اروپا و امریکا

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی کشورهای اروپا و امریکا را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در حالیکه مذاکرات وین در انتظار تصمیم سیاسی واشنگتن است، ادعا کرد ما همیشه اعلام کرده ایم که به دنبال بازگشت متقابل به پایبندی به برجام هستیم.
اسامی ۱۰ فرد که اتباع کشورهای مختلف از جمله ایران، ترکیه و افغانستان هستند و ۹ شرکت مستقر در هنگ‌کنگ، لبنان، چین، ایران، روسیه، کره جنوبی و امارات در فهرست تحریم جدید خزانه‌ داری آمریکا قرار گرفته‌اند.
عضو جمهوری‌خواه مجمع نوادا و کاندیدای ناحیه چهارم کنگره این ایالت، کاهش بی‌سابقه محبوبیت رئیس‌جمهور آمریکا را به باد تمسخر گرفت و گفت که به زودی قیمت بنزین از میزان محبوبیت بایدن بالاتر می‌رود.
داده‌های آماری از تجارت اتحادیه اروپا در فصل نخست سال۲۰۲۲ نشان می‌دهد که بعد از جنگ اوکراین صادرات و واردات قاره سبز افزایش یافته؛ به‌نحوی‌که فقط طی ماه مارس، واردات و صادرات اتحادیه به ترتیب حدود ۱۹ و ۱۵درصد رشد کرده است. در این میان، ترکیه از امکان افزایش صادرات بهره برده و کسری تجاری خود با اتحادیه اروپا را جبران کرده است.
ناظران و تحلیلگران عرصه داخلی آمریکا نسبت به آینده جو بایدن در کاخ سفید با دیده تردید می نگرند. روند ادامه دار کاهش محبوبیت، ناتوانی در مهار تورم، بحران اقتصادی، وضعیت پرسش برانگیز جسمانی و ذهنی همگی بیم از آن دارد در صورت سلطه جمهوریخواهان بر کنگره، بایدن با استیضاح مواجه شود.
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین ایالات متحده، ۱۱۰ هزار دلار جریمه خود را پرداخت کرد؛ جریمه‌ای که به‌عنوان بخشی از حکم توهین به دادگاه علیه او به دلیل ممانعت از یک تحقیق فرار مالیاتی بزرگ وضع شده بود.
گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد گفت: ایران مشمول گسترده تحریم‌های بوده است و آمریکا تحریم‌های مالی و تجاری بزرگی را از دهه ۱۹۷۰ علیه ایران اعمال کرده است و اقداماتی را انجام داده که ایران را از نظام مالی و تجاری جهان منزوی کند. در سال ۲۰۱۰ خیلی از بخش‌های اقتصادی را هدف قرار داد. تحریم آمریکا هدفش بانک مرکزی ایران بود.
جنایت اخیر و شوک آور یکی از سفید برترپنداران در نیویورک بار دیگر خطر فزاینده راست‌گرایان افراطی را در جامعه آمریکا به خوبی به نمایش گذاشته است.
پولیتیکو در گزارشی ادعا کرد؛

پیام انریکه مورا برای تهران

نشریه پولیتیکو در گزارشی با استناد به اظهارات مقامات و دیپلمات‌های غربی، جزئیاتی را درباره دستور کار سفر اخیر نماینده اتحادیه اروپا به تهران برای مذاکره پیرامون وقفه ایجاد شده در مذاکرات وین و مسائل باقی‌مانده در این مذاکرات مطرح کرد.

با حضور در آلبانی و دیدار با سرکرده گروهک تروریستی منافقین

پمپئو خود را عضوی از گروهک منافقین خواند!

وزیر خارجه دولت ترامپ دیروز با حضور در آلبانی با مریم رجوی، سرکرده گروهک تروریستی منافقین دیدار کرد.
چین در نظم جدید جهانی، قرار نیست مانند آمریکا نقش پلیس بین‌الملل و یا مدیر و حتی پلیس جهان را ایفا کند.
ایهود باراک نخست وزیر پیشین اسرائیل پیش بینی کرد که این رژیم هشتادمین سالگرد تاسیس خود را نخواهد دید و در دهه هشتم از عمر خود دچار فروپاشی تدریجی خواهد شد.