اروپا و امریکا

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی کشورهای اروپا و امریکا را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

وزارت امور خارجه آمریکا علاوه بر این در بیانیه دیگری از دیدار بلینکن با آنالنا بِربوک و لیز تراس، وزرای امور خارجه آلمان و انگلیس، همچنین با فیلیپ اِرا، مدیرکل امور سیاسی و امنیتی فرانسه دیدار کرده و درباره مذاکرات ادامه‌دار با ایران و تلاش‌ها برای رسیدن به توافقی بر سر بازگشتی دوجانبه به اجرای کامل برجام گفت‌وگو کردند.
رئیس‌جمهوری سابق آمریکا قانون‌گذاران این کشور را به دلیل تلاش برای تصویب کمک ۴۰ میلیارد دلاری به اوکراین مورد انتقاد قرار داده و دموکرات‌ها را مقصر پیشبرد تصویب این کمک دانست، در حالی که اکثر جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان آمریکا نیز از این طرح حمایت کردند.
معاون مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در روزهای پایانی هفته گذشته به تهران آمد، سفری که بورل آن را مثبت خواند و امیرعبداللهیان هم آن را فرصت مجددی برای تمرکز بر ابتکارات به منظور حل موضوعات باقیمانده برشمرد.
انریکه مورا، معاون رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا سه‌شنبه شب برای دیدار با مقامات وزارت خارجه کشورمان در سفری دو روزه به تهران سفر کرده بود اما ظاهرا این سفر پایان خوبی برای او نداشت.
آخرین گلوله باقیمانده برای نجات توافق هسته‌ای» عبارتی است که جوزپ بورل، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با آن سفر انریکه مورا، معاون خود به تهران را توصیف کرد.
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با وزیر خارجه ایران در تماس است و معاون وی هم به ایران آمده است تا شاید برای باز کردن گرهی که با بازی‌های غربی‌ها روی گرهی دیگر آمده است، چاره‌ای پیدا شود.
یک مقام اطلاعاتی آمریکا گفت که ایرانی‌ها به‌طور منظم عملیات‌های دریایی ما را تحت نظر دارند. ایران احتمالاً درحال برنامه‌ریزی برای انجام اقداماتی مخفیانه علیه برخی از مقام‌های آمریکایی برای انتقام ترور سلیمانی است.
انریکه مورا هماهنگ کننده گفت‌وگوها در وین بعد از توافق اخیر بورل و امیرعبداللهیان قرار است برای دومین بار در سال جاری به تهران بیاید و به گفته خطیب‌زاده کارویژه‌اش انتقال پیام است
چالش یا به تعبیر غربی‌ها بن‌بست درروند مذاکرات هسته‌ای در ماه‌های اخیر آنگاه به اوج خود رسید که طرف غربی با هدایت صهیونیست‌ها و با تصور به تسلیم کشاندن مردم ایران در راستای فزون‌خواهی‌های امریکا با طرح دوگانه سپاه و مردم تلاش کرده بودند
اهمیت سفر چند روزه مورا به تهران در تلاقی آن با سفر جمعه آینده «شیخ تمیم بن جابر آل ثانی» امیر قطر به تهران پیش از سفر دوره‌ای او به آلمان، بریتانیا و دیگر کشورهای اروپایی دوچندان شده است.
با توجه به نقش اتحادیه اروپا در زمینه مبادله دیدگاه‌‌‌های تهران و واشنگتن، سفر انریکه مورا به تهران می‌تواند گام جدیدی برای رایزنی‌‌‌های سازنده پیرامون موضوعات اندک ولی مهمِ باقیمانده تلقی شود.
چهار نفر از کارمندان فعلی و اسبق که از وضعیت پیش آمده آگاه هستند، عنوان کردند که آمازون روز پنجشنبه به بیش از نیمی از مدیران ارشد مرتبط با انبار استیتن آیلند اطلاع داد که آنها را اخراج کرده است.
اظهارات اخیر شاهزاده ترکی الفیصل سفیر سابق عربستان در آمریکا درباره ناامیدی عربستان از رفتار کاخ سفید درباره چگونگی مواجهه با ثبات و امنیت منطقه، بار دیگر زمزمه‌های قدیمی مبنی بر پایان ماه عسل در روابط ریاض و واشنگتن را به فضای رسانه کشانده است. این موضوع همچنین این بحث را پیش کشیده که آیا تغییر رفتار عربستان در منطقه به‌ویژه در ارتباط با ایران که خود را در پنج دور مذاکره به میزبانی بغداد نشان داده است، ناشی از گسست در روابط قدیمی و استراتژیک آمریکا و عربستان سعودی است؟ گزاره‌ای که پیش‌تر نیز برخی رسانه‌ها از جمله وال استریت ژورنال با پرداختن به ابعاد آن نوشتند که این اتفاقات بیانگر شروع قطع رابطه بین دو کشور است.
رئیس جمهور اوکراین اعلام کرد: این جنگ پایانی ندارد و ما برای دست‌یابی به راه‌حل‌های دیپلماتیک از طریق مذاکرات تلاش کردیم.

وزارت خارجه روسیه هشدار داد پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو، باعث تبدیل شدن آنها به مکانی برای تقابل بین این ائتلاف و روسیه می‌شود.