خاورمیانه

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی منطقه خاورمیانه را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

رهبران ارشد طالبان به ‌علت ممنوعیت آموزش دختران، موضوع برکناری ملا هبت‌الله آخندزاده، رهبر این گروه را مورد تحلیل و بررسی قرار دادند.
یک کارشناس مسائل ارشد گفت: بدون شک با این شرایط فضا تشدید می‌شود چه در جدال میان احزاب اسرائیلی و چه در برخورد این رژیم با فلسطینیان، اما هر چه به سمت تشدید فضا برویم به ضرر اسرائیل است.
نماینده جنبش مقاومت اسلامی فلسطین(حماس) در پایتخت ایران به موضعگیری اخیر سرزمین های سازشکار در منطقه در برابر عملیات ضدصهیونیستی اخیر در قدس اشغالی و استفاده از کلمه تروریستی راجع به این عملیات مقاومت واکنش نشان داد.
دشمنی که در سال 57 مدعی بود که کار جمهوری اسلامی نهایتا در 6 ماه نخست، تمام است و در ماه‌های گذشته نیز مدعی بود که جمهوری اسلامی بهمن 1401 را نمی‌بیند، حالا به جایی رسیده که برای یک ترقه‌بازی در گوشه‌ای از ایران، اینچنین دست‌و پا می‌زند تا آن را به‌عنوان موفقیت بزرگ، فاکتور کند.

از آغاز سال ۱۴۰۰ که خبر خنثی شدن کودتا علیه پادشاه اردن به انتشار رسید و دست پنهان ولیعهد سعودی و برادر ناتنی ملک عبدالله اردنی رو شد روابط امان – ریاض نه تنها ترمیم نگشت بلکه روزبه روز به سمت نابودی رفت.
محمد بن عبدالرحمن آل ثانی امروز در سفر به تهران با حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیدار و رایزنی می کند.

شکست اسرائیل از سوی «حزب‌الله» لبنان را می‌توان بزرگ‌ترین و مهم‌ترین نقطه عطف تاریخی در منطقه بعد از دوران «جمال عبدالناصر» در مصر تا مرحله کنونی خواند. این شکست درون اسرائیل طوفانی به راه انداخت که اولین پی‌آمدهای آن زلزله عمیق و گستره در تفکر شکست ناپذیری مفهومی «صهیونیسم» بود.