اروپا و امریکا

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی کشورهای اروپا و امریکا را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

عضو فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس شورای اسلامی گفت: اگر امروز شاهد جنایات سعودی‌ها در یمن و توطئه‌های تروریستی در عراق و سوریه و دیگر نقاط هستیم، این به علت چراغ سبزی است که آمریکا نشان داده است.
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در مصاحبه با «فرانس ۲۴» اعلام کرد به نفع تهران است که در تعامل با آژانس شفافیت بیشتری از خود نشان دهد.
ساکی در واکنش کاخ سفید به سوالی درخصوص جدی بودن مذاکرات وین؛

سنجش جدیت ایران در مذاکرات برایمان دشوار است/ ما به طور علنی مذاکره نمی کنیم!

سخنگوی کاخ سفید در یک کنفرانس خبری بر قصد آمریکا به در پیش گرفتن مسیر دیپلماتیک در جهت حل و فصل مسئله هسته ای ایران تاکید کرد وگفت: تمرکز ما منوط به بازگشت دوجانبه به پایبندی به برجام[توافق هسته ای] است. این بهترین گزینه در دسترس است.
رئیس هیات مذاکره کننده ایران با ۱+۴ گفت: آن چه از ۶ دور مذاکرات قبلی پیش روی ماست یک پیش‌نویس است نه یک توافق و پیش‌نویس محل مذاکره است .
رییس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه مذاکرات وین درباره بازگشت آمریکا به برجام است، گفت: آمریکایی‌ها باید همه تحریم‌ها را لغو کنند.
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: برخی کشورهای اروپایی با اراده لازم به وین نمی‌آیند و تنها به دنبال زمینه‌هایی هستند تا این مذاکرات به طول بیانجامد و اجرای برجام نیز به خوبی انجام نشود.
«مذاکرات ناتمام»؛ این تازه‌ترین توصیف بهروز کمالوندی، سخنگو و معاون امور بین‌الملل، حقوقی و مجلس سازمان انرژی اتمی ایران است که درباره ابعاد رایزنی‌های اخیر آژانس انرژی اتمی با کشورمان عنوان کرده و با اشاره به سفر اخیر مدیرکل این آژانس به تهران گفته است «طبق اظهارات مدیرکل آژانس، ایشان مذاکرات را inconclusive به معنی «ناتمام» بیان کردند که در داخل مذاکرات را به‌اشتباه «بی‌نتیجه» اطلاع‌رسانی کردند؛ گروسی خود گفت که مذاکرات ناتمام است و حتی در مصاحبه خود از کلمه (unfinished) ناتمام استفاده کرده و بیان داشت که موضوعات در حال بررسی بوده و کار بررسی ادامه دارد.»
: روزنامه‌ کیهان در مطلبی با عنوان: «شکست مذاکرات، هدف بایدن» می‌نویسد: «با توجه به مواضع آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها به نظر می‌رسد دور سختی از مذاکرات در وین در پیش است و در سال ۲۰۲۱ اتفاق خاصی نخواهد افتاد و همه چشم‌ها به سال ۲۰۲۲ دوخته شده، درحالی‌که برجامی که به دنبال احیای آن هستند، یک سال تا زمان نخستین بند غروبش یعنی پایان محدودیت‌های موشکی در قطعنامه ۲۲۳۱ باقی مانده است.
اولیانوف در واکنش به تهدید آمریکا برای تشکیل جلسه فوق‌العاده شورای حکام در مورد ایران؛

از بیانیه آمریکا استقبال نمی‌کنم/ همکاران آمریکایی مان کم طاقت شده اند!

نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین به تهدید آمریکا در مورد تشکیل جلسه فوق‌العاده شورای حکام در مورد ایران واکنش نشان داد.
پزشک کاخ سفید اعلام کرده است که یک پولیپ در جریان کولونوسکوپی هفته گذشته جو بایدن برداشته شده ولی این پولیپ خوش خیم بوده است.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه منافع ما باید در مذاکرات هسته‌ای تامین شود، گفت: موضوع اخذ خسارت ناشی از عدم اجرای برجام باید در مذاکرات آینده به عنوان مطالبه و حق ایران پیگیری شود.