاضر پرونده مالی را اف‌بی‌آی در دست گرفته است.
چین و روسیه با توجه به روابط سیاسی و اقتصادی که با ایران دارند به نظر نمی آید که شرکای استراتژیک ایران باشند و منافع ایران را در نظر بگیرند. لذا معمولا به سمت و سویی حرکت می کنند که منافع مالی، سیاسی و ملی خود را بتوانند جبران کنند و این منافع را در نظر می گیرند.
اگر تلاش ترامپ برای تغییر آرای انتخابات در جورجیا به اثبات برسد، عواقب سختی ازجمله ممنوعیت شرکت در رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری 2024 در انتظار وی خواهد بود.
روزنامه اسرائیلی هاآرتص مدعی شد: کاخ سفید اکنون به دنبال کنترل اوضاع تا یک زمان خاص، یعنی انتخابات ریاست جمهوری در نوامبر ۲۰۲۴ است. (همانطور که نتانیاهو نیز چنین است، اگرچه او احتمالاً امیدوار است انتخابات نتیجه متفاوتی داشته باشد). تا آن زمان، هدف این است که اطمینان حاصل شود شرایط بحرانی نمی‌شود.
داماد دونالد ترامپ در میان چندین شاهدی است که در هفته‌های گذشته درباره تلاش‌های این رئیس‌جمهوری سابق آمریکا برای ابطال نتیجه انتخابات ۲۰۲۰ ایالات متحده در مقابل هیئت‌منصفه شهادت دادند.
گروهی از جمهوری‌خواهان سنا، با نگرانی از اینکه فروش نفت ایران علی‌رغم تحریم‌های آمریکا همچنان رو به افزایش است، می‌گویند دولت بایدن می‌تواند اقدامات بیشتری را برای مهار صادرات نفت و گاز ایران، به‌ویژه به چین انجام دهد.
تظاهرات کنونی در فرانسه جنبه صنفی ندارد و برای رفع یک موضوع معیشتی یا شبیه به آن راه نیفتاده است. این شبیه جنبش جلیقه‌زردها که طی چندین ماه فرانسه را گرفتار کرده بود نیست. این یک خیزش سیاسی است که علیه ساختار حاکمیتی به راه افتاده و تغییر در وضعیت عمومی فرانسه را مد نظر دارد.
حسن بهشتی‌پور، کارشناس سیاست خارجی درباره گزارش المانیتور در رابطه با مسیر توافق رابرت مالی با ایران به «انتخاب» گفت: دیپلمات‌ها تاثیرشان در مذاکرات به اندازه چانه‌زنی سیاسی است. آن‌ها باید بتوانند اهداف کشور خود را دنبال کنند و هدف طرق مقابل را به خوبی درک کنند. از سوی دیگر باید بتوانند نظرات را به یکدیگر نزدیک کنند. در رابطه با سیاست خارجی یک کشور تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی کار دیپلمات‌ها نیست و در جا‌های دیگری تصمیم سازی می‌شود.
بر اساس اعلام وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، در پی اقدام چند نماینده مجلس ایتالیا در میزبانی از تروریست نشان‌دار در محل پارلمان این کشور، جزوپه پرونه سفیر ایتالیا امروز از سوی مدیرکل غرب اروپا به وزارت امور خارجه احضار شد.