اروپا و امریکا

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی کشورهای اروپا و امریکا را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

یک کارشناس مسائل بین الملل خاطر نشان کرد: با برداشته شدن عملی تحریم‌ها باید شاهد تغییرات در سطح تعاملات بین المللی باشیم اما به نظر می‌رسد در روند مذاکرات احیای برجام، آمریکایی‌ها منتظر نتایج انتخابات در ایران هستند.
جمعی از جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان آمریکا در نامه ای خطاب به وزرای خارجه و خزانه داری این کشور، مدعی شده اند که رفع تحریم های ایران و سوریه نباید راه مماشاتی برای احیای برجام باشد.
گزارش العربی الجدید از تغییر اولویت ها در سیاست خارجی آمریکا؛

از بازگشت به برجام تا کاهش تنش بین ایران و عربستان

امریکا به دنبال بازگشت به توافق هسته ای با ایران است تا واشنگتن این بار، مجبور به مقابله جدیدی در خاورمیانه با ایران نشود. دولت جدید آمریکا همچنین به دنبال کاهش تنش ها بین عربستان و ایران و پایان دادن به جنگ یمن است، همانطور که سعی در ایجاد توازن ترکیه-ایران-اعراب در سوریه، عراق و لبنان دارد، تا هیچ یک از این قدرت ها نتوانند به طور کامل بر مناطق مذکور سیطره یابند.
خروج آمریکای ترامپ از برجام و از سرگیری تحریم‌ها، روی بخش مهمی از دستاوردهای توافق هسته‌ای سایه انداخت؛ دستاوردهایی که به جز مزایای اقتصادی سال‌های پیشین، لغو قطعنامه‌های ششگانه شورای امنیت، خروج از ذیل فصل هفتم منشور ملل متحد، مشروعیت‌بخشی به فعالیت‌های هسته‌ای و ... را شامل می‌شود.
رئیس دفتر مطبوعاتی هیئت ایران در سازمان ملل مطرح کرد:

ایران عجله‌ای برای توافق ناقص در مذاکرات برجام ندارد

رئیس دفتر مطبوعاتی نمایندگی دائمی ایران در سازمان ملل در گفت و گویی مواضع کشورمان را درباره روند فعلی مذاکرات احیای توافق هسته ای در وین بیان کرد.
معاون وزیر امور خارجه کشورمان در گفت‌وگویی به وضعیت فعلی مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در وین پرداخته و گفت با وجود پیش‌رفت‌های انجام شده، هنوز مسائل مهم حل نشده‌ای وجود دارند.
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌وگویی مواضع این نهاد بین‌المللی را درباره نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران با توجه به تحولات اخیر در سطح غنی‌سازی اورانیوم در ایران و توافق هسته‌ای بیان کرد.
تصمیم جدید جمهوری اسلامی ایران به معنای تمدید توافق سه ماه پیش که منقضی شده، نمی باشد، بلکه تصمیمی یکجانبه است که کشور، آن را با هدف دادن فرصت لازم برای پیشرفت و به نتیجه رسیدن مذاکرات دو جانبه با آژانس اتخاذ کرده است.
سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزارت امور خارجه و رییس هیات مذاکره کننده کشورمان برای شرکت در پنجمین دور مذاکرات برجام ، تهران را به مقصد وین ترک کرد.