خاورمیانه

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی منطقه خاورمیانه را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

طرف عراقی اعلام کرد که از ۱۲میلیارد یورو طلب ایران در بانک تجارت عراق، ۳میلیارد یورو پرداخت شده است و در حوزه تهاتر نیز کارهای خوبی انجام شده است و عراق برای تامین کالاهای اساسی ایران از طریق تهاتر گازی آمادگی دارد.
سیاست خاورمیانه‌ای بایدن با چالش‌های گوناگونی روبه‌رو است. چالش عمده و سترگ، ماهیت مسائل خاورمیانه‌ای و سیاست‌های آمریکا در قبال آنها است. در رأس این مسائل فلسطین و مخصوصا رفتار رژیم صهیونیستی کنونی است که با خشن‌ترین روش‌ها، هیچ فضای تنفس قابل مانوری را برای بایدن باقی نگذاشته است که بتواند در قباس فلسطین حتی گام‌های کوچکی بردارد.
انتشار خبری از جاسوسی موساد در ترکیه که چندی است روابط رسمی دوجانبه با رژیم صهیونیستی برقرار کرده است و همچنین روابط رسمی دوجانبه کشور مسلمان همسایه‌ ما جمهوری آذربایجان با اسرائیل که «علی اف» آن را به انجام رساند، هشدار و زنگ خطر جدی است و شاید درس عبرتی شود تا دریابند مبنا و محور روابط رژیم صهیونیستی با این دوکشور، ایجاد تنش و بحران در روابط ترکیه و آذربایجان با ایران است.
منابع خبری بعد از ظهر امروز (سه‌شنبه) از تشدید درگیری‌های مسلحانه در سودان و کشته و مجروح شدن صدها نیروی ارتش این کشور در درگیری با نیروهای پشتیبانی سریع در شهر ام درمان خبر دادند.
در چند ماه اخیر و در زمانی که رژیم صهیونیستی، توسط راست‌گراترین و در عین حال متزلزل‌ترین کابینه تاریخ خود رهبری می‌شود و تنش‌ها در اراضی اشغالی تشدید شده، واشنگتن به دنبال این است که عربستان را به عنوان ثروتمندترین کشور عربی متقاعد کند تا هرچه زودتر به طرح موسوم به «پیمان ابراهیم» بپیوندد.
داعش که با شعار «باقیه وتتمدد» در تلاش برای حفظ و توسعه موقعیت و اقتدار خود بود، اکنون با کشته و زندانی شدن چهره‌های اصلی خود طی سالهای اخیر از یک سو و اختلافات داخلی بین رهبران از سوی دیگر، که از زمان خلیفه اول سربرآورد و به حذف فیزیکی، اسارت یا فرار نیروهایی از این گروه منجر شد، برای بقای خود و جلب توجه جهانی و قرار گرفتن در رأس اخبار و جذب نیرو همچنان در تلاش است؛ این اقدامات از بهره‌گیری از مناطق ملتهب و پرتنش با حاکمیت دولت‌های ضعیف و ورشکسته و فشل جهت انجام عملیات تروریستی گرفته تا نبرد با نیروهای امنیتی و گروههای رقیب و حمله به زندانها برای آزادی اعضا و طرفداران خود را شامل می‌شود.
در خاورمیانه رژیم صهیونیستی همواره برای بقای خود جنگ پایدار و صلح ناپایدار را دنبال و عملی کرده است. جنگ با مصر، اردن و سوریه، جنگ و اشغال لبنان، جنگ تروریستی با جمهوری اسلامی ایران و ترور دانشمندان هسته‌ای و… از نمونه‌های آن است!
پس‌لرزه‌های طرح جنجالی آمریکا برای کشتی‌های غیرنظامی

آتش تنش‌‌ در خلیج فارس/ جنگ نفت‌کش‌ها در راه است؟

طرح ارتش ایالات متحده برای استقرار نیروی دریایی و تفنگداران دریایی در نفتکش‌های منطقه خلیج‌فارس تشدید تنش ها در این منطقه را محتمل کرده است؛ طرحی که قصد دارد با نظامی کردن نفتکش ها، فرصت ایران برای توقیف آن‌ها را سلب کند.
دادگاه منطقه‌ای پاکستان امروز (شنبه) عمران خان، رئیس جنبش انصاف پاکستان (PTI) را در پرونده "توشه‌خانه" محکوم و به سه سال زندان محکوم کرد.
گروه تروریستی داعش از هلاکت سرکرده خود در شمال سوریه و تعیین سرکرده جدید به جای «ابوالحسین الحسینی القرشی» خبر داد.
سخنگوی وزارت امور خارجه از وقوع و تداوم درگیری‌های مسلحانه در اردوگاه فلسطینی نشین عین‌الحلوه در جنوب لبنان که به کشته و زخمی شدن دهها فلسطینی و آوارگی مجدد شمار قابل توجهی از آنها انجامیده است، ابراز نگرانی کرد.