اروپا و امریکا

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی کشورهای اروپا و امریکا را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه از ولادیمیر پوتین، همتای روس خود خواست تا «مسئولیت‌پذیر» باشد.
ایالات متحده تحریم‌ هایی را علیه ده‌ها فرد و نهاد روسی از جمله بانک تجاری روسیه و یک شرکت استخراج ارز دیجیتال اعمال کرد.
رهبر جزایر سلیمان روز چهارشنبه در شرایطی از امضای یک توافقنامه امنیتی با چین خبر داد که قرار بود در چند روز آینده یک مقام ارشد امریکایی برای منصرف ساختن این کشور از انعقاد این توافقنامه بحث‌برانگیز به اقیانوس آرام سفر کند.
موشک‌‌‌های روسی روز دوشنبه به لِویو اصابت کرد و در اولین گزارش‌‌‌های مرگ‌‌‌ومیر در این شهر غربی، جایی که صدها‌ هزار آواره برای فرار از درگیری‌‌‌های شدید در آن پناه گرفته‌‌‌اند، حداقل هفت‌نفر کشته شدند. به نوشته روزنامه نیویورک‌‌‌تایمز، ماکسیم کوستیسکی، رئیس اداره نظامی لویو گفت که سه‌موشک به انبارهای خالی نظامی اصابت کرد و موشک چهارم به یک گاراژ برخورد داشت و به موجب آن غیرنظامیان کشته و زخمی شدند. او نگفت که آیا همه این افراد در گاراژ کشته شدند یا چون این گاراژ در نزدیکی یک ایستگاه راه‌‌‌آهن بود، تلفات مربوط به این بخش بوده است. او گفت: «نمی‌‌‌دانم گاراژ هدف نهایی بود یا نه، شاید آنها ایستگاه راه‌‌‌آهن را نشانه گرفته بودند. دیگر چیزی به نام مکان امن نداریم.» با این حال الکساندر پرتسوفسکی، رئیس خدمات راه‌‌‌آهن اوکراین گفت که او هیچ مدرکی مبنی بر اینکه هدف حمله به راه‌آهن بوده است ندارد؛ چراکه برخی از تاسیسات راه‌‌‌آهن در نزدیکی سایت‌‌‌های نظامی قرار دارد.
وزارت دفاع روسیه مدعی است که شهر بندری استراتژیک ماریوپل با گروه کوچکی از جنگجویان مستقر در حومه «به‌طور کامل پاکسازی» شده است. به گزارش الجزیره، ادعای روسیه برای کنترل ماریوپل - صحنه سنگین‌‌ترین جنگ و بدترین فاجعه انسانی در جنگ – به‌طور مستقل قابل تایید نیست. با این حال اگر این ادعا درست باشد، این اولین شهر بزرگی است که از زمان حمله ۲۴ فوریه روس‌‌ها به دست نیروهای این کشور افتاده است.
استاد دانشگاه جورج تاون واشنگتن گفت: از ابتدای شروع کار دولت بایدن معتقد نبودم که او برجام را احیای خواهد کرد.
رئیس‌جمهور اوکراین ضمن دعوت از رئیس‌جمهور آمریکا برای سفر به کی‌یف، گفت: از بایدن می‌خواهم که به اوکراین بیاید تا متوجه شود آنچه در این کشور می‌گذرد، جنگ نیست بلکه نسل‌کشی است.
دونالد ترامپ در صحبت‌هایش درباره جنگ روسیه و اوکراین، از تقبیح رئیس‌جمهوری روسیه سر باز زده و در عوض ناتو را مورد انتقاد قرار داد.
وزارت دفاع روسیه اعلام کرده است که اکثر مزدوران یا همان یکهزار و 717 نفر در اوکراین از کشور لهستان هستند و یکهزار و 500 نفر از آن‌ها نیز از آمریکا هستند.
نشریه اکونومیست این هفته مقاله اصلی خود را به سیاست‌‌های چین در سه حوزه همه‌گیری کرونا، اقتصاد و جنگ در اوکراین اختصاص داده است. این هفته‌‌نامه معتقد است چین در این حوزه‌ها مرتکب اشتباهاتی شده است که می‌‌تواند چشم‌‌انداز بلندمدت این کشور را تحت تاثیر قرار دهد: اغلب گفته می‌‌شود که دولت چین برای دهه‌های آینده خود برنامه دارد و با دقت بازی می‌‌کند؛ ولی نشانه‌های زیادی از نبوغ استراتژیک در شانگهای دیده نمی‌‌شود. با وجودی‌‌که دیگر کشورهای جهان بازگشایی شده‌‌اند، ۲۵ میلیون نفر در حالی‌‌که در آپارتمانشان حبس شده‌‌اند، با کمبود غذا و دارو مواجه هستند و در قرنطینه شهری قرار دارند؛ شرایطی که چین نتوانسته است آن را پنهان کند. سیاست کووید صفر به بن‌‌بستی تبدیل شده که حزب کمونیست چین به راحتی از آن خلاصی ندارد.