خاورمیانه

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی منطقه خاورمیانه را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

وزیر امور خارجه روسیه امروز (پنجشنبه) تاکید کرد، مسکو امیدوار است زمانی که تل‌آویو و فلسطین به یک آتش‌بس دست یافتند، تمامی طرف‌های درگیر به اجرای تصمیمات شورای امنیت سازمان ملل برای تشکیل کشور فلسطین بازگردند.

عملیات توفان الاقصی اگرچه بنا بر حق مبارزه نیروهای تحت اشغال با اشغالگران، توجیه حقوقی دارد، اما برخی ابعاد آن از جمله جان باختن تعداد زیادی زن و کودک و غیرنظامیان و به اسارت بردن برخی از آنها، موجب نقدهای اخلاقی و حیرت و تاثر بخشی از افکار عمومی شده است. آنها اگرچه مقاومت و حتا جنگ را حق فلسطینیان می‌دانند، اما خواهان حفظ برتری اخلاقی آنها و عدم خدشه بر اسطوره مظلومیت و مروت فلسطینیان و عدم فرصت مظلوم‌نمایی برای رژیم آپارتایدی اسراییل هستند و برخی اقدامات حماس علیه غیرنظامیان را غیرقابل دفاع می‌دانند.
آرون دیوید میلر، سفیر پیشین آمریکا در اسرائیل در جریان گفت‌وگویی ضمن اشاره به چالش های امنیتی و اطلاعاتی جدید برای تل آویو و همچنین بی سابقه خواندن رویارویی اخیر، حمله حماس به اسرائیل و تصمیم تل آویو برای اجرایی کردن عملیات زمینی در نوار غزه را هولناک خواند و مدعی شد که امروز رایزنی نیز به بن بست حاکم پایان نخواهد داد.
عده زیادی بسیج شدند تا اسرائیل را از مخمصه نظامی خارج کنند و تل آویو را به آرامش برگردانند و عده‌ای هم در جهان ضد صهیونیسم برای حماس سرود پیروزی و سربلندی سر دادند تا حماس با قدرت و همت و اراده بیشتری به اسرائیل حمله کند و پایان تاریخ صهیونیسم را با چشم خود ببینند.اما زلزله شش و دو دهم ریشتری غرب افغانستان، مورد توجه هیچ رسانه‌ای قرار نگرفت هیچ نویسنده‌ای برایش مقاله‌ای ننوشت، هیچ مطبوعه‌ای برای کشته‌های افغانستان در صفحه اولش نوار سیاه نزد، هیچ بشر دوستی برای مرگ نوزاد زیر آوار هرات اشک ماتم نریخت.
«مضحک است که تل‌آویو فکر می‌کند با زور تفنگ می‌تواند میلیون‌ها فلسطینی خواستار آزادی را تا ابد سرکوب کند. رنج سرکوب و شوق آزادی به نبوغ و تدبیر منجر می‌شود و حماس با استفاده از غفلت نظامیان اسرائیلی، طرح مدبرانه‌ای را علیه آنها پیاده‌سازی کرد.»

سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی مدعی شد، این ارتش در انتقام از عملیات طوفان الاقصی قصد دارد هر ساختمانی در غزه را با خاک یکسان کرده و غزه را به «شهر چادرها» تبدیل کند
عملیات «طوفان الاقصی» پیامدهای تازه ای را برای خاورمیانه به دنبال دارد؛ این عملیات بی سابقه بار دیگر حقوق فلسطینی ها را در کانون توجه ها قرار داد و همزمان بحث عادی سازی رابطه کشورهای عرب بالاخص عربستان با اسرائیل را به حاشیه راند. از همین رو گروهی می گویند که خاورمیانه در آستانه عصری تازه قرار دارد.
«ران بن یاشای» کارشناس نظامی روزنامه یدیعوت آحارونوت چندی پیش گفته بود: «اسرائیل سیر قهقرایی خود را به سوی فروپاشی در پیش گرفته است و بحران فعلی مرحله‌ای جدید و در عین حال مهم در مسیر فروپاشی آن محسوب می‌شود تا در مرحله بعدی حذف شدن اسرائیل از نقشه خاورمیانه (غرب آسیا) رقم بخورد.»
یک تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: صهیونیست‌ها می‌خواهند ارزش‌ها و توانمندی‌های فلسطینی‌ها را ناچیز جلوه دهند و بگویند آنها توانایی انجام چنین عملیاتی را نداشتند و ایران نقش‌آفرین اصلی بوده است و بعد از آن انگشت اتهام را به سمت ایران بیاوردند و بگویند ایران عامل جنگ است