اروپا و امریکا

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی کشورهای اروپا و امریکا را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

مجمع عمومی سازمان ملل به احترام آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور شهید ایران و همراهان او از جمله حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در سانحه سقوط بالگرد، یک دقیقه سکوت کرد.

سرپرست ریاست جمهوری در دیدار با نخست‌وزیر ارمنستان با اشاره به راهبرد اصلی سیاست خارجی دولت مردمی در گسترش روابط و همکاری‌ها با همسایگان اضافه کرد: این راهبرد هیچ تغییری نخواهد کرد و با قوت تداوم خواهد یافت.
شورای اتحادیه اروپا رسماً تصویب کرد سود حاصل از دارایی‌های مسدود شده روسیه برای کمک نظامی به اوکراین اختصاص یابد و مقامات مسکو نیز در واکنش یادآور شدند که اکنون سرقت آشکار به ابزار رسمی سیاست خارجی بروکسل تبدیل شده است.
دبیرکل سازمان گردشگری ملل متحد در نامه‌ای به وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ضمن تسلیت شهادت رئیس‌جمهوری و تعدادی از همراهان در سانحه سقوط هلی‌کوپتر، یاد و خاطره رئیس‌جمهوری شهید را گرامی‌داشت.

در حالی که معترضان به جنگ غزه اظهارات وزیر خارجه آمریکا را در کنگره قطع کردند، وی تصمیم دیوان کیفری بین‌المللی را برای صدور حکم بازداشت رهبران ارشد رژیم صهیونیستی را تصمیمی «اشتباه» دانست و گفت دولت از همکاری با کنگره برای دستیابی به پاسخی مناسب علیه این تصمیم خوشحال می‌شود.

دبیرکل اوپک امروز (دوشنبه) در واکنش به شهادت رئیس‌جمهوری ایران، وزیر امور خارجه و هیأت همراه آنها در سانحه سقوط بالگرد، این رخداد غم انگیز را به خانواده های آنها، رهبری، مردم ایران و تمام خانواده اوپک تسلیت گفت.

سران و مقامات بیش از ۵۰ کشور، نهاد و سازمان بین‌المللی در پی شهادت رئیس جمهور در سانحه هوایی، با ارسال پیام‌های تسلیت، با رهبر معظم انقلاب اسلامی و مردم کشورمان ابراز همدردی کردند.

متیو میلر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه به وقت محلی در بیانیه ای اعلام کرد: ایالات متجده آمریکا رسماً درگذشت ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران، امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و سایر اعضای هیات آنها در سانحه سقوط بالگرد در شمال غرب این کشور را تسلیت می گوید.
نماینده ایران در سازمان ملل در نامه‌ای به شورای امنیت ضمن تشریح سانحه سقوط بالگرد رئیس‌جمهور و همراهانش که به شهادت تمامی سرنشینان آن منجر شد و تحولات سیاسی بعدی آن، از سازمان ملل خواست یاد و خاطره آن‌ها را گرامی داشته و از اصولی که آیت‌الله رئیسی برای پیشبرد آن‌ها تلاش خستگی‌ناپذیری داشت، حمایت کند.