خاورمیانه

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی منطقه خاورمیانه را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

واحدی از تیپ ۲۴ الحشد الشعبی شامگاه جمعه حمله بقایای گروهک تروریستی داعش را در نزدیکی‌های منطقه المقدادیه در شمال شرق استان دیالی ناکام گذاشت.

از زمانی که محمد بن سلمان، عمو و عموزاده‌اش را به زندان انداخته است، پادشاه سعودی نیز به شهر نئوم رفته و فعالیت‌هایش را از طریق مجازی دنبال می‌کند و با کسی دیدار نکرده است.
چند روز دیگر سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری برای امضای توافقنامه 20 ساله همکاری با روسیه عازم این کشور خواهد شد. توافقی بلندمدت میان 2 شریک تجاری که می‌تواند زمینه همکاری‌ در حوزه‌های مختلف از اقتصاد گرفته تا سیاست، نظامی و فرهنگی و... را ایجاد کند.
از کمی بیش از یک سال پیش نشانه‌هایی در دست بود که تهران و ریاض برای بهبود روابط و رفع کدورت‌ها که سالهاست روابط دو کشور را منجمد کرده است، با میانجی‌گری الکاظمی نخست وزیر عراق گفت‌وگو می‌کنند و حتی گفته می‌شد یکی از اهداف سفر اخیر نخست وزیر عراق به تهران انتقال پیام های تهران و ریاض بود.
ساعاتی بعد از حضور حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه در کشور چین، خبر از آغاز مرحله اجرایی تفاهم همکاری‌های ۲۵ ساله دو کشور رسید و دولت چین هم شروع اجرای این توافق را تأیید کرد. امیرعبداللهیان مشارکت و همکاری‌های راهبردی ۲۵ ساله دو کشور را با رویکرد «برد- برد» اعلام کرد.
طی روزهای گذشته و آینده و هم‌زمان با مذاکرات وین دو سفر مهم به چین و روسیه انجام شده یا در پیش است. در این میان اجرایی‌شدن قرارداد ۲۵‌ساله میان ایران و چین که از سوی وزیر خارجه اعلام شد، موجب تعجب شد که چگونه می‌توان قراردادی را اجرا کرد که به تصویب مجلس نرسیده باشد؟
اعتراضات خیابانی در قزاقستان اگرچه در ظاهر به بهانه افزایش قیمت سوخت انجام شد، اما از زاویه دیگری می‌توان این بحران را معلول «سبقت تورم از قیمت‌گذاری» یا به تعبیری دیگر «شکست قیمت‌گذاری از تورم» دانست.
روزهای اخیر شایعاتی در خصوص تحویل سفارت افغانستان در تهران به نیروهای طالبان و انتخاب فرد جایگزین در سفر امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه هیأت حاکمه افغانستان به کشورمان در فضای مجازی منتشر شد.
امیرعبداللهیان در دیدار با همتای قطری تاکید کرد:

گفت‌وگوهای منطقه‌ای در جهت ثبات و استقرار منطقه

وزیر امور خارجه کشورمان که به دوحه سفر کرده است امروز پس از دیدار با امیر قطر، دو دور دیدار و گفتگو با شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی معاون نخست وزیر وزیر امور خارجه قطر برگزار کرد و در خصوص موضوعات مورد علاقه دو کشور به تبادل نظر پرداخت.
در این روزها موضوع تمدید انعقاد قرارداد بیست ساله ایران با روسیه در دستور کار سفر قریب‌ الوقوع رئیس جمهور است.
سخنگوی گروه تروریستی تحریک طالبان پاکستان که در بسیاری از پرونده‌های تروریستی، بمبگذاری و حمله به نیروهای امنیتی این کشور تحت تعقیب قرار داشت، در استان ننگرهار افغانستان کشته شد.
رئیسی در دیدار فرستاده ویژه رئیس جمهور ترکمنستان

ایران برای ارتباط نزدیک با کشورهای همسایه جایگاه ویژه‌ای قائل است

فرستاده ویژه رئیس جمهور ترکمنستان به همراه وزیر خارجه این کشور پیام کتبی «قربانقلی محمد اف»، رئیس جمهور ترکمنستان را به رئیس جمهور کشورمان تقدیم کرد.
وزیر امور خارجه کشورمان در تماس تلفنی با وزیر امور خارجه هند عنوان کرد: ایران ارداه لازم برای یک توافق خوب را دارد.
بحران قزاقستان به ظاهر بیشتر اجتماعی است ولی به هرحال افزایش قیمت سوخت و مشتقات نفتی در این کشور نباید موجب بروز درگیری بین دولت و مردم می‌شد. متاسفانه تظاهرات در این کشور به خشونت کشیده شد و شرایط را بحرانی کرد.
همزمان با ایام سوگواری شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها مراسم بزرگداشت دومین سالروز شهادت سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و همرزمان شهیدش در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران در شهر «دوشنبه» برگزار شد.