خاورمیانه

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی منطقه خاورمیانه را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

یک عضو مجلس عراق ادعا کرد، مصطفی الکاظمی نخست وزیر سابق عراق از بیم محاکمه شدن از طریق کردستان عراق به دوبی گریخته است.

رسانه‌های اسرائیلی گزارش دادند، وعده بنیامین نتانیاهو مبنی بر پیشبرد طرح الحاق در کرانه باختری، بخشی از تلاش او برای فشار بر عربستان سعودی جهت حصول توافق عادی‌سازی روابط دوجانبه است.
منابع عبری از تازه ترین عملیات مقاومت ضد صهیونیستی در کرانه باختری و تیراندازی به سمت شهرک صهیونیست‌نشین «شاکید» در غرب جنین خبر دادند.
امارات متحده عربی و رژیم صهیونیستی شامگاه گذشته (پنج شنبه) با امضای توافق شراکت اقتصادی جامع، تعرفه های گمرکی روی ۹۶ درصد از مبادلات تجاری دوجانبه را لغو کرده و یا کاهش دادند.

وزیر تحصیلات عالی طالبان در پی واکنش‌های گسترده داخلی و بین‌المللی پس از ممنوعیت ادامه تحصیل دختران در دانشگاه‌ها، در گفتگویی با تلویزیون «ملی» که در کنترل طالبان است، به توضیح دلایل آن پرداخت.
روابط بین مقامات پاکستان و طالبان در پی افزایش حملات فرامرزی و اقدامات خشونت آمیز تحریک طالبان پاکستان از خاک افغانستان تحت فشار فزاینده ای قرار دارد. در ۱۱ دسامبر، درگیری مرزی بین نیروهای مرزی افغانستان و پاکستان در چمن دست کم ۸ شهروند پاکستانی را گرفت.

خبرگزاری آناتولی ترکیه از یک منبع «آگاه» نقل کرد که یک گروه مسلح در سوریه با نبش قبر ابوالحسن الهاشمی، سرکرده داعش جسد او را به نیروهای آمریکایی تحویل داد.

ترکیه بار دیگر استان دهوک در شمال عراق به بهانه مبارزه با عناصر پ.ک.ک بمباران کرد. ترکیه هفته گذشته نیز منطقه نهیلی استان دهوک را هدف حمله هوایی خود قرار داده بود.
رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، شامگاه امروز (یکشنبه)، بار دیگر یونان را تهدید کرد و گفت که یونان همیشه می‌گوید که ترکیه قادر است آتن را هدف قرار دهد.