خاورمیانه

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی منطقه خاورمیانه را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

طالبان در یک بیانیه بار دیگر حمایت خود از مردم فلسطین را اعلام کرد و نوشت: هرچه زودتر به قضیه فلسطین رسیدگی و جلو حمله‌های وحشیانه اسراییل به غزه گرفته شود.
آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل؛

اسرائیل باید از تخلیه غزه عقب نشینی کند

من از شنیدن عبارت نسل کشی که وارد گفتمان عمومی می شود وحشت دارم. مردم انسانیت در قبال یکدیگر را از دست می دهند. نمی توان اجازه داد که خشونت یک حقیقت اساسی را پنهان کند: ما همه محصول واقعیت های زیسته و تاریخ جمعی خود هستیم. فیلسوف اسپانیایی خوزه اورتگا و گاست می گوید : من خودم و شرایطم هستم.
علی ربیعی در اعتماد نوشت: در بازنمایی خبری و برساخت‌های رسانه‌ای چند تصویر از روش‌های ناشایست در اسارت‌گیری اسراییلی‌ها برجسته شده و به سرعت با برخی اخبار جعلی مثل کشتن کودکان در خانه در سطح جهانی تکثیر و پخش شد.
سال ۲۰۰۶ در بحبوحه جنگ ۳۳روزه، کاندولیزا رایس در سفر خود به لبنان ادعا کرد آنچه می‌بینید، درد زایمان خاورمیانه جدید است. حال با گذشت ۱۷ سال از آن زمان، آمریکایی‌ها با این پرونده مجدداً به خاورمیانه بازگشته‌اند.
کارشناسان نظامی می‌گویند، اگر طی سه روز، نفوذی‌ها به شهر پاک‌سازی نشوند، به احتمال زیاد این جنگ، فرسایشی و با تلفات بالاو سنگین خواهد شد. احتمال حمله زمینی به غزه نیز وجود دارد اما خود صهیونیست‌ها می‌گویند، تلفات بسیار سنگین‌تری در انتظارشان است ضمن اینکه صدها اسیر در غزه نگهداری می‌شود و در صورت حمله زمینی آنها را باید «مُرده» حساب کنند. چنین تجاوز آشکاری صهیونیست‌ها را در میان دولت‌های حتی غربی هم می‌تواند، تحت فشار بگذارد چرا که غربی‌ها این‌جا دیگر نمی‌توانند از صهیونیست‌ها حتی در ظاهر دفاع کنند.
۷۵سال است اسرائیل در چارچوب پاکسازی قومی و سرزمینی فلسطینیان بر اساس تز دروغین «سرزمینی بدون مردم برای مردمی بدون سرزمین» با حمایت قدرتهای استعماری عمل کرده است.
جنایت ها و کشتارهای وحشیانه صهیونیستها در دیریاسین، کفر قاسم، صبرا و شتیلا، حملات پیوسته به غزه و محاصره ظالمانه آنان، تخریب و تعرض پیوسته به مسجد الاقصی و حرم ابراهیمی و کشتار مردم به هر بهانه ای در تمامی شهرها و روستاهای فلسطین از یادها نرفته و بارها قول مصالحه دادند ولی آخرش هیچ نتیجه ای گرفته نشد و سرانجام گروههایی مانند حماس و جهاد اسلامی شکل گرفت تا با مقاومت و مبارزه با دشمن صهیونیستی بتوانند از حقوق ملت فلسطین دفاع کنند.
ارتش رژیم صهیونیستی ادعا کرد که نیروهای زمینی و تانک‌های این رژیم امروز (جمعه، ۲۱ مهر) برای انجام «حملات متمرکز» جهت مقابله با نیروهای حماس و پیدا کردن صهیونیست‌های مفقود شده، وارد نوار غزه شدند.

شیخ محمد بن عبدالرحمن آل‌ثانی، نخست وزیر و وزیر امور خارجه قطر روز جمعه اعلام کرد که به توافق میان ایران و آمریکا مبنی‌بر آزادی زندانیان آمریکایی در ازای آزادی ۶ میلیارد دلار از دارایی‌های ایران متعهد است.
سفارت جمهوی اسلامی ایران در کپنهاک در بیانیه‌ای اعلام کرد: مساله فلسطین تنها با پایان دادن به اشغالگری، مجاب نمودن رژیم صهیونیستی بر توقف سیاست‌های توسعه‌طلبانه‌ی خود و احقاق حقوق حقه و ذاتی مردم فلسطین، قابل‌حل است
جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد که هشدار رژیم صهیونسیتی به بیش از یک میلیون از اهالی غزه برای ترک مناطق شمالی این باریکه در عرض 24 ساعت، «غیرواقع‌بینانه» است.

آسوشیتدپرس امروز جمعه به نقل از یک مقام بلندپایه امنیتی مصر گزارش داد که کشورش اقدام به تقویت نیروهای خود را در مرز با نوار غزه کرده است.

نایب رئیس دفتر سیاسی حماس با بیان اینکه نبرد مقاومت با دشمن در راه آزادی ملت فلسطین و برخورداری از یک زندگی آزادانه ادامه دارد، گفت که این نبرد تنها بخشی از جنگ با دشمن است و این رژیم لحظه‌ای از هدف قرار دادن فلسطینیان دست نمی‌کشد.

کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل در گزارشی اعلام کرد، بمباران غزه توسط نیروهای رژیم صهیونیستی از روز شنبه تاکنون ۱۰۰۰ خانه را با خاک یکسان کرده و بسیاری در این منطقه با کمبود شدید آب آشامیدنی، سوخت و لوازم و تجهیزات پزشکی مواجه هستند.

رئیس رژیم صهیونیستی در کنفرانس مطبوعاتی با اذعان به شلیک ۵۰۰۰ موشک به اراضی اشغالی تاکید کرد که جنگ با حماس طولانی خواهد بود.