اروپا و امریکا

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی کشورهای اروپا و امریکا را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

نماینده دائم روسیه در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که در کنفرانس امنیت هسته‌ای در وین حاضران برای تسلیت درگذشت رئیس جمهوری و وزیر امور خارجه ایران یک دقیقه سکوت کردند.

" کارشناسان قیمت گذاری خودرو" (Vehicle valuation specialists) در انگلیس می‌گویند سالانه حدود ۲۰ هزار خودرو در این کشور دزدیده می‌شوند.

به نظر می‌رسد ماکرون تمام فرانسه را علیه خود متحد کرده است؛ رویاهای او برای رنسانس فرانسه از بین رفته و توهم او برای بازسازی اتحادیه اروپا به کابوس بدل شده است. فرانسوی‌ها شوکه و عصبانی هستند و مترصد انتقام سیاسی از رئیس‌جمهور نالایق خود هستند.

نشریه آکسیوس به نقل از منابعی که نام آنها را ذکر نکرده، مدعی شده که نمایندگان ایران و آمریکا طی هفته گذشته در کشور عمان به صورت غیر مستقیم درباره چگونگی پرهیز از تشدید درگیری‌های منطقه‌ای و گفت‌وگوهای هسته‌ای مذاکره کرده‌اند.
نیویورک تایمز در گزارشی نوشت که غرب برای گفت‌وگو با پوتین یا ایران از بازرسان دیدبان هسته‌ای سازمان ملل کمک می‌گیرد.

«من خودم هرگز رفتن روی صحنه با دونالد ترامپ را توصیه نمی‌کنم. با این حال رئیس‌جمهور چنین تصمیمی گرفته است و فکر می‌کنم پیشنهادش برای برگزاری مناظره خوب است.»
در بیانیه روز چهارشنبه پلیس کنگره آمریکا آمده است: «پلیس کنگره در حال بررسی کشف یک کیسه زیب‌دار تقریبا یک اینچی با مقدار کمی ماده پودری سفیدرنگ است که در آزمایشگاه مشخص شد، حاوی کوکائین است.»
دبیرکل سازمان ملل ضمن محکوم کردن حملات اسراییل به رفح گفت : شهرک‌نشینان اسرائیلی به طرز وحشتناکی مانع رسیدن کمک ها به نوار غزه می شوند.

اگرچه دولت‌های عربی منطقه همچنان روش مماشات با اسرائیل در «قتل عام» فلسطینیان را ادامه می‌دهند و بی‌عملی دو دولت چین و روسیه در شورای امنیت سازمان ملل استمرار آن را فراهم می‌سازد، نتانیاهو دریافته در پایان راه عمر سیاسی‌اش در اسرائیل است، چه آتش بس را بپذیرد یا همچنان به کشتار فاجعه‌بار فلسطینیان، زنان و کودکان و مردم عادی ادامه دهد.
آمریکا با وتو کردن 52 قطعنامه از میان 512 قطعنامه علیه رژیم صهیونیستی در همه جنایات جنگی رژیم صهیونیستی شریک است. آمریکا در اهانت رژیم صهیونیستی به ملت‌ها و دولت‌ها و به تعبیر درست‌تر جامعه جهانی هم‌صدایی کرده است.آمریکا باید پاسخ این هم‌صدایی را در تجمع‌ها، تظاهرات‌ها و تحصن‌ها جنبش جهانی دانشجویی با صدای بلند مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل خوب بشنود.
رئیس جمهور سابق آمریکا در تازه‌ترین حمله به رقیب دموکرات خود در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ این کشور، او را «کودن تمام‌عیار» خواند!
اگر لایحه جدید به تصویب سنا و امضای رئیس جمهوری آمریکا برسد و مورد اجرا قرار گیرد، بسیاری  از جمله دانشجویان معترض در دانشگا‌ه‌های آمریکا به اتهام یهود ستیزی تحت پیگرد قانون قرار می‌گیرند و در آینده هر اعتراض دانشجویی به سیاست ها و جنایت های اسرائیل و صهیونیسم مشمول این قانون خواهد بود.
اتحادیه اروپا اعلام کرد که با مصادره دارایی‌های بلوکه شده روسیه به منظور ادامه تامین بودجه اوکراین و تسلیح ارتش این کشور موافقت کرده است.