اروپا و امریکا

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی کشورهای اروپا و امریکا را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

معاون وزیر خارجه کره جنوبی با تأکید بر همکاری با آمریکا برای پیشرفت مذاکرات وین برای لغو تحریم‌های جمهوری اسلامی ایران گفت: «ما به رایزنی از نزدیک ادامه می‌دهیم. بهترین آرزوها‌ برای راب (مالی)».
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک کنفرانس خبری به سوالاتی درباره وقفه ایجاد شده در مذاکرات وین پاسخ داد.
رژیم صهیونیستی به منظور سرپوش گذاشتن بر ناکامی‌های منطقه‌ای خود، عملیات روانی جدید اما ناشیانه‌ای را علیه ایران و محور مقاومت به راه انداخته و با درز خودخواسته اسرار نظامی و اطلاعاتی مدعی تقویت توانمندی‌های خود در منطقه می‌شود.
قاضی دادگاهی در نیویورک دونالد ترامپ رییس‌جمهوری پیشین ایالات متحده را به دلیل ارائه نکردن اسنادی در مورد فعالیت های تجاری خود دستور داد ترامپ تا زمانی که از این امر پیروی نکند، روزانه ۱۰ هزار دلار جریمه شود.
یک مقام ارشد پنتاگون نیز اخیراً از شروع آموزش نظامیان اوکراینی جهت استفاده از توپخانه‌های پیشرفته «هویتزر» خبر داد. این مقام پنتاگون گفت که آموزش در خارج از اوکراین انجام می‌شود و حدود یک هفته طول می‌کشد. به گفته این مقام نظامی آمریکایی، شمار نظامیان اوکراین حدود ۵۰ نفر است.
گرهارد شرودر، صدراعظم سابق آلمان امروز به بدنام‌ترین چهره سیاسی ژرمن‌ها تبدیل شده است. او جنگ امروز در اوکراین را از اساس اشتباه می‌داند و در گفت‌وگو با نیویورک‌تایمز گاهی ترجیح داده است جانب پوتین را بگیرد و دغدغه‌های امنیتی ساکن کرملین را مشروع بداند. آلمان‌ها دوره صدراعظمی وی را آغاز‌گر وابستگی کشورشان به انرژی روسیه می‌دانند و از این جهت نیز او را سرزش می‌کنند.
ماشین اعمال تحریم‌ها از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا با قدرت تمام در این زمینه فعال شده است و روسیه هدف اعمال تحریم‌ها و اقدامات تنبیهی متعددی قرار گرفته است، به طوری که در اندک زمانی، این کشور ایران را که متحمل بیشترین تحریم‌ها از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا شده است، پشت سر گذاشت.
در روز اول حمله به اوکراین، در همین روزنامه نوشتم پوتین با درک اینکه هر رهبری در روسیه بتواند حیثیت بر باد رفته مردم روسیه را به‌خاطر فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی سابق اعاده نماید، در تاریخ روسیه قهرمان خواهد شد و لذا قصد دارد با بهانه‌گیری نسبت به پیشروی ناتو در نزدیکی مرزهایش، به اوکراین حمله نموده و مقدمتا این کشور را به خاک خود ضمیمه کرده تا در گام‌های بعدی وارد سایر سرزمین‌های بلوک شرق سابق و در آسیای مرکزی و قفقاز شود.
چرا هر نتیجه‌ای از این انتخابات بیرون بیاید، که قاعدتا پیروزی ماکرون با فاصله‌ای در طیف ده تا پانزده در صد خواهد بود، یک فاجعه است، دلیل این است: این اتفاق نه فقط راست افراطی را در پهنه سیاسی فرانسه نهادینه می‌کند، بلکه تیر خلاص به احزاب متعارف چپ و راست فرانسه نیز شلیک خواهد کرد و از این گذشته، پیروزی ماکرون یعنی پیروزی کاندیدای نولیبرالیسم بازار‌های مالی که احتمالا با تشنج‌های بی‌شمار فرودستان شهری از همان ماه‌های نخست پس از انتخابات همراه خواهد شد.
وزیر امور خارجه روسیه گفت مذاکرات با اوکراین متوقف شده است و کی یف تا کنون پاسخی به پیشنهادات مسکو نداده است.
وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد: یک بار دیگر اعلام می‌کنیم که روسیه هر لحظه آمادگی دارد آرامش را برقرار کرده و آتش‌ بس انسانی اعلام کند تا غیرنظامیان تخلیه شوند.
رئیس جمهور آمریکا گفت، ایران دیگر از آمریکا نمی‌ترسد و چین نیز به آمریکایی‌ها احترام نمی‌گذارد.