اروپا و امریکا

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی کشورهای اروپا و امریکا را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

بر اساس اسنادی که در اختیار یک کمیته مجلس نمایندگان آمریکا قرار گرفته، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق این کشور در اواخر ماه دسامبر زمانی که هنوز در قدرت بود، در تماسی تلفنی مقام‌های ارشد وزارت دادگستری را تحت فشار قرار داد تا انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ این کشور را فاسد اعلام کنند تا از این طریق او و متحدان جمهوری‌خواهش در کنگره بتوانند نتیجه انتخابات را به نفع خود تغییر دهند. است.
آمریکا اعلام کرد که این کشوربا ایران ابدا مذاکره نخواهد کرد و طرف ایرانی فکر نکند از سرسختی دولت آینده سود خواهد برد.
جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در توضیح توصیه خود به جایزه 100 دلاری به زنندگان واکسن گفت: می‌دانم که این دادن مبلغ از نظر آن‌هایی که واکسن زده‌اند ممکن است غیرمنصفانه به نظر برسد، اما اگر موجب بالا رفتن آمار واکسیناسیون شود آن وقت همه از فواید آن سود می‌بریم
کارشناس مسائل بین‌الملل در گفتگو با پرسون مطرح کرد؛

استفاده ابزاری آمریکا از جریانات تروریستی برای پیشبرد اهداف سیاست خارجی

همان گونه که آمریکا از الفاظ حقوق بشر، دموکراسی و آزادی در راستای منافع و امنیت خود، استفاده ابزاری و دوگانه می‌کند، از لفظ تروریست، مصادیق تروریست و تقابل با تروریست نیز استفاده ابزاری می‌کند.
رئیس جمهوری پیشین آمریکا هیچ حرف ناگفته‌ای را در تازه‌ترین حمله مستقیم خود علیه برنامه زیرساختی یک تریلیون دلاری جو بایدن بر جای نگذاشته است.
نقض حقوق بشر و حقوق بشردوستانه در به شهادت رساندن شهید سلیمانی فاحش است و قطعاً آمریکا به عنوان یک جنایتکار علیه بشریت در کنار سایر اقدامات جنایتکارانه‌اش مسئول است.
اظهارات سفیر ایران در سازمان ملل در نشست بررسی برجام در شورای امنیت و سخنان مدیرکل حقوقی وزارت خارجه در همایش سالروز «انجمن دیپلماسی ایران» تردیدی باقی نگذاشته که یکی از مطالبات ایران از امریکا ارایه تضمین مبنی بر عدم خروج مجدد از برجام است.
رئیس فراکسیون حقوق بشر مجلس شورای اسلامی در گفتگو با پرسون:

انزجار افکار عمومی جهان از رفتار مدعیان حقوق بشر

امروز با گذر زمان چهره نامطلوبی که کشورهای آمریکایی نسبت به مردم خود داشتند در حال هویدا شدن است و مشخص می‌شود که این کشورها عمدتاً از ابزار حقوق بشر در جایی استفاده می‌کنند که منافعی در آنجا وجود دارد و در زیر پوست مدیریت کشورهای‌ خودشان جنایت‌های بسیار بزرگی را انجام می‌دهند که بعضاً آنها را پنهان می‌کنند.
کارشناس مسائل بین‌الملل در گفتگو با پرسون:

سیاست‌های آمریکا غیر از ویرانی چیزی برای منطقه نداشته است

آمریکایی‌ها هزاران کیلومتر فراتر از مرزهای خود منافعی را در اقصا نقاط دنیا تعریف کرده‌ و خود را ملزم به دستیابی به این منافع کرده‌اند و نتیجه آن ناامنی و بی‌ثباتی در منطقه شده است.
دیپلمات سابق و کارشناس افغانستان در گفتگو با پرسون:

مروری بر دلایل خروج آمریکا از افغانستان/ ایالات متحده صحنه را به رقبا باخت

همزمان با عدم دستیابی به اهداف اصلی در افغانستان، آمریکا هم در صحنه منطقه‌ای و هم در صحنه بین‌المللی در برابر رقبای جدی و اساسی قرار گرفته است و با وجود هزینه‌کرد بالا در طی 20 سال گذشته از اهداف بین‌المللی خود دور مانده و در نتیجه صحنه را به رقبا باخته است به همین دلیل تصمیم به خروج نیروهای خود از افغانستان گرفت.
پزشک سابق کاخ سفید در دوره‌های ریاست جمهوری باراک اوباما و دونالد ترامپ پیش‌بینی کرد جو بایدن رییس جمهوری کنونی این کشور با یک بیماری جدی مواجه است و مجبور خواهد شد پیش از پایان دوره‌ مسئولیتش استعفا دهد.
یک تحلیگر سیاسی گفت: واقعیت این است که یک شکافی در داخل نظام جمهوری اسلامی ایران در خصوص چگونگی احیای برجام وجود دارد. این شکاف از همان ابتدای پیروزی دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا عیان شد.

انتخابات سراسری آلمان که در چهارم مهرماه سال جاری برگزار می‌شود، یکی از مهم‌ترین رویدادهای سیاسی این کشور است؛ خصوصاً اینکه دوران صدرات آنگلا مرکل پس از ۱۶ سال به پایان می‌رسد که یکی از دوره‌های رهبری طولانی و مهم در اروپا بوده است.