خاورمیانه

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی منطقه خاورمیانه را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

«سرایا القدس» شاخه نظامی جهاد اسلامی فلسطین سه شنبه شب اعلام کرد که تل‌آویو، عسقلان و سدیروت را هدف حملات راکتی گسترده قرار داده است.

دفتر کلودیا تنی، عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد قانون‌گذاران آمریکا لایحه‌ای را برای ارسال کمک‌های امنیتی به ارزش 2 میلیارد دلار به رژیم صیهونیستی ارائه دادند.

حزب‌الله لبنان سه‌شنبه شب در بیانیه‌ای اعلام کرد که نیروهای مقاومت در پاسخ به حملات صهیونیستی به تعدادی از نقاط شناسایی و رصد مقاومت اسلامی لبنان، یک نفربر ارتش رژیم صهیونیستی را هدف قرار دادند.

سرپرست مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور با بیان اینکه هیچ مدرسه‌ سفارتخانه‌ای را تعطیل نکرده‌ایم بلکه همه مدارس این سفارتخانه‌ها قانون‌مند شده است، گفت: ممکن است در رسانه‌ها به اشتباه بحث تعطیلی مدارس سفارتخانه‌ها مطرح شده باشد که این موضوع را تکذیب می‌کنم.
شهید سلیمانی زمان5 ساله را برای بیان منشور گروه‌های مقاومت تعیین کرده بود، حتما حکمتی داشت!. آن‌گونه که مجری شبکه آمریکایی من‌و‌تو اذعان کرد «سردار قاآنی به اسرائیلی‌ها هشدار داده بود که باید خانه‌هایشان را بفروشند و بروند!». لذا باید همچنان منتظر حوادث امیدوارکننده و پیروزی‌های بزرگ‌تری باشیم!. به‌ خصوص که مفقود شدن حدود ۷۵۰ و اسیر شدن صدها نفر از نیروهای صهیونیست، می‌توانند مخزن اطلاعاتی خوبی برای عملیات‌های آینده و پس از تخلیه اطلاعاتی وسیله مناسبی برای آزادی اسرای فلسطینی باشند!
اگرچه مجموعه عوامل متعددی وجود دارد که به سران رژیم صهیونیستی اجازه هرگونه برنامه تهاجم نظامی علیه ایران را نمی‌دهد اما واکنش‌های اخیر کاخ سفید به عملیات طوفان‌الاقصی و پیام‌های هشدار آمیزی که به سران صهیونیست‌ها ارسال کرده‌اند احتمال بروز این خطای راهبردی و استراتژیک از سوی صهیونیست‌ها را به صفر می‌رساند.
اگر در دریای سیاست، حرکت خود را به دست امواج خروشان نفرت و کینه بسپاریم، همه آنچه می‌بینیم قابل انتظار است و هیچ نکته عجیبی در آن وجود ندارد. ولی اگر آینده‌نگر باشیم و مولفه‌های واقعی قدرت را فراموش نکنیم و همه‌ چیز را از لوله تفنگ نبینیم، بالطبع اخلاقیات و الزامات حقوق جنگ یکی از مولفه‌های قدرت است.
گمانه زنی ها درباره دست داشتن روسیه در عملیات طوفان الاقصی در حال افزایش بوده و فرضیه مطرح در این مورد برداشتن تمرکز از روی جنگ اوکراین است.
آینده این جنگ را کسی نمی‌داند چه می‌شود. یک سکه‌ای است که به بالا پرتاب شده، تا پایین آمدن، ده‌ها و صدها بار جا عوض می‌کند. بنابراین نتیجه نهایی را قطعی ندانیم. چون بازیگران این بازی فقط حماس و اسراییل نیستند، حتی اگر فقط آنان بودند، باز هم نمی‌شد پیش‌بینی قاطعی کرد. در جنگ جهانی دوم موفقیت‌های آلمان در سه سال اول چنان برق‌آسا و گسترده بود که ذهنیتی برای شکست احتمالی آن کشور شکل نمی‌گرفت ولی سه سال بعد و در پایان جنگ، نه از تاک نشان بود و نه از تاک‌نشان
«گاردین: حملات مرگبار حماس، مانند فیلم‌‌های اکشن و غیرقابل باور بود و به عنوان شکست اطلاعاتی اسرائیل، برای اعصار در یادها خواهد ماند». «گیدئون لوی خبرنگار هاآرتص: امروز اسرائیلی‌ها از این عملیات، احساس حقارت می‌کنند». «هاآرتص: ما شکست خورده‌‌ایم، آنچه اتفاق افتاد نشان‌دهنده شکستی بزرگ‌‌تر از یوم کیپور است». «واشنگتن پست: تحقیر شده و شکست خورده؛ ترس و شوک پس از حمله حماس، اسرائیل را فرا گرفته است». «صدای آمریکا: نتانیاهو، بازی را به ایران باخت؛ آیت‌‌الله خامنه‌ای گفته بود که رژیم صهیونیستی به زانو درخواهد آمد. برنامه‌ریزی انجام شده، خوب بود. فلسطینی‌ها همین طوری نمی‌توانستند پنج هزار موشک به دست بیاورند و شلیک کنند. اسرائیل هرگز نخست وزیری به ضعف و ناتوانی نتانیاهو نداشته. عربستان به اسرائیل نزدیک می‌شد تا از قدرت بازدارندگی آن استفاده کند، اما ضربه غافلگیرانه‌ای که وارد شد، موجب فرسایش قدرت اسرائیل و تردید عربستان می‌شود».
در یادداشتی که در روزنامه‌ هاآرتص منتشر شده، با اذعان به ناتوانی قوای امنیتی و دفاعی رژیم صهیونیستی در بازدارندگی از اجرای عملیات «طوفان الاقصی»، این حمله نقطه‌ عطفی برای رژیم صهیونیستی توصیف شده است.

نظم جدید جهانی با همه اما و اگرها و سناریوهای پیچیده، یک ضلع قدرتمند به نام «مقاومت» خواهد داشت که همین طور که موازنه قوا را در منطقه به نفع جهان اسلام رقم زد؛ می‌تواند معادلات جدیدی خلق کند.