اروپا و امریکا

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی کشورهای اروپا و امریکا را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

چین در حال نزدیک شدن به جایگاه اقتصادی آمریکا است که این مسئله برای آمریکایی‌ها ناخوشایند است و نمی‌خواهند این روند ادامه پیدا کند به همین دلیل کنترل اقتصاد چین سیاست قطعی امریکا است و در تلاش است تا جایی که می‌تواند رقابت تسلیحاتی و نظامی در شرق آسیا ایجاد کند و به نوعی به دنبال طراحی در برگیری ۲ علیه چینی‌ها هستند که با اعمال مخارج نظامی شدید بتوانند کمر اقتصاد چین را بشکنند.
نماینده دائمی ایران در ژنو:

آمریکا خاطی فاحش برجام است

نماینده دائمی کشورمان در ژنو در کنفرانس خلع سلاح این نهاد بین‌المللی، مواضع کشورمان را درباره اهمیت پایبندی کشورها به مفاد معاهده ان.پی.تی و تحولات پیرامون توافق هسته‌ای مطرح کرد.

یادداشت/ کشف پاره ای از حقایق پنهان در آژانس دارویی اروپا درباره واکسن فایزر، بار دیگر ماهیت آمریکایی ها در تحمیل خواسته هایشان به کشورهای جهان را به اثبات رساند.
تحلیلگر مسائل بین الملل در گفتگو با پرسون مطرح کرد؛

تمایل بایدن برای ادامه سیاست‌های ضد ایرانی ترامپ

با همه اعتراضاتی که بایدن و اطرافیانش به خروج ترامپ از برجام داشتند اما در عمل به نظر می‌رسد آن‌ها تحریم‌های ترامپ علیه ایران را دوست دارند و می‌خواهند این سیاست را ادامه دهند، البته این اتفاق ایران را دچار شگفتی نمی‌کند چرا که سیاست‌های ضد ایرانی مقامات آمریکایی به ده‌ها سال گذشته برمی‌گردد.
کارشناس و تحلیلگر مسائل بین الملل در گفتگو با پرسون:

نگاهی به مسائل داخلی آمریکا از کرونا تا مشروعیت بایدن

در کنار بحث جدیِ بیکاری و وضعیت اقتصاد ناشی از کرونا که ایالت‌های آمریکا درگیر آن هستند دومین مسئله جدی در حوزه داخلی آمریکا، بحث بحران مشروعیت سیاسی است که دولت بایدن با آن مواجه است.
سفیر سابق ایران در اردن در گفتگو با پرسون:

حذف انصارالله از لیست تروریستی/ بایدن به دنبال جبران خطای ترامپ

این‌که آمریکایی‌ها می‌خواهند انصارالله را از لیست تروریستی خارج ‌کنند واقعیتی است که آن‌ها بنا به خطای سیاسی که در دولت ترامپ اتفاق افتاد، به آن اعتراف کردند چرا که انصارالله به عنوان یک پایگاه وسیع مردمی و بخش مهمی از شاکله حاکمیتی یمن مطرح است و بدون این مشروعیت سیاسی وضعیت یمن راه حل مناسبی نخواهد داشت.

برآیند سیاست‌های ترامپ و بحران کرونا موجب چالش‌های جدی داخلی برای آمریکا شده است. بازنگری در سیاست‌هایی که ترامپ در آمریکا ایجاد کرده است در رونق اقتصادی، کاهش فقر در آمریکا، مدیریت بحران کرونا، کاهش مرگ و میر و تأثیرات اقتصادی کرونا بر اقتصاد آمریکا بسیار مؤثر خواهد بود.
بعد از اینکه جو بایدن در انتخاباتی جنجالی توانست دونالد ترامپ رئیس جمهور این کشور را شکست دهد، به نظر می‌رسید که فصل جدیدی در حوزه روابط بین‌الملل در دولت آمریکا به وجود آمده است.
هنوز از ماجرای پر حاشیه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و اتهام زنی ترامپ در مورد روند مشکوک پیروزی دمکرات ها زمانی نگذشته بود و بایدن مشغول صدور احکام انتصابات مقامات دولت جدید آمریکا بود که خبر رسید، نظامیان میانمار به ظن تقلب در انتخابات ماه نوامبر در این کشور علیه دولت خانم آنگ سان سوچی کودتا کرده و زمام امور را بدست گرفته اند.

دولت ترکیه پ ک ک را گروه‌ تروریستی می‌داند چرا که آن‌ها شهروندان عادی و غیرنظامی را می‌کشند و به دنبال اهداف و مقاصد سیاسی خود هستند در صورتی که آمریکا و غرب چنین نگاهی را در مورد پ ک ک قبول ندارند. به نظر می‌رسد که شاهد اصطکاک بین ترکیه و آمریکا خصوصاً در دوره بایدن هستیم.
در چنین شرایطی اگر فعالیت هسته ای ایران به نقطه اوج شتاب خود برسد و ایضا به امتیازات اندک طرف مقابل وقعی ننهاده شود، مسلما آمریکا و متحدانش خود را آماده اخذ تصمیمات سخت خواهند نمود.
در چند روز اخیر (و در آستانه برگزاری انتخابات سراسری در اسرائیل) دولت اسرائیل با شادی و شعف خبر از مبادله چند زندانی میان اسرائیل و سوریه داد. به موجب این تبادل در قبال آزادی دو چوپان سوری، یک اسرائیلی، که هویت وی فاش نشده است، آزاد گردید.
بنیامین نتانیاهو پیروزی جو بایدن را به وی تبریک گفت و از چندین دهه دوستی نزدیک سخن گفت. با این حال، جو بایدن پس از گذشت یک ماه از ریاست‌جمهوری هیچ عجله‌ای برای تماس با نخست‌وزیر اسراییل ندارد.
تحلیلگر مسائل بین الملل در گفتگو با پرسون تاکید کرد:

ضربه مهلک کرونا به اقتصاد انگلیس

به دلیل ضعف‌های ساختاری انگلستان و مشکلاتی که کرونا برای این کشور به وجود آورد، انگلیس نتوانست اقتصاد خود را نجات دهد و پا بگیرد به همین دلیل امروز نارضایتی عمومی همچنان از وضع اقتصادی، درآمد، رشد و توسعه در انگلیس وجود دارد.