خاورمیانه

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی منطقه خاورمیانه را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

اردن حکم الزام آوری را برای سفارت رژیم صهیونیستی در امان صادر کرد که طبق آن این سفارتخانه باید مبلغ ۵۰۰ هزار دلار غرامت به راننده اردنی بپردازد که در حادثه ۲۰۱۷ در اثر تیراندازی نگهبان سفارتخانه زخمی شده بود.

دبیرکل حزب الله لبنان در مراسم اعطای «جایزه جهانی شهید سردار قاسم سلیمانی برای ادبیات مقاومت» سخنرانی کرد.
وزیر خارجه عربستان مطرح کرد؛

تلاش ریاض برای ارتباط با تهران

بنابر اعلام وزیر خارجه عربستان سعودی، ریاض در تلاش برای برقراری ارتباط با تهران است.
یک روزنامه‌نگار صهیونیست مقیم عربستان تاکید کرد که ریاض و تل‌آویو در آستانه اعلام رسمی عادی‌سازی روابط بین خود هستند و این امر تنها مستلزم زمان است.
اصولا سیاست خارجی عربستان از سوی آمریکا پایه‌گذاری می شودعربستان تلاش دارد به نوعی خود را از زیر نفوذ آمریکا رهایی دهد از این منظر باید با ایران رابطه بر قرار کند تا به آمریکایی‌‌ها به اثبات برساند که دیگر آن گونه که باید و شاید در زیر چتر آمریکایی‌ها‌نیست.
نایب رئیس مجلس عمان گفت: مجلس شورای اسلامی دارای آرمان های بلندی برای تحقق صلح و امنیت جهانی است و شاهد تلاش های نمایندگان آن برای تحقق این موضوع بودیم.
نخست‌وزیر سابق قطر در توئیتی نوشت: «غرب به رهبری ایالات متحده امریکا تاکنون نتوانسته به توافق دست یابد و بتواند توافق هسته‌ای با ایران را احیا کند. گر این کشورها نتوانند با ایران به توافق هسته‌ای جدید دست یابند.
ناظران می گویند در دوان ریاست بایدن، ایالات متحده نه تنها از اهرم های فشار خود برای تحت فشار قرار دادن عربستان استفاده نمی کند بلکه برای جلب رضایت سعودی ها، اعضای کنگره را هم تحت فشار قرار داده است.