اروپا و امریکا

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی کشورهای اروپا و امریکا را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

این تنها برداشتن نخستین گام از سوی آمریکاست که می تواند گره کور احیای برجام را بگشاید و به جز آن مدیحه سرایی برای احیای برجام در حرف و ادامه سیاست ترامپ در عمل، هیچ تاثیری نخواهد داشت.
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به تحولات اخیر افغانستان گفت: حضور و اشغال نظامی افغانستان توسط آمریکا در دو دهه گذشته ارمغانی جز تخریب، ویرانی، جنگ داخلی، ناامنی نداشته است.
کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با پرسون:

ایالات متحده زیر سایه نظام سرمایه‌داری است

دولت ایالات متحده از خود اختیاری ندارد یعنی در نظام سیاسی آمریکا که نظام لیبرالی است دولت کارگزار بخش خصوصی است و دولت کم‌ترین اختیار را دارد و بخش خصوصی تعیین‌کننده است.
بیانیه مشترک بایدن و مکرون درباره برنامه هسته‌ای ایران؛

ایران نباید به سلاح اتمی دست پیدا کند!

روسای جمهوری فرانسه و آمریکا در بیانیه‌ای مشترک با تکیه بر ادعاهای بی اساس خود علیه برنامه هسته‌ای کشورمان تاکید کردند که ایران نباید به سلاح اتم دست پیدا کند.
معاون سیاسی وزیرامور خارجه کشورمان، با انتقاد از بدعهدی کشورهای اروپایی در تامین اقلام بشردوستانه مانند دارو گفت: ایران تنها کشوری است که تعهدات خود در چارچوب برجام را به انجام رسانده است.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به برخی گزارش‌ها درباره اعلام آمادگی ایران برای ازسرگیری مذاکرات هسته‌ای، گفت که دور جدید مذاکرات باید روی «موضوعات اندک» باقی‌مانده از دور ششم متمرکز شود.
سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در شورای امنیت سازمان ملل در خصوص بررسی تحولات خاورمیانه موضوع سیاسی - بشردوستانه سوریه گفت: ما خواستار اختصاص کمکهای بشردوستانه بیشتر به سوریه و شفافیت بیشتر در کمک رسانی فرامرزی و اطمینان از اینکه به دست گروههای تروریستی نمی‌افتد، هستیم.
نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد با اشاره به نشست امروز تهران درباره افغانستان تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کشور همسایه که از پیوندهای تاریخی، فرهنگی، زبانی و مذهبی با افغانستان برخوردار است، نمی تواند نسبت به مصائب مردم افغانستان بی تفاوت بماند.
رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهور کهنه‌کار ترکیه که شخصیت باثباتی در این عرصه ندارد، گاهی به دامن شرق می‌رود و برای مبارزه با امپریالیسم آمریکا به همکاری با چین و روسیه می‌پردازد و گاهی به دامن غرب می‌رود و سودای مبارزه با تروریسم در سوریه را در سر می‌پروراند.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نشستی خبری در خصوص دیدار قریب‌الوقوع معاون وزیر خارجه ایران و معاون سرویس‌ اقدام اتحادیه اروپا، گفت که مقصد نهایی گفت‌وگوها با ایران برای احیای برجام، باید وین باشد.
رئیس‌جمهور گفت: امیدواریم کشورهای اروپایی بتوانند در مسیر استقلال راهبردی پیشرفت کنند و خود را از سیاست‌های توسعه‌طلبانه آمریکا جدا کنند، چرا که یکجانبه‌گرایی آمریکا به نفع جهان نیست.
رئیسی در دیدار سفیر جدید بلژیک عنوان کرد؛

کشورهای اروپایی هم در برجام بدعهدی کردند

رئیس‌جمهور با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران همواره به تعهدات خود پایبند بوده است، گفت: کشورهای اروپایی به تعهدات خود در برجام عمل نکردند.