اروپا و امریکا

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی کشورهای اروپا و امریکا را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

در خاورمیانه رژیم صهیونیستی همواره برای بقای خود جنگ پایدار و صلح ناپایدار را دنبال و عملی کرده است. جنگ با مصر، اردن و سوریه، جنگ و اشغال لبنان، جنگ تروریستی با جمهوری اسلامی ایران و ترور دانشمندان هسته‌ای و… از نمونه‌های آن است!
یک موشک کروز پنهان‌کار با طراحی رادارگریز که تا ۵۰۰ کیلومتر برد دارد و با موتور توربوفن به سرعتی ۰.۹۵ ماخ می‌رسد و در ارتفاع پایین به سمت هدف پرواز می‌کند. این موشک هواپرتاب در اصل برای شلیک از جنگنده‌های یوروفایتر تایفون، تورنادو، اف ۱۸ و اف ۱۵ طراحی و ساخته شده است.
پس‌لرزه‌های طرح جنجالی آمریکا برای کشتی‌های غیرنظامی

آتش تنش‌‌ در خلیج فارس/ جنگ نفت‌کش‌ها در راه است؟

طرح ارتش ایالات متحده برای استقرار نیروی دریایی و تفنگداران دریایی در نفتکش‌های منطقه خلیج‌فارس تشدید تنش ها در این منطقه را محتمل کرده است؛ طرحی که قصد دارد با نظامی کردن نفتکش ها، فرصت ایران برای توقیف آن‌ها را سلب کند.
کسانی که با نادیده گرفتن این کارنامه پس از 8 سال دوباره آزمودن این راه طی شده را تجویز می‌کنند اگر رگه‌هایی از خیانت نداشته باشند دستکم نشانه‌هایی از یک بیماری روانی خواهند داشتند. در ادبیات پزشکی به این بیماری «سندرم استکهلم» می‌گویند؛ پدیده‌ای که در آن گروگان نسبت به گروگان‌گیر حس همدلی و وفاداری پیدا می‌کند تا جایی که حاضر است خودش را با اختیار و علاقه تسلیم کسی کند که جان و مال و آزادی‌اش را تهدید می‌کند. حالا ما در ایران جهش جدیدی از این اختلال روانی را مشاهده می‌کنیم: «سندرم واشنگتن».
رئیس جمهور سابق آمریکا می‌گوید اتهاماتی که بازپرس ویژه وزارت دادگستری درباره حمله هواداران او به ساختمان کنگره در سال ۲۰۲۱ وارد کرده، ممکن است بیش از پانصد سال حبس برای او به‌همراه داشته باشد.
رئیس موساد مخفیانه از واشنگتن دی سی دیدار و در مورد عادی سازی روابط تل آویو با عربستان سعودی با مقامات آمریکایی گفتگو کرده است.
مدیرمسئول روزنامه جمهوری اسلامی گفت: رابرت مالی مذاکراتی با بعضی افراد ایرانی داشته، به نحوی که مسائل داشت به جایی می‌رسید که شاید حتی برخی از مقامات آمریکایی هم تا آن حد مطلع نبودند، اما تندروهای داخلی و کاسبان تحریم اطلاعات مربوط به مذاکرات را لو دادند تا مذاکرات به جایی نرسد.
تجربه جمهوری کره در بازپرداخت بدهی‌اش به ایران، چه واقعی باشد و چه بهانه که مشکل دولت آمریکا است، برای ما باید درس و تجربه شود تا در تنظیم قراردادها و روابط مالی ـ اقتصادی با هر دولت دیگری پیش‌بینی‌های لازم و ضروری با درک شرایط بین‌المللی و به ویژه در حوزه سیاسی ـ امنیتی دیده شود.
این شبیه سازی استراتژیک، با یک ترور مرموز در تهران که به اسرائیل نسبت داده شد، آغاز گردید. سه دانشمند هسته ای ایران کشته شدند و تهران در واکنش به این ترور، غنی سازی 90 درصدی اورانیوم را آغاز کرد و مدعی شد که هدف از این کار، ساخت تسلیحات هسته ای نیست.
آمریکا و کشورهای غربی با هدف تغییر قواعد بازی در جنگ اوکراین و شکست روسیه، تسلیحات نظامی پیشرفته‌ای را در اختیار کی‌یف قرار داده‌اند که مرگبارترین آن، موشک‌های هیمارس، پاتریوت، جاولین و استورم شادو و خودروهای جنگی برادلی است.
جمهوری خواهان در تلاشند که این توافق ها انجام نشود و یکی از مسائلی که می توانند روی آن دست گذاشته و اجازه ندهند بایدن از آن استفاده کند این است که طرحی را آماده کنند که تحریم های ایران حتی در صورت خواست آمریکایی ها کاهش نیابد. از سوی دیگر بایدن هم متوجه این موضوع است که جمهوری خواهان با هرگونه کاهش تحریم ایران مخالفت خواهند کرد از این منظر نام توافق با ایران را تفاهم گذاشته اند تا به صورت موقتی اقداماتی را در ارتباط با تهران پیش ببرد که بر اساس آن ایران غنی سازی خود را زیر نظر آژانس در حد 6۰درصد نگاه دارد و در برابر زندانیان آمریکایی آزاد شود.
احتمالا شما هم این روایت را شنیده‌اید که آمریکا میلیاردها دلار را به اوکراین سرازیر می‌کند و هیچکس نمی‌داند تمام این تسلیحات و پول‌ها در نهایت کجا می‌روند. این مسئله بیشتر یک داستان غیرواقعی است تاخود واقعیت اما جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا باید از تلاش سنا برای افزایش اعتماد عمومی نسبت به حمایت از کی‌یف استقبال کند.