اروپا و امریکا

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی کشورهای اروپا و امریکا را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا سه‌شنبه در جریان "نشست دستورکار اول آمریکا" در واشنگتن دی.سی با بیان اینکه "کشور ما اکنون یک منجلاب جنایت است"، دموکرات‌ها را بابت قرار گرفتن کشورش در این "وضعیت وحشتناک" به ویژه وقتی بحث ایمنی عمومی مطرح است، مقصر دانست.
محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی روز دوشنبه در جمع خبرنگاران در تهران درباره همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: در طول ۲۰ سال، همه دولت‌های گذشته مذاکره کرده‌اند و حاصل این مذاکرات تبدیل به سند برجام در چارچوب خاص خود شده است، اکنون این کشور‌ها دوباره اتهامات قبلی را در قالب اسناد جعلی و مکان‌ها و مدارک ادعایی بر روی میز گذاشته‌اند.
لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا در گفتگو با الکسی رزنیکوف، همتای اوکراینی خود به بررسی تصمیم کشورش برای تجهیز ارتش اوکراین به سامانه‌های موشکی هیمارس پرداخت.

رئیس جمهور فرانسه در پاسخ به انتقاداتی مبنی بر اینکه تحریم‌های اروپا عامل بحران جهانی غذا از جمله در آفریقا است، مدعی شد که منابع غذا همچون انرژی به سلاح جنگی روسیه تبدیل شده‌اند.
دونالد ترامپ قصد دارد امروز (سه‌شنبه) برای اولین بار از زمان کنار رفتنش از ریاست جمهوری به واشنگتن بازگردد و در جریان این سفر در یک اندیشکده حامی خودش که مشغول تدوین دستورکاری برای دور دوم احتمالی ریاست جمهوری اوست، سخنرانی کند.

وزیر خارجه آمریکا در تماس تلفنی با رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان، درباره مسائلی از قبیل صلح با ارمنستان حرف زد و بر آمادگی واشنگتن برای کمک به باکو تاکید کرد.
پاپ فرانسیس در سفر به کانادا از مردمان بومی این کشور بابت نقش کلیسای کاتولیک در مدارسی که کودکان بومی در آنها مورد سوءرفتار قرار می‌گرفتند، عذرخواهی کرد و همسان‌سازی فرهنگی اجباری آنها را "خباثت اهریمنی رقت‌انگیز" و "خطای فاجعه‌بار" خواند.
محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی روز دوشنبه در جمع خبرنگاران در تهران درباره همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تصریح کرد: دوربین‌های برجامی برای رفع آن اتهامات بود و اگر قرار است اتهامات پابرجا بماند دیگر دلیلی برای وجود دوربین‌های برجامی نیست. دوربین‌ها به دست خود آژانس جمع شده، پلمپ شده و در تأسیسات نگهداری می‌شود تا روزی که به این سند برگردند.

معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا و توماس وست، نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان با نمایندگانی از طالبان افغانستان درباره مشکلات اقتصادی که این کشور جنگ زده با آنها روبروست، گفت‌وگو می‌کنند.
رئیس‌جمهوری اوکراین در این ویدئو که در آستانه روز استقلال اوکراین (۲۸ ژوئیه - ۶ مرداد) منتشر شد، گفت: «حتی اشغالگران نیز تصدیق می‌کنند که ما پیروز خواهیم شد. این را دائما در مکالماتشان می‌شنویم، در تماس‌هایشان با اقوامشان.»
وزارت خارجه رژیم صهیونیستی با تکرار برخی ادعاهای بی‌اساس در خصوص ماهیت برنامه هسته‌ای ایران، خواستار تلاش جامعه بین‌الملل برای توقف این فعالیت‌ها شد.
رئیس جمهور پیشین آمریکا که در سال ۲۰۱۸ با ناقص تلقی کردن توافق هسته‌ای از آن خارج شد و با در پیش گرفتن سیاست «فشارحداکثری»، ضمن بازگرداندن تحریم‌های پیشین، تحریم‌های جدیدی علیه ایران اعمال کرد،
گرچه هر از چندی شاهد اظهارات مختلف و امیدوار کننده‌ای از سوی مقامات کشورهای حاضر در برجام در خصوص لزوم احیای این توافق و لزوم پایبندی به آن مطرح می‌شود اما واقعیت امر بر آن است که احیای برجام همچنان در هاله‌ای از ابهام به سر می‌برد و اساسا معلوم نیست که این توافق احیا خواهد شد یا مثل سالیان گذشته صرفا صحبت‌ها در حد اعلام مواضع خواهند ماند و تغییری ایجاد نخواهد شد.
ریاست جمهوری فرانسه شنبه‌شب در بیانیه مطبوعاتی اعلام کرد که «توافق‌ هسته‌ای با ایران همچنان ممکن است، اما تهران باید به تعهداتش بازگردد».