خاورمیانه

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی منطقه خاورمیانه را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

یک اندیشکده آمریکایی در گزارشی تحلیلی به بررسی ابعاد مختلف توافق عادی‌سازی روابط ایران و عربستان با کمک چین پرداخت و آن را عاملی برای کاهش تنش‌ها در منطقه خاورمیانه دانست.
انتشار خبر توافق ایران و عربستان، چند روز پس از خبر توافق ایران و آژانس، دومین شوک کاهشی را به بازار ارز و سکه وارد کرد. بررسی‌ها نشان می‌دهد روز گذشته نرخ دلار در معاملات غیررسمی فردایی تا کانال ۴۴هزار تومان نیز پایین آمد.
توافق اخیر تهران و ریاض در خصوص از سرگیری روابط دیپلماتیک ، نقطه عطفی در مناسبات دو بازیگر مهم منطقه غرب آسیا محسوب می شود.
روزنامه جمهوری اسلامی در مطلبی درباره توافق ایران و عربستان نوشت: خبر توافق میان ایران و عربستان برای ازسرگیری روابط دوجانبه، قطعاً تحول قابل توجهی در مناسبات منطقه خاورمیانه و جهان اسلام به وجود خواهد آورد.
روابط ایران و عربستان پس‌از ۷ سال احیا شد

آشتی‌کنان در چین

ایران و عربستان پس از ۷ سال بحران سرانجام تصمیم گرفتند به بن‌بست دیپلماتیک خاتمه دهند و طی دو ماه آینده مسیر را برای برقراری روابط دیپلماتیک و تبادل سفیر فراهم کنند.
خالد مشعل در سخنانی در همایش جنبش اسلامی در اردن تصریح کرد که آرام‌سازی اوضاع یعنی اینکه فلسطینیان در برابر حق خود سکوت کرده و دست از مقاومت بکشند تا عرصه برای اشغالگران اسرائیلی خالی شود و آن‌ها هر کاری خواستند انجام دهند.