خاورمیانه

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی منطقه خاورمیانه را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

عادی‌‌سازی با رژیم صهیونیستی حتماً با واکنش شدید مواجه می‌شود همین دو روز پیش یک منبع غربی از یک نظرسنجی خبر داد که مخاطب آن شهروندان سعودی بودند. براساس داده‌های این نظرسنجی 86 درصد مردم عربستان با هرگونه همکاری میان دولت‌های عربی و رژیم اسرائیل مخالفت کرده بودند. جالب این است در سال 1399 که میان ابوظبی و تل‌آویو عادی‌‌سازی صورت گرفت، مخالفت شهروندان سعودی 77 درصد بود. حالا 77 درصد مخالف عربستانی به 86 درصد رسیده است. این یعنی روند مخالفت با عادی‌‌سازی در فاصله زمان آغاز این حرکت تا امروز رو به شدت بوده است.
کیهان نوشت:گزارش‌های متعددی از رسانه‌های غرب منتشر شده است که نشان می‌دهد، رژیم اسرائیل و عربستان مدت‌هاست با یکدیگر ارتباط دارند و اخبار و گزارش‌هایی که این روزها راجع به حرکت این دو به سوی «عادی‌سازی» روابط منتشر می‌شود، در واقع، حرکتی است به سوی «علنی‌سازی» این روابط و هدف نیز بیش از هر چیز، «اقناع‌سازی» است.
نگاه امنیتی دولتمردان به حوزه‌ مهاجرت و بی برنامگی سیاستگذاران در ادغام و جذب و استفاده بهینه از نسل‌های مختلف مهاجرین که در ایران متولد شده و چندین دهه در ایران سکونت داشته اند، منجر به شکاف ایرانی- افغانی در جامعه شده است.
اردوغان افتتاح مسیر زمینی کریدور زنگزور در جنوب قفقاز را «مسئله راهبردی» برای ترکیه خواند و تاکید کرد که این کریدور برای روابط آنکارا و باکو «بسیار مهم» است.
منابع خبری امروز (پنج‌شنبه) از ورود رئیس جمهوری سوریه به پکن خبر دادند.
پس از نفوذ لابی‌های صهیونیستی به پلتفرم‌های اجتماعی مانند «فیس‌بوک»، «اینستاگرام» و «یوتیوب» با هدف حذف محتوای عربی و ضدصهیونیستی، این بار آنها به دنبال نفوذ به «ایکس» (توییتر سابق) با ارعاب و اعمال فشار بر مالک آن هستند، اما وی در پاسخ به کمپین به راه افتاده علیه خود و پلتفرمش در دیدار با نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به صورت غیرمستقیم اعلام کرده است حاضر به این کار نیست چراکه منجر به کاهش جذابیت «ایکس» برای کاربران و در نتیجه خروج آنها از این پلتفرم می‌شود.
آذربایجان از انهدام تعدادی از نقاط تیراندازی نیروهای ارمنستان در قره باغ خبر داد. این وزارتخانه در بیانیه‌ای اعلام کرد که نیروهای باکو به دنبال خارج کردن گروه‌های مسلح از «سرزمین‌های آذربایجان» است.
رقابت‌های منطقه‌ای میان همسایگان در جریان است و برخی از کشورها در تحولات اخیر و سریع جاری، سیاست های اعلامی خود را به گونه ای تعریف می کنند که بعضا با نادیده گرفتن منافع طرف های مقابل همراه می شود.