اروپا و امریکا

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی کشورهای اروپا و امریکا را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

یک نظریه اعلام می دارد که آمریکا برای مدیریت تنش در منطقه وارد تصمیمات نظامی شده است و قصد دارد از افزایش تنش در منطقه و درگیری بیشتر جلوگیری به عمل آورد.
حادثه تروریستی کرمان از معدود عملیات‌های تروریستی است که دارای پیوست تبلیغاتی بوده و هم‌زمان با انجام عملیات، موجی از بمباران شایعات و اخبار جعلی و مهندسی شده با هدف ایجاد اغتشاش ذهنی، دوقطبی سازی، ایجاد ناهماهنگی شناختی به ویژه در دنیای مجازی سراسر کشور را فراگرفت و به صورت گسترده تلاش کردند اولاً توجه افکار عمومی را از توحش و جنایات صهیونیست‌ها به ناامنی داخل ایران جلب کنند.
پت رایدر، سخنگوی پنتاگون روز جمعه در جمع خبرنگاران ضمن تایید رسمی ترور یکی از رهبران جنبش نُجَباء در عراق، از همکاری نیروهای امنیتی این کشور با ایالات متحده در شناسایی نیروهای نیابتی تحت حمایت ایران خبر داد.
اگر جنگ غزه تداوم داشته باشد ممکن است توانایی یا تمایل بیش‌تر قدرت‌های منطقه برای در حاشیه ماندن کم‌تر شود. اگر جنگی جدی بین اسرائیل و حزب‌الله اتفاق بیافتد، و اگر ایران مجبور شود فعالانه‌تر مداخله کند و ایالات متحده ناگزیر به ورود به نفع اسرائیل بشود، ناگهان با یک درگیری منطقه‌ای مواجه می‌شویم که ما در دهه‌ها گذشته تجربه آن را نداشته‌ایم.
برای دومین بار در ماه جاری، دولت بایدن کنگره آمریکا را دور زد تا فروش اضطراری تسلیحات به رژیم صهیونیستی را تایید کند؛ آن هم در شرایطی که تل‌آویو با وجود انتقاد فزاینده بین‌المللی به حملاتش علیه حماس در غزه ادامه می‌دهد.
وزیر امور خارجه روسیه گفت: رژیم ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین در چارچوب لفاظی‌های جنگی عمل می‌کند و فاقد هرگونه اراده‌ای برای صلح است.
یک رسانه انگلیسی با بررسی رویکرد دولت بایدن نسبت به جنگ غزه و جنگ اوکراین آن را «استاندارد دوگانه» تلقی کرده و با اشاره به مقاومت مردم فلسطین،‌ غرب را با بحران طغیان دیگر کشورهای جهان در برابر سلطه آن بر گفتمان بین‌المللی مواجه دانست.
روزنامه فایننشال تایمز از قول منابعی نوشت، اتحادیه اروپا در حال تدوین یک طرح پشتیبانی به منظور ارائه ۲۰ میلیارد یورو کمک مالی به دولت کی‌یف است.
کی یف اعلام کرد که کشتی ناوگان نووچرکاسک را در نزدیکی شبه جزیره کریمه که مظنون به حمل هواپیماهای بدون سرنشین برای استفاده در جنگ مسکو علیه اوکراین بود، منهدم کرده است.