خاورمیانه

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی منطقه خاورمیانه را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

وزیر خارجه اسرائیل با اشاره به اینکه «توافق اسرائیل و عربستان جزو منافع آمریکا است.» مدعی شد که همگرایی در روابط بین ایران و عربستان نمایشی است و بیش از هر زمان دیگری به توافق عادی سازی روابط با ریاض نزدیکتر شده است.
اگر به مصوبات ماه‌های اخیر کنست نگاه بیندازیم می‌بینیم رأی مثبت در همه موارد مربوط به ائتلاف نتانیاهو است که بدون استثنا از سوی همه 64 عضو این ائتلاف مورد تأیید قرار گرفته و رأی منفی در همه موارد مربوط به ائتلاف مخالف نتانیاهوست که آن هم بدون استثنا از سوی همه 56 عضو آن رد شده‌اند. این همان مفهوم قانون حزب در برابر قانون ملی است. مقامات ارشد رژیم این را نشانه قرار گرفتن اسرائیل در وضعیت فروپاشی دانسته‌اند.
این شبیه سازی استراتژیک، با یک ترور مرموز در تهران که به اسرائیل نسبت داده شد، آغاز گردید. سه دانشمند هسته ای ایران کشته شدند و تهران در واکنش به این ترور، غنی سازی 90 درصدی اورانیوم را آغاز کرد و مدعی شد که هدف از این کار، ساخت تسلیحات هسته ای نیست.
ضد حمله محمد بن زاید علیه بن سلمان

روابط عربستان و امارات وخیم شد!

با وجود روابط حسنه علنی و ظاهری بین عربستان سعودی و امارات متحده عربی اما گویا شرایط در پشت پرده لحظه به لحظه وخیم‌تر می‌شود.
ارتش ترکیه با حمله به شمال سوریه یک مقر شبه‌نظامیان کُرد را هدف حمله قرار داد که در پی آن، 4 شبه‌نظامی کشته و 8 نفر دیگر مجروح شدند.
بسیاری از تحلیلگران، رویدادهای کنونی در داخل اسرائیل را ناشی از برهم خوردن توازن قدرت قضائیه و مجریه تفسیر می‌کنند و این که چنین مسأله‌ای،موجب شکاف عمیق در میان جامعه و اقشار مختلف مردم اسرائیل شده است. این بحران در مجلس اسرائیل (کنست) در رأی‌گیری و حذف قدرت کنترلی و بازدارندگی قوه قضائیه در برابر تعریف وظایف و قدرت دولت به اوج رسیده است.
اقدامات تهاجمی غیر قابل توجیه کابینه بنیامین نتانیاهو علیه فلسطینیان نارضایتی ها را در سطح جهانی تشدید کرد حتی کار به جایی رسید که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا به شدت از رفتارهای تهاجمی بنیامین نتانیاهو انتقاد کرد و این مورد نشان می دهد تل آویو هم در سطح داخلی و هم در سطح منطقه و هم در سطح بین المللی با یک هویت بحرانی دست و پنجه نرم می کند و این امکان وجود دارد که بنیامین نتانیاهو تحت فشار کشورهای اروپایی و آمریکایی مجبور به استعفا شود.
همزمان با تصویب لایحه جنجال برانگیز در اسرائیل، «اقتصاد نیوز» در گزارشی از افزایش گمانه زنی ها درباره اینده سرزمین های اشغالی خبر داده و احتمالات پیرامون خطرناک شدن وضعیت در خاورمیانه را مطرح کرده است.
شبکه ۱۳ اسرائیل در گزارشی گفت: «نتانیاهو دروغ می‌گوید، ضربان قلب او به مدت ۱۲ ثانیه در شامگاه شنبه از کار افتاد، حال او اصلا خوب نیست».
اسناد محرمانه از پشت پرده فعالیت شبکه اطلاعاتی تحت حمایت مالی امارات پرده برداشته؛ شبکه ای که از یک طرف جامعه مدنی اروپا را هدف قرار داده و از طرفی دیگر در کشورهایی که درگیر تنش هستند، شکاف ها را در راستای منافع امارات تعمیق کرده است.
شبکه خبری الجزیره قطر بامداد پنجشنبه مدعی شد که سفارت سوئد در بغداد از سوی هواداران جریان سید مقتدا صدر به آتش کشیده شده است. پس از آتش زدن سفارت سوئد در بغداد، هواداران جریان صدر وارد سفارتخانه سوئد شدند.
وزیر خارجه روسیه در پاسخ به گلایه همتای ایرانی خود از موضع اخیر مسکو درباره جزایر سه گانه ایرانی در بیانیه مشترک با شورای همکاری خلیج فارس تاکید کرد: فدراسیون روسیه هیچ تردیدی در مورد حاکمیت و تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران به خود راه نمی‌دهد و کاملا به آن احترام گذاشته و خواهد گذاشت.