اروپا و امریکا

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی کشورهای اروپا و امریکا را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

«جرد کوشنر» داماد رئیس‌جمهور سابق آمریکا و مشاور ارشد سابق کاخ سفید که نقشی مهم در انعقاد توافق‌های سازش روابط میان رژیم صهیونیستی و چهار کشور عربی ایفا کرد، از سوی یک وکیل حامی ترامپ نامزد دریافت جایزه صلح نوبل شد.
کارشناس و تحلیلگر مسایل بین الملل با بیان اینکه تفکر ترامپیسم موجب افول قدرت در امریکا شده است گفت: ترامپ ویرانه ای برای رییس جمهور فعلی تحویل داد که قطعا بایدن قدرت ترمیم آن را ندارد.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در گفتگو با پرسون؛

روزگار سراسر با استرس ترامپ/ ضعف آمریکا

محمد وحدتی، بیان کرد: شاهد هستیم که ترامپ به روزگاری افتاده که زندگی سراسر با استرس و نگرانی را تجربه می کند؛ زیرا انسانی را برخلاف قوانین و تفکرات انسانی به شهادت رساند.
مارین لوپن سیاست مدار راست افراطی فرانسه و از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آتی این کشور در کنفرانسی خبری پیشنهاد کرد "ایدئولوژی‌های اسلامگرا" ممنوع شود؛ طرحی که در عین حال شامل محدود کردن حجاب در همه اماکن عمومی هم می‌شود.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس:

ریاض در برجام جایی ندارد

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفت: بر اساس حقوق بین الملل قراردادهایی مانند برجام که تعداد اعضای آن مشخص است عضو گیری جدید آن تنها با اجماع طرفین ممکن است، بر این اساس عربستان در برجام جایی ندارد.
رئیس مجلس نمایندگان آمریکا با اشاره به تلاش‌های اخیر برخی اعضای جمهوری‌خواه برای حمل سلاح به داخل ساختمان کنگره بعد از حمله ششم ژانویه، گفت علاوه بر دشمنان خارج از کنگره، «دشمن داخلی» هم جان نمایندگان را تهدید می‌کند.
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با تاکید به اینکه «هرگز با بایدن رفیق نبوده است»، خاطر نشان کرد،‌ تاریخچه روابط وی با بایدن تقریباً به ۲۰ سال پیش برمی‌گردد، زمانی که به عنوان نماینده ایران در سازمان ملل مشغول به خدمت بود.
وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه آمریکا کشوری بود که از برجام خارج شد و تعهداتش را نقض کرد،گفت: اکنون هم وظیفه دارد به برجام برگردد و تعهداتش را اجرا کند. به محض آن که آمریکا تعهداتش را اجرا و ایران نیز نفع عمل به این تعهدات را مشاهده کند، ما نیز تعهدات خود را به صورت کامل اجرا می‌کنیم.
مذاکره‌کننده سابق هسته‌ای در یادداشتی تشریح کرد؛

علل مخالفت عبری-عربی با برجام

سیدحسین موسویان دیپلمات و مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای سابق ایران در یادداشتی به ابعاد مخالفت های جریانات سیاسی عبری-عربی در خصوص برجام اشاره کرده است.
بنابر اعلام وزارت دفاع عربستان؛

رزمایش هوایی مشترک بین ریاض- واشنگتن

نیروی هوایی عربستان سعودی و آمریکا تمرین نظامی مشترکی برگزار کردند که جزئیات آن هنوز رسانه ای نشده است.
جوزپه کونته، نخست وزیر ایتالیا، روز سه شنبه به منظور به حداکثر رساندن احتمال سپرده شدن ریاست دولت جدید در این کشور با او، از مقام خود کناره گیری کرد.
محبعلی در گفت‌وگو با پرسون؛

سیاست آمریکا در خاورمیانه تغییر می‌کند؟

یک کارشناس مسائل خاورمیانه و مدیر کل پیشین خاورمیانه وزارت خارجه، تفاوت آشکار سیاست‌های ترامپ و بایدن در منطقه خاورمیانه را تشریح کرد.