اروپا و امریکا

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی کشورهای اروپا و امریکا را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

به گفته مشاور امنیت ملی آمریکا، ایالات متحده پس از انجام حملات هوایی اخیر علیه «شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران» که حملاتی را علیه نیرو‌های آمریکایی در خاورمیانه انجام داده‌اند، «اقدام‌های بیشتری» انجام خواهد داد.
یک قانونگذار جمهوریخواه آمریکا، در واکنش به حملات اخیر آمریکا به اهدافی در یمن، سوریه وعراق گفت: ایران از حملات آمریکا هراسی ندارد.
مشاور امنیت ملی آمریکا گفت: حملات جمعه شب ایالات متحده به مواضع گروه‌های شبه‌نظام در سوریه و عراق، آغاز پاسخ ما بود، نه پایان، قدم‌های بیشتری نیز برداشته خواهد شد که برخی از آنها نامشهود است.
شبکه سی‌ان‌ان در مطلبی ضمن ناموفق دانستن تمامی حملاتی که در سال‌های اخیر واشنگتن علیه گروه‌های فعال در منطقه انجام داده، استدلال کرده‌ است که بمباران مواضع مختلف در عراق و سوریه پیام اشتباهی را به ایران فرستاد.
وزیر خارجه انگلیس گفت: باید برای تهران پیام روشنی ارسال شود که اقدامات این کشور را برنمی‌تابیم و کاری که آنها از طریق گروه‌های نیابتی خود انجام می دهند، غیرقابل قبول است.
سخنگوی سفارت آمریکا در دوحه که مسئول امور افغانستان هم محسوب می‌شود، بازگشایی نمایندگی سیاسی این کشور در کابل را تکذیب کرد.
روزنامه نیویورک تایمز به نقل از دو مقام آمریکایی که نامشان ذکر نشده از انجام عملیات سایبری علیه ایران خبر داده است.
پس از حمله موفقیت‌آمیز مقاومت اسلامی عراق به پایگاه سری برج22 آمریکا در اردن؛ یک بار دیگر ضعف و حقارت ارتش آمریکا آشکار شد اما باز هم این رسانه‌های غرب‌گرای داخلی بودند که تبدیل به روابط عمومی وزارت جنگ آمریکا شدند و لحظه به لحظه با انتشار خبرهای مخدوش و جعلی از تصمیم آمریکا برای حمله به ایران سخن می‌گفتند
رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان:

قانون اساسی ارمنستان باید اصلاح شود

الهام علی‌اف گفت: معاهده صلح بین باکو و ایروان تنها بعد از اعمال اصلاحات در قانون اساسی ارمنستان قابل امضا خواهد بود.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تاکید کرد: ما به دنبال جنگ و درگیری با ایران یا هر طرف دیگری در منطقه نیستیم. جنگ در راستای منافع ایالات متحده آمریکا نیست اما اقدام لازم را برای دفاع از منافع خود انجام خواهیم داد.
برخی از جنگ‌طلب‌های جمهوری‌خواه، که بسیاری از آنها از مدت‌ها مدافع تغییر رژیم در ایران هستند و از 7 اکتبر خواستار واکنش تهاجمی علیه تهران بودند، پا را فراتر گذاشته و خواستار رویارویی مستقیم با ایران شدند.
پارلمان روسیه تصویب کرد؛

مصادره اموال بی‌اعتبارکنندگان ارتش

پارلمان روسیه امروز لایحه‌ ای را تصویب کرد که به مقامات این کشور اجازه می‌ دهد پول، اشیاء قیمتی و سایر دارایی‌ های افرادی که به انتشار «اطلاعات نادرست عمدی» درباره ارتش این کشور محکوم شده‌ اند را مصادره کند.
سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه:

شروع جنگ در اروپا ربطی به روسیه ندارد

ماریا زاخارووا بیان کرد: روسیه از کشورهای غربی می خواهد که قصد آغاز جنگ در اروپا را به روسیه نسبت ندهند.
بولتون در پیش گفتار جدیدش کتابش گفته است: ترامپ برای ریاست‌جمهوری مناسب نیست. اگر چهار سال اولش بد بود، چهار سال بعدی از این هم بدتر خواهد شد.»